کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می شود؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می شود؟"


  • 21:07 1403-07-30
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می شود؟ اطلاعاتی در مورد کارمزد تراکنش ها برای شما ارائه کنیم و به بررسی کارمزد تراکنش ها در شبکه های مختلف بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا شنیدین که میگن وقتی می خوایم مقداری از ارز دیجیتال مثل بیت کوین رو به کیف پول کسی بفرستیم، مقداری از بیت کوین از حساب ما کسر میشه.
به این مقدار از ارز که به ازای هر تراکنش، از فرستنده کسر میشه، کارمزد تراکنش گفته میشه. قوانین نحوه محاسبه و دریافت کارمزد تراکنش در هر بلاک چین کاملا متفاوت و از قبل مشخص شده هست. به طوری که کاربران بازار ارزهای دیجیتال به راحتی می تونند قبل از ارسال هر تراکنش روی بلاک چین، کارمزد اون رو محاسبه کنند. این کارمزد ها بر اساس فناوری ارز دیجیتال و قوانین هر بلاک چین، گاهی بسیار کم و گاهی هم بسیار زیاد هست. ما در این مقاله سعی می کنیم تا بهتون بگیم که کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می شود؟ پس در ادامه همراه ما باشین.

چرا کارمزد تراکنش وجود دارد؟

کارمزد تراکنش های ارز دیجیتال

اولین بار در دنیای فناوری بلاک چین، شبکه ای به اسم بیت کوین به وجود اومد که از مفهوم کارمزد تراکنش ها برای اینکه از ایجاد اختلال در شبکه جلو گیری کنه، استفاده کرد. بعد ها با اومدن بلاک چین های دیگر، موضوع کارمزد به یکی از مسائل حیاتی بلاک چین ها تبدیل شد. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، برای این که بتونه از اقداماتی مثل حمله و اشباع شبکه با تراکنش های بی ارزش جلوگیری کنه، از ابزار کارمزد تراکنش استفاده کرد و برای پیاده سازی این ابزار از سیستم هش کش Hashcash  که توسط Adam Back برای اولین بار راه اندازی شده بود، الگو گرفت که از سیستم الگوریتم اثبات کار استفاده می کنه.
یکی از توسعه دهندگان بیت کوین به نام Gavin Anderson  بعد از دو سال فعالیت در بیت کوین به این نتیجه رسید، که حداقل مقداری از کارمزد برای شبکه در نظر گرفته بشه. که در صورت افزایش قیمت بیت کوین، کاربران همچنان از بیت کوین استفاده کنند. البته در اون زمان چون ارزش دلاری بیت کوین کم بود، مشکل حادی به نظر نمیومد، ولی با گذشت زمان با پذیرش گسترده این ارز و کاربرد بیت کوین، ارزش اون رفت بالا و بعد از اون کاربران متوجه شدن که برای انتقال بیت کوین باید چه مقدار کارمزد پرداخت کنند تا تراکنش هاشون انجام بشه.
جالب اینجاست که بدونین به مرور زمان توسعه دهندگان بیت کوین در آپدیت های بعدی این موضوع رو تا حدودی برطرف کردن. به این ترتیب اون ها با استفاده از آپدیت Segwit 2x  تونستن اندازه بلاک ها رو افزایش بدن و تا حدودی هم مقدار کارمزد ها رو کاهش بدن. این کار کمک زیادی برای ادامه دادن فعالیت شبکه ها کرد. از اون به بعد هم سایر بلاک چین های معروف از جمله اتریوم و ریپل متوجه اهمیت کارمزد تراکنش ها شدن و شبکه خودشون رو تا حدودی بهبود بخشیدن.

عوامل موثر در مقدار کارمزد انتقال ارز های دیجیتال:

بهتره بدونین عواملی وجود دارن که بر روی کارمزد تراکنش ها تاثیر می ذارن که در این قسمت از مقاله کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می شود؟ برخی از عوامل موثر در مقدار کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. 

1.    میزان فضای مورد نیاز در بلاک

ماینرها یا ولیدیتورها در بیشتر بلاک چین ها می تونند تعداد محدودی از تراکنش ها رو تایید کنن و اون ها رو در بلاک ها قرار بدن. بنابراین زمانی که کاربران حجم زیادی از تراکنش ها رو به شبکه می فرستن، تایید اون ها زمان بیشتری رو می گیره، در این صورت بیشتر تراکنش ها منتظر می مونن و و اولویت تایید با تراکنشی هست که کارمزد زیادی رو پرداخت کنه.
برای مثال کارمزد شبکه اتریوم بیشتر هست، به این ترتیب زمانی که در شبکه تراکنش زیاد باشه، اولویت تایید با تراکنشی هست که کارمزد زیادی رو پرداخت کنه، در سال های 2018، 2017 با محبوب شدن فناوری دیفای شاهد افزایش قابل توجه کارمزد های شبکه اتریوم شدیم که این باعث شد تعداد زیادی از کاربران به جای استفاده از اتریوم از شبکه های دیگری استفاده کنند.

2.    شلوغی شبکه

مورد بعدی که در مقدار کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال تاثیرگذار هستش، شلوغی شبکه هستش. همه ما این رو میدونیم که ارزهای دیجیتال مقیاس پذیری مشخصی دارن و در یک زمان مشخص می تونن تعداد مشخصی از تراکنش ها رو تایید کنن. بنابراین وقتی تعداد تراکنش ها برای یک ارز دیجیتال خیلی بالا بره در چنین شرایطی خودکار کارمزد تراکنش ها بالا رفته و کسانی که مایل به پرداخت میزان بیشتری از کارمزد هستن، زودتر تراکنش شون تایید میشه.

چگونه کارمزد انتقال ارز دیجیتال بیت کوین تعیین می شود؟

بازار ارزهای دیجیتال قدرت ازادانه رو برای کاربران فراهم می کنه، یعنی هر کسی توانایی تعیین کارمزد تراکنش خود، در شبکه بلاک چین بیت کوین رو داره. بنابراین با استفاده از ابزارها در داخل کیف پولتون می تونین مقدار کارمزد رو خودتون تعیین کنین، البته این کار معایبی هم داره. اگر شما کارمزدتون رو صفر تعیین کنین ممکن هست توسط ماینر ها تایید نشه. اگر هم شما برای کارمزدتون مبلغ کمی رو مشخص کنین ممکن هست، تراکنش شما ساعت ها، روز ها طول بکشه تا انجام بشه، ولی اگر برای کارمزدتون مبلغ بیشتری رو تعیین کنین ممکنه تراکنش شما در عرض یه ساعت انجام بشه. بنابراین هر چه قدر مبلغ زیادی برای کارمزدتون تعیین کنین تراکنش هم سریع انجام میشه پس در شبکه بیت کوین اولویت با تراکنش هایی هستش که مبلغ بیشتری برای کارمزد حاضرن بپردازن.
جالب این جاست که مبلغ کارمزد به مبلغ تراکنش ارتباطی نداره برای مثال فرقی نداره که شما 0.5 بیت کوین رو می خواین انتقال بدین یا 5000 بیت کوین. این گونه که اندازه یک تراکنش بیت کوین 250-230 بایت هست. بلکه مبلغ کارمزد برحسب واحد ساتوشی SAT هست .در این مقیاس هر بیت کوین برابر 00000001 0 بیت کوین یعنی معادل قسمت در صد میلیون قسمت یک بیت کوین هستش.

روش های کاهش کارمزد انتقال ارز دیجیتال بیت کوین

روش های کاهش کارمزد انتقال ارز دیجیتال بیت کوین

تا اینجا فهمیدیم که در شبکه بیت کوین کارمزد ها به مبلغ تراکنش ربطی ندارن بلکه به اندازه تراکنش ها ربط دارن. در ادامه می خواهیم برای شما روش هایی رو معرفی کنیم که برای کاهش کارمزد تراکنش در شبکه بیت کوین موثر هستن و می تونین با استفاده از این روش ها کارمزد خودتون رو کاهش بدین.

•    استفاده کردن از حجم داده های ورودی کوچیک

با افزایش حجم داده های ورودی، میزان کارمزد تراکنش بیشتر میشه، ولی با کوچک کردن حجم و اندازه داده های ورودی میتوان کامزد تراکنش بیت کوین رو تا حدودی کاهش داد.

•    استفاده از معاملات در زمان مناسب

زمانی که شبکه پر ترافیک هستش اگر تراکنشی رو بخواین منتقل بدین ممکنه روزها و ماه ها طول بکشه بنابراین توصیه ما به شما این هستش که زمانی تراکنش خود رو انجام بدین که در شبکه ترافیک کمتره چون این کار باعث کاهش کارمزد تراکنش میشه.

•    پیدا کردن صرافی مناسب

برخی صرافی های ارز دیجیتال برای برای انجام تراکنش های بیت کوین کارمزد زیادی رو می گیرن. ولی شما می تونین با تحقیق کردن صرافی ها، صرافی مناسبی پیدا کنین که برای انجام تراکنش بیت کوین کارمزد کمی رو دریافت می کنه.

•    سگویت SegWit

سگویت پروتکلی هستش که برخی صرافی ها و کیف پول ها از اون پشتیبانی میکنن. سگویت میتونه حجم داده ها رو تا 30 درصد کاهش بده که این کار باعث میشه سرعت پردازش ها افزایش پیدا کنه و کارمزد تراکنش ها کاهش پیدا کنه.

•    شبکه ی لایتنینگ Lightning 

شبکه لایتنینگ مانند سگویت بوده و فقط توسط برخی از کیف پول ها پشتیبانی میشه. این شبکه باعث میشه از یک زنجیره ی جانبی برای پردازش تراکنش ها استفاده کرد و سپس اون رو به زنجیره ای اصلی بلاک چین منتقل کرد و همین کار باعث بالارفتن سرعت تایید تراکنش ها و کاهش کارمزد اون ها خواهد شد.

چگونه کارمزد انتقال ارز دیجیتال اتریوم تعیین میشود؟

کارمزد انتقال ارز دیجیتال اتریوم

مکانیسم کارمزد تراکنش های اتریوم با بیت کوین کاملا متفاوت هستش و باید با این مکانیسم ها اشنا باشیم. همچنین تا به این جای مقاله، ما در مورد کارمزد تراکنش بیت کوین بحث کردیم. در ادامه قصد داریم شما رو با کارمزد تراکنش اتریوم آشنا کنیم.
شبکه اتریوم، محاسبات مورد نیاز برای پردازش یک تراکنش رو که به گس معروف هس در نظر می گیره. تمامی تراکنش های اتریوم دارای کارمزدی هستن که باید به صورت گس پرداخته بشه. هزینه کارمز گس متفاوت هست و توسط ماینر ها با توجه به عرضه و تقاضای فعلی تعیین میشه و به موارد زیر بستگی داره:

•    تقاضای فعلی گس

•    تقاضای توان محاسباتی برای پردازش قرار داد های هوشمند 

•    تعداد کل تراکنش ها 

•    اندازه قرار داد هوشمندی که میخوان اجرا بشه

پرداخت کارمزد های گس برای پردازش تراکنش ها در شبکه اتریوم ضروری هست و در صورت زیاد شدن فعالیت کاربران کارمزد گس افزایش پیدا می کنه. گس از انجام شدن تراکنش های اسپم جلو گیری می کنه و با پرداخت پاداش به ماینر ها در ازای تامین امنیت شبکه استفاده میشه.

روش های کاهش کارمزد تراکنش اتریوم

روش های کاهش کارمزد تراکنش اتریوم

برای اینکه تراکنش رو در شبکه اتریوم انجام بدیم باید گس پرداخت کنیم و کارمزد این گس هم بالاست. برای این که کارمزد تراکنش گس تا حدودی کاهش بشه در ادامه چند تا براتون روشی معرفی خواهیم کرد که از طریق اون ها می تونند گس رو تا حدودی کاهش بدین.

•    زمان انجام تراکنش ها رو تنظیم کنیم

قیمت گس اتریوم ممکن هست در طول روز نوسانات قابل توجهی داشته باشه. با پیگیری و شناسایی کردن هزینه انجام تراکنش ها در ساعات مختلف روز، میتونین بهترین موقعی که قیمت گس متوسط یا پایین هس تراکنش خودتون رو انجام بدین.
ولی پیشنهاد ما به شما این هست که تراکنش های خودتون رو به اخر هفته با توجه به تقوییم میلادی یعنی شنبه و یکشنبه موکول کنین چرا که ثابت شده شبکه اتریوم در طول روز های کاری هفته شلوغ تر و در روز های شنبه تا یکشنبه تا حدودی این شلوغی کمتر هست.

•    استفاده کردن از توکن های گس

پیشنهاد میکنیم به شما وقتی که قیمت گس پایین هست توکن های گس ایجاد کنین و زمانی که قیمت گس رفت بالا اون ها رو ارزیابی کنین در این حالت مقداری از توکن اتریوم دریافت میکنین، که از طریق اون ها میتونین کارمزد های تراکنش هاتون رو پرداخت کنین.

•    از برنامه های که تخفیف گس دارن استفاده کنین

پروژه های اتریوم میدونن که کاربرانشون به خاطر بالا بودن کارمزد های گس ناراضی ان و اون ها برای جبران این ناراضی ها بعضی موقع ها به کاربران خود گس ارائه میدن.

کارمزد انتقال ارز دیجیتال در زنجیره هوشمند بایننس 

ساختار کارمزد هوشمند بایننس بسیار شبیه ساختار کارمزد شبکه اتریوم هست. کارمزد تراکنش در این شبکه نشان میده که یک واحد کوچیک از BNB  برابر با 0.00000001 هست. کاربران میتونن قیمت گس رو خودشون تنظیم کنن تا تراکنش های خود رو به بلاک اضافه میشه در اولویت قرار بدن. کارمزد های زنجیره هوشمند بایننس معمولا بسیار کمتر هست.

انواع شبکه با کمترین کارمزد در میان ارز های دیجیتال

انواع شبکه با کمترین کارمزد در میان ارز های دیجیتال

ارزهای دیجیتال که امروزه مردم می تونن در موقعیت های مختلف روزمره به کار ببرند، کارمزد های تراکنشی مختلفی رو دارن و برای صرفه جویی در پرداخت هزینه ها بهتر هست با نرخ کارمزد های مهم آشنا بشین تا بتونین کارمزد معاملاتی خودتون رو کاهش بدین. 

برخی از شبکه ها که کمترین کارمزد ها رو در صنعت ارز های دیجیتال دارن عبارت اند از:

1.    ترون

ترون یک ارزی هست که قابل استخراج کردن نیس شاید دلیل پایین بودن کارمزد تراکنش ترون این هست. متوسط کارمزد تراکنش ترون 0000901/0 دلار هست این در حالی که قیمت هر توکن ترون 9 درصد دلار هست. این که ترون مجبور نیس چیزی رو تولید کنه باعث شده که بتونه راحت تر رشد کنه و به کارمزد بالا وابسته نباشه. این روزها بیشتر کاربران برای انتقال تترهای خودشون از شبکه ترون استفاده میکنن. چرا که کارمزد انتقال تتر در این شبکه خیلی کمتر از شبکه ای مثل اتریوم هستش.

2.    بایننس کوین

صرافی بایننس امروزه بعنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در سطح جهان شناخته میشه که دارای توکن اختصاصی و همچنین دو بلاکچین هستش که شامل بلاکچین بایننس و بلاکچین اسمارت چین هستش. این ورزها شبکه بایننس رو با عنوان bep 2 و اسمارت چین رو با عنوان bep 20 می شناسیم و تفاوت دو تاشون در این هستش که اسمارت چین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی میکنه. همه ارزهایی که در شبکه اتریوم وجود دارن و میشه در اسمارت چین هم پیدا کرد و با کارمزد خیلی کمتری اون ها رو به کیف پول انتقال داد. 

جمع بندی و نتیجه گیری 

مبلغ کارمزد یکی از مهم ترین ملاکهایی هستش که در کاربران انگیزه ایجاد میکنه به سمت ارزی برن که کارمزد کمتری برای تراکنش ها می گیره. در این مقاله ما تا حدودی سعی کردیم موضوع کارمزد انتقال ارز های دیجیتال چگونه تعیین میشه رو بررسی کردیم. گفتیم که پی بردن که سرعت انجام تراکنش ها به مبلغ کارمزدتون و ترافیک شبکه بستگی داره و انواع روش های برای کاهش کارمزد تراکنش رو براتون معرفی کردیم که مطالعه این مقاله باعث میشه اگاهی تون بره بالا و تا حدودی از پرداخت کارمزد زیاد رو کاهش بدین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می شود؟

در مورد کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2 + 69 = ?