آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ETF های بیت کوین را تایید میکند؟

آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ETF های بیت کوین را تایید میکند؟
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

با درخواست‌های متعدد برای ETF بیت کوین، بسیاری به گمانه‌زنی‌ها ادامه داده‌اند که چه زمانی SEC تأیید خود را ارائه میدهد یا در غیر این صورت. برای افزودن بیشتر به گمانه زنی ها، مایک نووگراتز، مدیر عامل گلکسی دیجیتال، با استناد به منابع خود، اظهار داشت که احتمالاً ظرف 4 تا 6 ماه آینده ETF بیت کوین تأیید خواهد شد. با این حال، به نظر می رسد تحولات اخیر نشان می دهد که انتظار می تواند طولانی تر از این هم باشد.

SEC متوقف می شود؟

درخبری که در به تاریخ 11 اوت منتشر شد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اقدام به تاخیر انداختن ETF بیت کوین ARK 21Shares کرده، حرکتی که می تواند به عنوان یک تاکتیک تاخیر توسط رگولاتور تلقی شود.ARK Invest  و 21Shares از Cathie Wood در اوایل سال جاری پس از رد درخواست‌های قبلی توسط SEC، دوباره با یکدیگر همکاری کردند تا برای یک ETF بیت کوین مجدداً ثبت نام کنند. با توجه به رویه‌های استاندارد، SEC قرار بود تا 13 آگوست درخواست را تأیید یا رد کند. با این حال، با آخرین دستور خود مبنی بر درخواست ورودی عمومی در برنامه سهام ARK 21، این زمان در نتیجه تمدید می‌شود. با این کار، عموم مردم سه هفته فرصت دارند تا نظرات بیشتری در مورد این پیشنهاد ارائه دهند، در حالی که SEC پنج هفته دیگر فرصت دارد تا به نظراتی که ممکن است دریافت کند پاسخ دهد. علاوه بر این، SEC می تواند انتخاب کند که مهلت را حداکثر تا 240 روز تمدید کند (حرکتی که به طور بالقوه می تواند پاسخ نهایی را تا 10 ژانویه 2024 به تعویق بیندازد). این خبر به احتمال زیاد برای کتی وود، مدیرعامل ARK Invest تعجب‌آور نخواهد بود، زیرا او در صحبت با بلومبرگ در 7 آگوست پیش‌بینی کرده بود این پروسه تاخیر داشته باشد. او همچنین پیش‌بینی کرد که SEC ممکن است چندین برنامه ETF بیت‌کوین را تایید کند. با این حال، هیچ چیز قطعی نیست، زیرا تنظیم کننده می تواند مانند گذشته همه برنامه ها را رد کند.

نگرانی در مورد دستکاری و مقررات بیت کوین:

با توجه به اینکه SEC قبلاً برنامه‌های ETF بیت کوین را به دلیل دستکاری احتمالی بازار رد کرده بود. علاوه بر این، اشاره مداوم SEC به این کلمه ممکن است به این معنی باشد که تنظیم کننده، شاید در تلاشی برای ناکام گذاشتن این برنامه ها، بخواهد ثابت کنند که بیت کوین یک طبقه دارایی دستکاری شده نیست. با توجه به اینکه در طول زمان مواردی وجود داشته است که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر دستکاری بازار کریپتو توسط بازیگران اصلی ایجاد کرده است، بدون شک یک سوال بزرگ خواهد بود. علاوه بر این، بیت کوین یک ارز بدون مرز و غیرمتمرکز است و حتی اگر SEC برای استفاده از آن در ایالات متحده اقدام کند، بازار ETF همچنان می تواند توسط فعالیت های خارج از ایالات متحده دستکاری شود. SEC همچنین نگرانی هایی را در مورد اینکه بیت کوین دارای «بازار تنظیم شده یا اندازه قابل توجهی» نیست، مطرح کرد، چیزی که می تواند مانع از تصویب هر ETF بیت کوین معامله شده نقطه ای شود.
 

تگ ها