متاورس چیست؟ (معرفی صفر تا صد متاورس Metaverse)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "متاورس چیست؟ (معرفی صفر تا صد متاورس Metaverse)"


  • 21:08 1403-08-01
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

در مقاله متاورس چیست؟ ما قصد داریم اطلاعات کافی در این زمینه برای شما ارائه بدیم، تا شما که هدف راه اندازی کسب و کار از طریق Metaverse رو دارین، با آگاهی کامل اقدام به سرمایه گذاری نمایید. بدین جهت ما در این مقاله از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج به تعریف متاورس پرداختیم و سپس تاریخچه ی متاورس، جایگاه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس، مزایا و ویژگی های متاورس، محدودیت‌های متاورس، ارز های متاورس، شرکت های فعال در حوزه متاورس، روش های کسب درامد از متاورس و اینده متاورس رو براتون توضیح دادیم.
متاورس با ترکیب فناوری بلاک چین و حفظ مالکیت، دارایی‌های رمزنگاری و واقعیت مجازی (VR) سعی در تحول شیوه ‌ی تعامل اجتماعی و زندگی ما شده. در آینده با توجه به اقدامات و پیشرفت های صورت گرفته راجع به این فناوری، شاهد این خواهیم بود، که این پروژه به وسعتی از پیشرفت برسه که راه اندازی های کسب و کار با این پروژه رواج پیدا کنه و وسیله ای برای کسب درامد باشه. 

متاورس Metaverse چیست؟

متاورس چیست؟

در این قسمت از مقاله برای درک هر چه بهتر موضوع و افزایش سطح دانش شما نسبت به این امر، ابتدا به مفهوم متاورس چیست؟ می پردازیم. متاورس Metaverse مفهومی جدید یا به عبارتی تازه نفس و پویا در حوزه تکنولوژیست که به یکی از پر هیجان ترین موضوعات روز دنیا تبدیل شده. این پروژه‌ علی‌رغم آنکه نوپا و آزمایشی هستش از جذابیت بالایی برخورداره، که آشنایی با آن‌ خالی از لطف نیست.
متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی عمل کرده که در آن کاربران قادر هستن با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنن. به عبارتی، در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین و مجازی به نقش‌آفرینی می‌پردازن. Metaverse در حال حاضر در مراحل اولیه ی خود قرار داره و کاربرد آن اغلب در زمینه‌های بازسازی واقعیت و اهداف اجتماعی هستش، اما مهمتر از همه، هدف از ان بیشتر در زمینه امور مالی و تجاری هستش.

تاریخچه ی متاورس

تاریخچه ی متاورس

در مقاله متاورس Metaverse چیست؟ نوبت به این رسیده که ما شما رو با تاریخچه ی متاورس اشنا کنیم باید بگیم که، بسیاری از ما ممکنه حتی نتونیم کلمه Metaverse را درست تلفظ بکنیم. البته این چیز عجیبی نیست، متاورس از دو واژه مِتا Meta به معنی فراتر و یونیورس Universe به معنی جهان تشکیل شده. در کل، معنی واژه متاورس، فرا جهان هستش. این تکنولوژی دنیای مجازی، واقعیت افزوده و مالتی مدیا را با هم ترکیب می کنه تا به کاربران امکان زندگی کردن در یک جهان دیگر یعنی فضای دیجیتال را فراهم بکنه.
در واقع یک گسترش پیشنهادی، برای فناوری های اینترنتی موجود، با کمک فناوری های غوطه ور شدن، در فضای مجازی (هدست‌های واقعیت افزوده و حقیقت مجازی) هست. در سال ۱۹۹۲، نیل استیونسن (Neal Stephenson) اولین بار در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) از واژه متاورس استفاده و آن را یک دنیای مجازی سه بعدی متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف میکنه. در این داستان، دو نفر راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک ویران ‌شهر سرمایه ‌داری، در دنیای Metaverse سفر می‌کنن. این ماجرا به همین جا ختم نمی‌شه. مدت‌ها بعد نویسنده کتاب بازیکن شماره یک آماده، Ready Player One، ارنست کلاین Ernest Cline به روایت زندگی انسانها در سال ۲۰۴۴ می‌پردازه. 

مزایا و ویژگی های متاورس

مزایا و ویژگی های متاورس

در این بخش از مقاله متاورس Metaverse چیست؟ قصد داریم در این قسمت از مقاله به بررسی برخی مزایا و ویژگی های آن بپردازیم. داشتن قابلیت همکاری از جمله این ویژگی هاست، متاورس یک پارچه هستش و به همه ی کاربران این امکان رو میده که با داشتن یک آواتار به همه جای این دنیای مجازی سفر کنن و از امکانات ان برخوردار باشن و با یکدیگر همکاری بکنن.

 از دیگر ویژگی های بارز آن می تونیم به استاندار سازی یا همان Standardization اشاره کنیم به عبارتی این دنیای مجازی مجهز به سیستم استاندارد سازی هستش این ویژگی به حدی حائز اهمیتِ که حتی یک سازمان بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شده تا پروتکل‌های استاندارد متاورس را تأیید کنه. نسبت به دنیای واقعی مفهوم وسیع تری داره چون محدود به اعضای فیزیک نیست در واقع حدّ و مرزی برای ان وجود نداره و امکان گسترش ان تا بی نهایت ها وجود داره.

محدودیت‌های متاورس

مزایا و ویژگی های متاورس

در مقاله حاضر پس از بررسی مبحث مزایا و ویژگی های متاورس ما قصد داریم شما رو به برخی از محدودیت های این دنیای مجازی اشنا کنیم. درسته که عصر حاضر عصر تکنولوژی هستش، اما بسیاری از مردم هستن که زندگی سنتی رو دوست دارن و علاقه ای به زندگی مدرنیته ندارن و تجربه و لذت در دنیای فیزیکی رو به لذت دنیای مجازی نمیدن. برای مثال؛ شاید برخی از شما هم دوست داشته باشین به جای مطالعه کتاب های الکترونیکی، کتاب های کاغذی رو مطالعه کنین. بسیاری از افراد دوست دارن به‌جای استفاده از همراه بانک، از پول نقد استفاده کنن. به جای خرید آنلاین ترجیح می‌دن به داخل فروشگاه رفته و خودشان از نزدیک خریدشان را انجام بدن. در واقع علاقه ای به اینترنت و دنیای مجازی ندارن. به طور خلاصه میتونیم بگیم که عدم انطباق و سازگاری برخی افراد با دنیای مجازی ان هارو طرفدار دنیای فیزیکی کرده. 

ارزهای متاورس

شرکت های فعال در متاورس

در این قسمت از مقاله پس از بررسی مبحث محدودیت های متاورس قصد داریم شما رو با برخی از ارز های متاورس اشنا کنیم. در دنیای متاورس از ارزهای مختلفی استفاده می‌شه که هر کدام محبوبیت های خاص خودشو داره که کاربران از این طریق می تونن کسب دارمد کنن در زیر به توضیح برخی از این ها می پردازیم.

  • سندباکس (Sandbox):

یکی از بهترین بازی ‌های متاورسی دنیا و یک بازی بلاک چینی در دنیای Metaverse هستش. پروژه سندباکس بر پایه بلاک چین طراحی شده و قابلیت های زیادی داره پلتفرم سندباکس بسیار قابل اطمینان هستش و امنیت بسیار بالایی داره از مزایای این پروژه می تونیم به امکان خرید و فروش و همچنین ادعای مالکیت اموال متفاوت اشاره کن و از معایب ان می تونیم به هزینه بالای شبکه اتریوم برای خرید بلاک چین اشاره کنیم.

  • اکسی اینفینیتی (Axie Infinity):

کسب درآمد در حین انجام بازی، از ویژگی های این بازی هستش که باعث محبوبیت ان شده و طرفداران زیادی رو به خودش جلب کرده به طوری که دوستدارن و طرفدارن این بازی انلاین می تونن حیوانات مورد علاقه خود رو به صورت مجازی بزرگ کنن و تربیت بدن و با ان از این طریق کسب درامد کنن.

  • دیسنترالند (Decentraland):

یک بازی انلاین هستش که می تونیم از ان کسب درامد کنیم. این بازی بر اساس فناوری بلاک چین طراحی شده که به کمک ارزهای دیجیتال، گیمرها می تونن درآمد کسب کنن. کسب درامد از این بازی انلاین به این شکل هست که کاربران می تونن مثلا؛ ساختمان هایی از قبیل شهر بازی بسازن و یا اینکه زمین بخرند و یا آن را بفروشند. با پول بدست آمده در این بازی، کاربران می تونن در بازی فورتنایت اسلحه خریداری کنن. این بازی انلاین جذاب، به مردم اجازه می‌ده، فضا سازی کنن و آثار هنری ایجاد کنن. آن ‌ها همه ‌چیز را از سیاه‌ چاله ‌ها گرفته تا کازینو ها و بارها می‌سازن و می‌تونن آثار هنری خود را از این طریق بفروش برسونن.

شرکت های فعال در حوزه متاورس

واقعیت مجازی «VR» در متاورس چیست؟

در این بخش از مقاله متاورس Metaverse چیست؟ نوبت به این رسیده پس از مطالعه و بررسی ارز های متاورس، شمارو با شرکت های فعال در حوزه متاورس اشنا کنیم. هیچ شرکتی نمی تونه دست تنها و به تنهایی متاورس رو بچرخونه. اما یه سری شرکت ها هستش که تلاش می کنن با ورود به موقع، سهم بیشتری در اینده داشته باشن که از جمله این شرکت ها می تونیم به شرکت اپل، گوگل، مایکروسافت و سونی به انجمن XR فیس بوک، کنسرسیومی اشاره کنیم.

  • متا (Meta)

شرکت Oculus که هدست واقعیت مجازی آکیولوس ریفت (Oculus Rift) را در سال 2012 عرضه کرده، به متا تعلق داره به عبارتی میشه گفت که متا، تا به امروز دستاوردهای مهمی در حوزه Metaverse داشته از جمله می تونیم به ساخت پیام‌رسانی منطبق با فناوری واقعیت مجازی که امکان تعامل همه جانبه را برای کاربران فراهم می‌کنه اشاره کنیم. پس به نظر میرسه که متا پرچمدار این حوزه هستش.

  • گوگل Google

شرکت گوگل تاکنون از طریق توسعه یک عینک واقعیت افزوده بسیار پیشرفته، یعنی گوگل گلس، تجربه عملی زیادی در این فناوری کسب کرده در نوامبر 2021 گوگل تصمیم گرفت بخش‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را تحت تیمی جدید در آزمایشگاه‌ های گوگل (Google Labs) سر و سامان بده. در حال حاضر تمرکز بیشتر شرکت گوگل روی اتصال کاربران به ترکیبی از دنیای دیجیتال و واقعی به وسیله آواتارهاست.

  • مایکروسافت (Microsoft)

یکی از ازرشمندترین شرکت های دنیا محسوب میشه که به متاورش علاقه مند شده. در سال 2022 این شرکت، نرم افزار مش فور تیمز (Mesh for Teams) رو عرضه کرد. ان چه که این نرم افزار را جذاب میکنه. ساخت یک آواتار مجازی به عنوان هویت دیجیتال هر کاربر هست. به منظور کاوش در فضاهای مجازی، مهمترین جنبه هر دنیای متاورس، میشه از این آواتارها استفاده کرد.

روش های کسب درامد از متاورس

روش های کسب درامد از متاورس

در این قسمت از مقاله ما قصد داریم پس از بررسی متاورس و فیس‌بوک Facebook شما رو با انواع روش های کسب درامد از متاورس، اشنا کنیم و دانش کافی در این زمینه براتون ارائه بدیم. خرید و فروش NFT: شاید تا به حال به گوشتون خورده باشه که یک اثر NFT با قیمت فوق‌العاده بالایی فروخته شد.
درحال حاضر بازار NFTها درحال رشد هست و قصد پایان یافتن نداره، بی شک یکی از روش های کسب درامد با Metaverse تولید NFT هست برای این کار کافی که به هنر علاقه داشته باشین و سپس اثر هنری خود را هم چون طراحی گرافیکی و یا موسیقی، تولید کنین و به NFT تبدیل کنین و با NFT های خود یک کلکسیون و یا نمایشگاه ایجاد کنین و سپس آن‌ها را به فروش بزارین قطعا خریدار پیدا خواهد شد.

  • خرید زمین

یکی از بهترین گزینه های روش‌های کسب درامد از متاورس، خرید زمین هستش. روش های مختلفی وجود داره که ما می تونیم از طریق خرید زمین کسب درامد کنیم. یکی از این روش ها سرمایه گذاری روی زمین هستش، به طوری که ما می تونیم زمینی بخریم و نگه داریم و بعد از افزایش قیمت ان را با قیمت بالایی بفروشیم و سود کنیم. و دیگری دلالی و املاک هستش به این شکل که شما می تونین واسطه انجام معامله بشین، یا برای دیگری خریدار پیدا کنین و از این طریق کسب درامد کنین.

  • روی آوردن به دنیای بازی

اصل این بازی‌ها در Metaverse به این شکل هست که گیمرها مالکیت و کنترل دارایی‌های درون بازی خود را برعهده دارن و میتونن آن‌ها را با پول واقعی مبادله کنن. امروزه بازی ‌های مبتنی بر بلاک چین (NFT) یکی از روش های خوب و پر رونق کسب درامد در دنیای مجازی متاورس هست.

  • مهمانی آنلاین و کنسرت در متاورس

یکی از بهترین روش های کسب درامد در دنیای مجازی متاورس، همین مهمانی های انلاین و کنسرت در متاورس هستش که را اندازی این مهمانی ها و ایجاد کنسرت ها راحت تر و ساده تر از دنیای واقعی هستش اما با این وجود، فاقد ظاهر و احساس یک مهمانی مناسب هست. در مبحث بعدی اینده متاورس رو براتون ارائه خواهیم داد.

اینده متاورس

جمع بندی و نتیجه

این دنیای شگفت انگیز مجازی، در کوتاه مدت تاثیر بلند مدتی، در زندگی روز مره و فعالیت هایمان خواهد داشت به گونه ای که فعالیت های اقتصادی، روابط اجتماعی، هنری و فرهنگی به شکل جدید و توسعه یافته و البته با سهولت انجام خواهد گرفت. پس در نتیجه باید خودمونو با قابلیت های این پدیده پویا و دگرگون کننده تطبیق بدیم و اماده کنیم البته اون هایی که معتقد به مدرنیته هستن، مشتری متاورس خواهند بود. و فراموش نکنیم که راه اندازی کسب و کار از متاورس شکل جدیدی از تعاملات اقتصادی و کسب سرمایه هستش که دانش و اگاهی بیشتری رو میطلبه و در کنار مزیت هایی که داره نگرانی هایی هم خواهد اشت. آکادمی ارزسنج در کنار شماست تا بتونین بهترین اطلاعات رو در این بازار کسب کنین.


نظرات کاربران در مورد متاورس چیست؟ (معرفی صفر تا صد متاورس Metaverse)

  1. kamelia 98 (1400/12/16)

    سلام . بابت محتواهای خوبتون ممنون.مخصوصا اینکه مقالات رو به صورت فایل صوتی گذاشتین خیلی برام جذاب بود

  1. امید رستمی (1400/12/16)

    چقد ساده و روان قابل فهم بود مطالب مرسی از سایت خوبتون

  1. Dealit (1400/12/17)

    متاورس می تونه تحول زیادی در دنیای دیجیتال و تجارت الکترونیک ایجاد بکنه اما آیا اینکه چقدر نزدیک باشه به اون چیزهای که میگن باید منتظر آینده باشیم؟

    1. پیمان راستگو (1400/12/17)

      میشه گفت بیشتر بستگی به برنامه های کمپانی های بزرگی مثل متا و مایکروسافت خواهد داشت.

  1. امین عبادی (1400/12/17)

    سلام ممنون از مقاله خیلی مفید بود به نظر شما میشه یروزی در متاورس تحصیل کرد و اونجا به اموزش پرداخت؟

    1. پیمان راستگو (1400/12/17)

      بله صد درصد. این حوزه تازه شروع شده و پیشرفت های خیلی زیادی خواهد داشت

  1. کامران (1401/08/19)

    تحصیل در متاورس به چه درد ما میخوره همینطوری به زور داریم مدرسه و دانشگاه رو تحمل می کنیم مقاله خوبی در مورد اینکه متاورس چیست نوشته بودید ممنون

  1. بردیا (1401/08/29)

    الان بهترین پلتفرم برای خرید زمین متاورس کدومه بنظرتون؟

  1. لقمان (1401/09/02)

    دسنترالند بنظرم از همشون بهتر هستش

  1. فرهاد (1401/10/11)

    محتوای خیلی عالی بود ممنون

  1. آرمان (1402/03/03)

    به نظر میاد آینده شبکه های اجتماعی و اینترنت به متاورس خواهد بود ولی راه طولانی در پیش داره

  1. اسد (1402/03/10)

    اخیرا خیلی افت کرده

در مورد متاورس چیست؟ (معرفی صفر تا صد متاورس Metaverse) نظر دهید
سوال امنیتی :6 + 92 = ?