هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟"


  • 16:08 1403-08-01
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟ اگر از علاقه مندان اولیه کریپتو بودید، ممکنه شور ICO(ارائه اولیه سکه) در سال ۲۰۱۷ رو به یاد بیارید که راه رو برای چند سرمایه گذاری موفق و تعداد زیادی از کلاهبرداری ها باز کرد. به عنوان یک پلتفرم تامین مالی جمعی دموکراتیک، به افراد ICO اجازه میده تا برای سرمایه گذاری های بلاک چین آتی خود سرمایه جمع آوری کنه.

بسیاری از سرمایه گذاران مشتاق شرکت انتظار داشتند که ارزش توکن های ICO آنها به تدریج منفجر بشه.

متاسفانه، اگرچه قیمت ارز درنهایت افزایش یافت، بخش عمده ای از پروژه های ICO شکست خوردند. سرمایه گذاران و مصرف کنندگان قبل از خرید، جنبه های مختلف را در حین ارزیابی پیشنهاد اولیه سکه(ICO) پروژه ارزیابی میکنند. هاردکپ و سافت کپ در یک ICO، شناخته شده ترین در بین آنها هستند.

هاردکپ کل مبلغی است که یه شرکت امیدوار است در ICO جمع آوری کند، در حالی که سافت کپ حداقل مقدار لازم برای توسعه دهندگان برای عرضه محصول خود است. در این مقاله، ما به تعریف هاردکپ و سافت کپ خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارز های دیجیتال

هارد کپ چیست؟

 هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟

هاردکپ محدودیتی است که توسط کد بلاک چین برای حداکثر عرضه یک ارزدیجیتال تعیین میشه، یک هاردکپ اجازه ایجاد و گردش بیشتر از واحد های اون رو نمیده. به طور کلی میشه فهمید که ماهیت اون مثبته. برای دور زدن این محدودیت، یک ارزدیجیتال باید پارامترهای اساسی خودش رو تغییر بده و اساسا یک ارزدیجیتال جدید ایجاد کنه.

هاردکپ، پارامتریه که به شدت توسط وب سایت های تحلیل ارزدیجیتال نظارت میشه. میتوان آن را با خطاهای موجود در کد تغییر داد(مانند باگ بدنام تورم بیت کوین ۱۸۴ میلیون، که قبل از رفع، محدودیت ۲۱ میلیونی را شکست)، به عنوان یک اصلاح توسط توسعه دهندگان در موقعیت های خارق العاده و همچنین از طریق اقدامات مخرب(ارائه کد برای ضرب اضافی غیرقانونی).

به بیان دیگر، هاردکپ یک پروژه، بالاترین مقدار پولیه که تیم امیدواره در ازای توکن های خودش در مراحل اولیه تامین مالی جمع آوری کنه. درنتیجه، وقتی یک پروژه درطول یک کمپین جمع آوری سرمایه ICO به هاردکپ میرسه، به این معنیه که توکن های اون فروخته شده اند. در اصل، این تیم به هدف خودش برای جمع آوری پول نقد ازطریق ICO دست یافته و دیگه در ازای توکن های پروژه از سرمایه گذاران وجوهی رو نمیگیره. 

سافت کپ چیست؟

 هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟

در ادامه مقاله هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟ نوبت به  معرفی سافت کپ رسید. سافت کپ به حداقل حد تعریف شده برای جمع آوری وجوه اشاره داره که توسط تیم پروژه برای جمع آوری سرمایه مشخص شده است. ماهیت اون حدس و گمان است و خودسرانه تعریف شده. درواقع سافت کپ برخلاف هاردکپ اس که حداکثر بودجه ممکنی است که یک تیم به دنبال جمع آوری اون است.

اگر تیمی نتونه وجوهی رو فراتر از سقف محدود خودش جمع آوری کنه، گاهی اوقات وجوه رو به سرمایه گذاران خودش برمیگردونه درحالی که دیگران با پولی که جمع آوری کرده اند به توسعه پروژه ادامه میدن. سافت کپ ها به شدت اعمال نمیشن، زیرا آنها صرفا یک ایده کلی تاز مبلغی هستند که یک استارتاپ یا سازمان ارزدیجیتال انتظار داره برای یک پروژه جمع آوری کنه. معمولا برای تیم ها کار خوبی محسوب میشه که به سرمایه گذاران اطلاع بدن که چرا به این مبلغ نیاز دارند و برای چه چیزی از اون استفاده میکنند.

با این حال، آنها کاملا ضروری نیستند زیرا بسیاری از تیم ها موفق به جمع آوری سرمایه بدون تعیین سقف سرمایه گذاری شده اند. تجزیه و تحلیل معیارهای ICO مانند سافت کپ نیز راهی برای سنجش تجربه و درک یک تیم از آنچه آنها درتلاش هستند انجام دهند، است. به عنوان مثال، سرمایه گذاران باید نسبت به مقادیر غیرطبیعی پایین و بالا محتاط باشند که هم نشون دهنده بی تجربگی تیم است و هم درمورد مشروعیت اون پرچم قرمز بالقوه است. در ادامه  مقاله به اهمیت ترین هارد کپ اشاره می کنیم.

•    ایجاد کمبود

بیت کوین، اولین ارزدیجیتال جهان، به دلیل مقدار محدود آن و سایر عوامل ارزش گذاری شده است. همونطور که بیشتر علاقه مندان به ارزهای دیجیتال میدونن، بازار هرگز بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین نخواهد داشت. هرتلاشی برای اعمال هاردکپ باید به اصول عرضه و تقاضا پایبند باشد. مدیران شرکت ها و اعضای تیم باید تعادل دقیقی رو ایجاد کنند تا این عدد درست باشد. ارزش توکن ها به طور کلی با افزایش تعداد توکن ها کاهش پیدا میکنه و بالعکس. 

•    محدود کردن نهنگ ها

سفته بازان ممکنه تصمیم بگیرن که مقدار زیادی پول در یک تجارت جدید سرمایه گذاری کنند تا پس از عرضه اولیه سکه (ICO) سکه ها رو تخلیه کنند. این به اصطلاح نهنگ ها ممکنه شهرت پروژه رو به خطر بندازن و در کوتاه مدت منجر به نوسانات عظیم قیمت بشوند. این تیم میتونه از تکنیک هاردکپ استفاده کنه تا دلالان ثروتمند رو از خودش دور نگه داره. 

آشنایی با ICOهای با کپ و بدون کپ

 هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟

اگرچه بسیاری از پروژه ها کمپین هایی رو برای جمع آوری سرمایه از طریق سافت کپ یا هاردکپ راه اندازی میکنند اما نیازی نیست همیشه محدودیتی برای مقداری که قصد جمع آوری دارند تعیین کنند. هردو ICO دارای کپ و بدون کپ دارای مزایا هستند. یک مثال خوب از یک ICO دارای کپ، Brave است، شرکتی که یک ICO موفق رو برای توکن های BAT خود انجام داد. مرورگر بلاک چین توانست در نیم ثانیه مبلغ ۳۵ میلیون دلاری رو جمع آوری کنه.

هنگامی که آنها بودجه رو دریافت کردند، بدون اینکه یک پنی دیگر جمع آوری کنند، مستقیما سرکار رفتند. با این حال، تزوس یه نمونه ایده آل از ICOهای بدون کپ رو ارائه میده. شبکه بلاک چین در رویداد ICO خود ۲۳۲ میلیون دلار دریافت کرد، زیرا محدودیتی رو برای بودجه تعیین نکرد و درعوض به جمع آوری سرمایه ادامه داد تا اینکه بلوک بیت کوین #475622 تشکیل شد. 

آیا همه پروژه ها از هاردکپ و سافت کپ استفاده میکنند؟

همه اونچه که در مقاله ذکر کردیم فقط برای گروه خاصی از پروژه ها معتبره. به طور خاص، ما در مورد اونهایی صحبت میکنیم که با یک ICO محدود وارد بازار میشن. چه اتفاقی میفته وقتی یک تیم تصمیم میگیره از یک طرح ICO بدون پوشش استفاده کنه؟ موارد زیادی از فهرست بندی در هر دودسته وجود داره. به عنوان مثال، همونطور که در بالا توضیح دادیم، تزوس (XTZ) با یک ICO بدون پوشش وارد بازار شد. برعکس، Brave(BAT) برای اولین بار در صنعت از یک سیستم کپ استفاده کرد.

هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟

در حالی که یک ICO محدود، شبکه رو سالم نگه میداره، بودجه محدود ممکنه همیشه برای ادامه کار کافی نباشه. پروژه ای که ارزش سافت کپ خودش رو دست کم میگیره ممکنه به دور دوم سرمایه گذاری نیاز داشته باشه. 

یک مورد مهم اینکه:

ICOهای با سافت کپ و هاردکپ قدرت ارسال پیامی به بازار رو فراتر از موشوع تامین مالی دارند. آنها چیزهای زیادی درمورد پروژه و چشم انداز فاش میکنند. یک استراتژی خوب اینه که سعی کنید و درک کنید که آیا سافت کپ یک پروژه در مقایسه با اهداف تیم واقع بینانه است یا خیر. به همین دلیل، پروژه ای که هیچ هدفی در هاردکپ نداره، ممکنه پس از ICO دچار حدس و گمان بشه. این ابزارها باید بخشی از یک فرآیند تحلیلی کامل باشند که سرمایه گذاران قبل از سرمایه گذاری در یک توکن دنبال میکنند. 

کلام پایانی

در مقاله هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟براتون توضیح دادیم که تمایز بین هاردکپ و سافت کپ در دنیای کریپتو اینه که هاردکپ بالاترین مقدار پولی است که یک پروژه ارزدیجیتال مشتاق قصد داره برای نیازهای توسعه خودش جمع آوری کنه. درمقابل، سافت کپ در کریپتو نشون دهنده حداقل مقدار سرمایه موردنیاز برای ادامه کار روی پروژه است. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟

در مورد هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال به چه معنا هستند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6 + 88 = ?