ارزهای دیجیتال و دور زدن تحریم های ایالات متحده توسط روسیه

ارزهای دیجیتال و دور زدن تحریم های ایالات متحده توسط روسیه
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

به گفته سرویس سرمایه گذاران مودی، توانایی روسیه برای استفاده از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ های بین ‌المللی به دلیل اندازه محدود بازار ارزهای دیجیتال محدود شده است. علیرغم استفاده روزافزون در معاملات کوچک، نقدینگی کم عامل دیگری است که مانع از بهره برداری روس ها از بیت کوین و ابزارهای مشابه شده است.

براساس گزارش هفتگی سرویس سرمایه گذاران مودی، تحریم های غرب که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین بر روسیه تحمیل شده است، بحث های بسیاری در خصوص دور زدن تحریم های غرب توسط روسیه را ایجاد کرده است.

واحد رتبه بندی اعتبار اوراق قرضه آژانس بررسی حجم معاملات، افزایش حجم معاملات کوچک انجام شده توسط روس ها را نشان داده است. اما براساس اظهارات کارشناسان، علیرغم ماهیت ناشناس ارزهای دیجیتال، دارایی ‌های دیجیتال برای فرار از جریمه‌ های مالی چندان مفید نبوده اند.

همچنین براساس نظرات کارشناسان، با توجه به اندازه محدود و نقدینگی کم بازار روبل نسبت به ارزهای دیجیتال، در حال حاضر، بعید است که دارایی های دیجیتال راه حل مناسب و کارآمدی برای مقامات و کاربران روسی برای دور زدن تحریم ها باشند.

مقامات مسکو اخیراً اعلام کرده ‌اند که روسیه احتمالا برای صادرات نفت و گاز خود پرداخت ‌های دیجیتال را خواهد پذیرفت که طبق نظر کارشناسان، باز هم اندازه فعلی بازار و نقدینگی ناکافی این گزینه را نیز تضعیف خواهد کرد.

علاوه بر آن، پلتفرم ‌های ارزهای دیجیتال اغلب موظف به رعایت قوانین ضد پولشویی و بررسی اطلاعات کاربران می باشد. تحلیلگران اظهار داشتند: یک سیستم متمرکز دیجیتال می‌ تواند حساب ‌های فهرست شده در لیست سیاه را نشان گذاری و غیرفعال نماید.

با وجود فعالیت‌ های غیرقانونی بازیگران متخلف در مبادلات ارزهای دیجیتال متمرکز یا در پلتفرم های دارایی دیجیتال غیرقانونی، امکان شناسایی به صفر میرسد، اما چنین فعالیت‌ هایی در حال حاضر به اندازه کافی توسعه یافته نبوده و نمی توانند به کشورهای تحریم ‌شده از جمله روسیه کمک نمایند.

لایحه ایالات متحده در خصوص ممنوعیت معاملات دیجیتال کاربران روسی

الیزابت وارن، سناتور دموکرات ایالات متحده، پیش از این، لایحه ای را برای جلوگیری از تراکنش های ارزهای دیجیتال روسیه به کنگره آمریکا ارائه کرده است. این لایحه با هدف اعمال ممنوعیت کلی برای تمام تراکنش‌ های ارزهای دیجیتال روسیه نمی باشد.

اما به دولت ایالات متحده این اختیار را می ‌دهد که شرکت‌ های آمریکایی را از پردازش تراکنش‌ های ارز دیجیتال مرتبط با حساب ‌های تحریم شده روسیه منع نمایند و تحریم ‌های ثانویه را برای صرافی ‌های ارزهای دیجیتال خارجی که با افراد، شرکت ‌ها یا سازمان ‌های دولتی تحریم‌ شده روسیه تجارت می‌کنند، اعمال کنند.

اگرچه شواهد نشان می‌ دهد که تعداد و ارزش تراکنش‌ های ارزهای دیجیتال روسیه در ماه گذشته افزایش یافته است، اما این مقیاس نشان دهنده خریداران کاربران معمولی روسی است که به دنبال حفظ پس ‌انداز خود با سقوط ارزش روبل می باشند.

دولت روسیه اخیرا اعلام کرده است که تمام سرمایه گذاران روسی باید در هزینه جنگ مشارکت کرده و بخشی از هزینه جنگ را تقبل نمایند از این رو بسیاری از ثروتمندان روسی بخشی از ثروت خود را در ارزهای دیجیتال پنهان می کنند.
 

تگ ها