قرارداد هوشمند ترکیبی چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "قرارداد هوشمند ترکیبی چیست؟"


  • 20:07 1403-07-30
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

قرارداد هوشمند ترکیبی یا هیبریدی؛ انقلابی در سیستم حقوقی امروز! وقتی کلمه قرارداد هوشمند ترکیبی رو می خونین، چه ایده ای به شما میده؟ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین قرارداد هوشمند ترکیبی چیست و چه کاربردی داره؟ قراردادهای هیبری چه تفاوتی با اسمارت کانترکت های معمولی دارن؟ به نظر شما چرا به قراردادهای ترکیبی نیاز هست؟

بر خلاف قراردادهای سنتی، قراردادهای هوشمند توسط بلاک چین اجرا میشن، یعنی دیگه نیازی به سیستم دادگاه خارجی برای اجرای قراردادها نیست. بدون سیستم دادرسی پر هزینه، قراردادها ارزون تر هستن، بنابراین تراکنش های همتا به همتا رو میشه به جای اعتماد به شخص ثالث با قراردادهای هوشمند اداره کرد. ما سعی می کنیم در مقاله قرارداد هوشمند ترکیبی چیست؟ اطلاعاتی درباره قرارداد هوشمند ترکیبی یا هیبریدی به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای قرارداد هوشمند ترکیبی بپردازیم و دلیل نیاز به قرارداد هوشمند هیبریدی رو مورد بررسی قرار بدیم.

قرارداد هوشمند ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد؟

قرارداد هوشمند ترکیبی

قراردادهای هوشمند ترکیبی یا هیبریدی از نظر فنی فقط قراردادهای بلاک چین هستن اما بر خلاف قراردادهای هوشمند سنتی، از دو شبکه غیرمتمرکز پشتیبانی می کنن: یکی بلاک چین و دیگری شبکه غیرمتمرکز اوراکل به همین دلیل از اون به عنوان قراردادهای هوشمند هیبریدی یا ترکیبی یاد میشه.

قراردادهای هوشمند به دلیل این محدودیت ها، نمی تونستن خیلی از نقش هایی که در حال حاضر قراردادهای حقوقی سنتی بر عهده دارن رو انجام بدن. در حالی که معرفی شبکه های اوراکل بر روی بلاک چین، باعث رفع این چاش میشه. به صورت تصادفی، شبکه های اوراکل می تونن قابل تایید باشن و برای قراردادهای هوشمند، منابع محاسباتی اضافی و داده های خارج از زنجیره رو فراهم کنن.

قرارداد هوشمند ترکیبی با ایجاد انقلابی در سیستم حقوقی که امروز وجود داره، دوران قراردادهای نا مفهوم که توسط وکلا نوشته میشه، به پایان رسیده. قراردادهای قرن آینده قراردادهای هوشمند هیبریدی خواهند بود که توسط برنامه نویسان به صورت کد نوشتن.

قراردادهای هوشمند قراردادهایی خود اجرا هستن که به صورت کد نوشته شده توسط بلاک چین اجرا میشن. این قرار داد های هوشمند در ارسال و دریافت پول و انجام محاسبات ساده خیلی عالی هستن، اما به تنهایی نمی تونن به داده های خارج از زنجیره دسترسی پیدا کنن، محاسبات پیچیده رو انجام بدن یا اعداد تصادفی تولید کنن.

این محدودیت ها قبلا قراردادهای هوشمند رو از ایفای بسیاری از نقش هایی که در حال حاضر قراردادهای حقوقی سنتی بر عهده دارن، منع می کنه. معرفی شبکه های اوراکل می تونن تصادفی قابل تایید باشن و داده های خارج از زنجیره و منابع محاسباتی اضافی رو برای قراردادهای هوشمند فراهم کنن.

مقاله پیشنهادی: کاربرد قراردادهای هوشمند چیست؟

کاربردهای قراردادهای هوشمند ترکیبی

کاربردهای قراردادهای هوشمند ترکیبی

وقتی که قراردادهای هوشمند ترکیبی از طریق شبکه اوراکل به داده های خارج از زنجیره دسترسی پیدا کنن، میتونن جایگزین قراردادهای سنتی بشن. مثلا، بیمه آب و هوا، نوعی بیمه که در صورت شرایط جوی شدید پرداخت میشه، در حال حاضر توسط قراردادهای سنتی پشتیبانی میشه. اگر یک شبکه اطلاعات مربوط به حوادث شدید آب و هوایی رو فراهم کنه، در عوض بیمه اب و هوا با قراردادهای هوشمند ترکیبی به راحتی قابل اجرا هست. به طور کلی، هر قراردادی که بر اساس رویدادهای دنیای واقعی پرداخت شه، می تونن در بلاک چین اجرا شه، به شرطی که یک شبکه وجود داشته باشن که بتونن داده های خارج از زنجیره رو ارائه بده.

قراردادهای هوشمند هیبریدی، قادر به اجرای سازو کارهایی هستن که نسبت به نمونه های غیر ترکیبی خود، از پیچیدگی محاسباتی بالاتری برخوردار باشن. برای نمونه، گوگل و فیس بوک از الگوریتم که یک مکانیزم مزایده مهر وموم شده، برای اجرای حراج های تبلیغاتی خود استفاده می کنن.

دشواری محاسبه VCGتنها مشکل این الگوریتم هست. اجرای یک مکانیزم مزایده VCGبر روی بلاک چین هزینه خیلی داره. در صورتی VCGمی تونه در بلاک چین پیاده سازی بشه و مقرون به صرفه باشه که محاسبه با استفاده از یک Hybrid Smart Contract به محاسبات خارج از زنجیره واگذار بشه.

بیشتر بدانید: اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟

مزایای قراردادهای هوشمند هیبریدی نسبت به قراردادهای سنتی

مزایای قراردادهای هوشمند هیبریدی

برخلاف قراردادهای سنتی، قراردادهای هوشمند توسط بلاک چین اجرا میشه، یعنی دیگه نیازی به سیستم دادگاه خارجی برای اجرای قراردادها نیست. بدون سیستم دادرسی پرهزینه، قراردادها ارزان هستن، بنابراین تراکنش های همتا به همتا رو میشه به جای اعتماد به شخص ثالث با قراردادهای هوشمند اداره کرد.

قراردادبین شرکت های مستقر در کشور های مختلف اغلب چالش برانگیز هست، چون پیمایش در سیستم های مختلف دادرسی گرانه و معمولا سیستم های قضایی یک کشور قدرت محدودی رو بر شرکت های دیگه کشورها دارن. قراردادهای هوشمند ترکیبی این ضعف رو ندارن. اونا اصلا مبتنی بر ملیت نیسن.

اجرای قراردادهای سنتی از طریق دادگاه ها نه تنها گران هست بلکه سبب عدم اطمینان میشه. همیشه این احتمال وجود خواهد داشت که وکلا یک سند در زیر زمین یک خانه مسکونی که قرارداد برای اطمینان از اجرای قرارداد به حسن نیت مستمر دولت خود اعتماد میکنن.

تصویب مهلت قانونی اضافه برای تخلیه به خاطر شیوع کرونا در بسیاری از ایالت متحده آمریکا و کشور های جهان نمونه ای از این مورد هست. اجاره بدن ومستاجر توافق نامه ای رو امضا رو که در اون زمان وجود داشت رو ملغی کرد. واضحه که قراردادهایی که میتونن در هر زمان توسط قوانین دولتی باطل بشن، در مقایسه با قراردادهای هوشمند ترکیبی مطلوب نیستن.

چرا به قراردادهای هوشمند ترکیبی نیاز است؟

چرا به قراردادهای هوشمند ترکیبی نیاز است؟

مدتیه که جهان قراردادهای هوشمند بلاک چین رو میشناسه و اون برای غلبه بر نقص سیستم های قراردادی متمرکز رایج در اکوسیستم تجاری تجاری و قانونی استفاده میکنه. سیستم های قراردادی متمرکز نا متقارن هستن چون یکی از طرف های درگیر همیشه از نفوذ نا عادلانه بر روند داوری برخورداره. یک طرف همیشه پول بیشتر و درک روشنی از زیر ساخت های اجرای قرارداد دارد. در چارچوب چنین سیستم قراردادی متمرکز، طرفین قابلیت اطمینان طرف مقابل رو، بر اساس ارزش نام تجاری اون تعیین میکنن. بنابراین، همکاری بر روی سیستم های قراردادی متمرکز از طریق اعتماد مبتنی برنام تجاری که فاقد شفافیت و تغییر ناپذیری هست، اتفاق می افته.

جمع بندی و نتیجه

در سال های آینده قراردادهای هوشمند ترکیبی جایگزین قراردادهای حقوقی سنتی میشن، چون قراردادها سریعتر، کارآمدتر و در برابر مجاری قانونی آسیب پذیر نیستن. قیمت اونا کمتر هست و وابسته به مرز و کشور خاصی نیستن. باید دید اولین راهکارهای عملی این حوزه، چه زمان به یاری نظام قضایی خواهند شتاقت.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد قرارداد هوشمند ترکیبی چیست؟

در مورد قرارداد هوشمند ترکیبی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8 + 94 = ?