احتمال مورد هدف قرار دادن استارلینک ایلان ماسک توسط روسیه

احتمال مورد هدف قرار دادن استارلینک ایلان ماسک توسط روسیه
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

جنگ روسیه و اوکراین، تنها چند روز پس از فعال شدن استارلینک در اوکراین رخ داده است، ایلان ماسک، رئیس اسپیس ایکس هشدار داده است که احتمال زیادی وجود دارد که سرویس پهنای باند ماهواره ای استارلینک در اوکراین که تحت تأثیر تهاجم روسیه قرار گرفته است، مورد هدف قرار گیرد.

جان اسکات ریلتون، محقق امنیت اینترنت پیش از این هشدار داده بود که دستگاه ‌هایی که برای ارتباطات ماهواره ‌ای استفاده می ‌شوند می‌ توانند مورد هدف حملات هوایی روسیه قرار گیرند.

ایلان ماسک در توییتر اعلام کرد: استارلینک تنها سیستم ارتباطی غیر روسی است که هنوز در برخی مناطق اوکراین کار می کند، بنابراین احتمال هدف قرار گرفتن آن زیاد خواهد بود.

ماسک از کاربران خواست که استارلینک را فقط در صورت نیاز روشن کنند و آنتن را تا حد امکان دور از  دسترس افراد قرار دهند و برای جلوگیری از تشخیص بصری، استتار نور را روی آنتن قرار دهند تا با احتمال کمتری مورد ردیابی قرار بگیرد.

هفته گذشته، براساس توییت اخیر جان اسکات ریلتون، محقق اعلام شد: اگر پوتین آسمان اوکراین را کنترل کند، ارسال‌ های uplink کاربران به چراغ‌ هایی برای حملات هوایی تبدیل خواهند شد.

وی اضافه کرد که روسیه در هدف قرار دادن ارتباطات ماهواره ای مردم چندین دهه تجربه دارد. در سال 1996 مکان قرار گیری جوخار دودایف، رئیس جمهور چچن،  براساس رادارهای ماهواره ای هواپیماهای روسی ساتون  شناسایی کردند و در یک حمله موشکی برنامه ریزی شده او را کشتند.

در همین حال، ماسک روز شنبه در پاسخ به توییت یکی از مقامات دولتی اوکراین که از ماسک خواسته بود ایستگاه های Starlink را در اختیار کشور درگیر قرار دهد، گفت که Starlink در اوکراین فعال شده است و SpaceX در حال ارسال ترمینال های بیشتری به این کشور می باشد.

نحوه کار استارلینگ در شرایط ویژه کنونی

روز دوشنبه، اوکراین گفت که پایانه های اینترنت ماهواره ای Starlink اهدایی را دریافت کرده است، اما یک محقق امنیت اینترنت اوکراین هشدار داد که این پایانه ها ممکن است به اهداف حملات روسیه تبدیل شوند.

میخائیلو فدوروف، معاون نخست وزیر اوکراین، از استارلینک به خاطر در ارتباط نگه داشتن شهرهای اوکراین با دنیای بیرون و نجات جان افراد توسط خدمات اضطراری تشکر کرد. اما او گفت که به دلیل حملات روسیه به زیرساخت ها، کشور به ژنراتورهایی نیاز دارد تا سرویس Starlink را آنلاین نگه دارد.

ماسک در پاسخ گفت که اسپیس ایکس در حال به‌ روزرسانی نرم‌ افزاری برای کاهش اوج مصرف انرژی  اسپیس ایکس می باشد که در این صورت  Starlink می‌ تواند از فندک خودرو برای آنلاین بودن استفاده کند، ایلان ماسک اضافه کرد: با فعال نمودن رومینگ موبایل آنتن می تواند سیگنال را در حین حرکت خودرو حفظ و کنترل کند.

تیم فارار، مشاور ارتباطات ماهواره ‌ای، می ‌گوید آنتن‌ های Starlink که شبیه دیش ‌های تلویزیون ماهواره ‌ای خانگی هستند، برای استفاده در حین حرکت طراحی نشده ‌اند و منظور ماسک از این توییت مشخص نیست.

هر دو طرف پس از گفتگو در روز پنجشنبه گفتند، روسیه و اوکراین در مورد نیاز به ایجاد کریدورهای بشردوستانه و آتش بس احتمالی در اطراف آنها برای فرار غیرنظامیان به توافق رسیده اند که این اولین نشانه پیشرفت آنها در هر موضوعی از زمان تهاجم است.

تگ ها