ابزارهای سانسور در گوشی های چینی

ابزارهای سانسور در گوشی های چینی
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

طبق گزارش رویترز، وزارت دفاع لیتوانی به مصرف کنندگان توصیه کرد که از خرید تلفن های همراه چینی خودداری کنند و همچنین به مردم توصیه کرد که تلفن های همراه چینی خود را دور بیندازند، براساس این گزارش دولتی این دستگاه ها دارای قابلیت سانسور داخلی هستند.

براساس گزارش مرکز امنیت ملی وزارت دفاع گوشی های فروخته شده در اروپا توسط غول گوشی های هوشمند چینی شیائومی (1810.HK) دارای قدرت شناسایی و سانسور عباراتی مانند تبت آزاد، زنده باد استقلال تایوان یا جنبش دموکراسی، دولت لیتوانی هستند.

مرکز امنیت سایبری ملی وزارت دفاع در این گزارش گفت که قابلیت نرم افزار تلفن Mi 10T 5G شیائومی برای اتحادیه اروپا خاموش شده است، اما می توان در هر زمانی آنرا از راه دور فعال کرد.

مارگیریس ابوکوویسیوس، معاون وزیر دفاع آمریکا در براساس این گزارش به خبرنگاران گفت: توصیه ما این است که گوشی های جدید چینی نخرید و گوشی هایی که قبلاً خریداری کرده اید در سریع‌ترین زمان ممکن دور بیاندازید. شیائومی به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد. 

روابط بین لیتوانی و چین اخیراً تیره شده است. چین ماه گذشته از لیتوانی خواست سفیر خود در پکن باز بخواند و پس از اعلام تایوان مبنی بر اینکه ماموریتش در لیتوانی دفتر نمایندگی تایوان است سفیر خود در ویلنیوس را فرا خواهد خواند. مأموریت‌های تایوانی در اروپا و ایالات متحده از نام شهر تایپه استفاده می‌کنند و از اشاره به خود جزیره که چین آنرا قلمرو خود می‌داند اجتناب می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هفته گذشته با اینگریدا سیمونیته، نخست وزیر لیتوانی صحبت کرد و بر حمایت از کشورش در برابر فشارهای چین تاکید کرد.

گزارش مرکز ملی سایبری همچنین می گوید که تلفن شیائومی داده های استفاده از تلفن رمزگذاری شده را به سروری در سنگاپور ارسال می کند. همچنین یک نقص امنیتی در گوشی P40 5G توسط Huawei چین (HWT.UL) پیدا شد، اما هیچ نقصی در گوشی یکی دیگر از سازندگان چینی، OnePlusیافت نشد.

نماینده هواوی در حوزه بالتیک به شبکه خبری BNS گفت که گوشی‌های این شرکت اطلاعات کاربران را به خارج ارسال نمی‌کنند. در این گزارش آمده است که فهرست اصطلاحاتی که می‌توانند توسط برنامه‌های سیستم گوشی شیائومی، از جمله مرورگر اینترنت پیش‌فرض، سانسور شوند، در حال حاضر شامل 449 عبارت به زبان چینی است و به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود.

این مرکز در این گزارش گفت: این امر نه تنها برای لیتوانی، بلکه برای همه کشورهایی که از تجهیزات شیائومی استفاده می‌کنند، بسیار مهم است.
 

تگ ها