استفاده از گوگل مپ برای پیش بینی حمله روسیه به اوکراین

استفاده از گوگل مپ برای پیش بینی حمله روسیه به اوکراین
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

به گفته جفری لوئیس استاد مؤسسه میدلبری در کالیفرنیا و کارشناس کامپیوتر در گوگل مپ، ساعت 3:15 بامداد در منطقه وسیعی از بلگورود، روسیه، نزدیک مرز اوکراین، ترافیک عظیمی مشاهده شد. دقیقا جایی که شاهد حضور زره ‌های روسی و IFV/APCها بودیم.
به طور خلاصه، گوگل مپ از ساعت ‌ها قبل حمله روسیه را پیش‌ بینی کرده بود. ساعاتی پیش از توئیت لوئیس کارشناس گوگل مپ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، عملیات نظامی ویژه در دونباس را اعلام کرد. دونباس منطقه ای در شرق اوکراین است که همه معتقد بودند اولین حمله روسیه از آنجا خواهد بود. اما افزایش ترافیکی که لوئیس با استفاده از گوگل مپ ثبت کرد، در واقع در منطقه دیگری از اوکراین، در شمال خارکیف بود و ترافیک به آرامی به مرز کشیده شد.
به گفته برخی کارشناسان، این داده ها احتمالاً از تلفن های همراه سربازان روسی شرکت کننده در عملیات نظامی جمع آوری شده است. با این حال، به گفته کارشناسان کامپیوتر ایالات متحده، این داده ها از تلفن های همراه غیرنظامیانی که تلاش می کردند از اوکراین فرار کنند، به دست آمده است.
لوئیس اظهار داشت: من فکر می‌کنم شرکت ‌های کلان داده اغلب نمی‌خواهند به طور واضح با میزان مفید بودن داده‌ هایشان روبرو شوند. اگر روس ‌ها می‌ توانستند کاری مشابه با مشاهده حمله اوکراینی‌ ها انجام دهند، شاید اتفاقات جور دیگری پیش میرفت.

خاموش کردن ترافیک زنده در اوکراین توسط گوگل مپ

در همین حال، گوگل دیروز اعلام کرد که ویژگی ترافیک زنده خود را در اوکراین غیرفعال کرده است تا از کاربرانی که در تلاش برای فرار از جنگ هستند محافظت کند. گوگل افزود که پس از مشورت با منابع محلی، از جمله مقامات منطقه، اقداماتی را برای ایمنی جوامع محلی اوکراین انجام داده است.
بر اساس نقشه های گوگل، ترافیک در مرز لهستان و اوکراین تقریباً تا لویو پشتیبانی می شود. در این 58 کیلومتر راه بندان شدیدی مشاهده شده است.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مقامات اوکراینی از مردم خواستند همه علائم جاده را جمع آوری کنند. این تلاش برای جلوگیری از ورود نیروهای شوروی به خاک اوکراین بوده است. Ukravtodor، آژانس دولتی مسئول سیستم راه های ملی اوکراین، در یک پست فیس بوک نوشت: برچیدن علائم راهنمایی و رانندگی در تمامی جاده های کشور اوکراین اولویت شماره 1 این بخش دولتی است و همچنین نشانگرهای جهت، نام شهرها. علائم جمع آوری شده به مقامات محلی و کارگران راه تحویل داده می شود. وی افزود: دشمن ارتباط رقت انگیزی دارد، هیچ جهت گیری در میدان ندارد و بیایید به آنها کمک کنیم مستقیماً به جهنم بروند.
بسیاری از شبکه های اجتماعی دسترسی کاربران مرتبط با دولت و نهادهای روسیه را مسدود کرده اند. همچنین دولت روسیه در مقابل چهار روز پیش دسترسی به توییتر را در این کشور مسدود کرده است.

اقدامات گوگل برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال

ماه گذشته، خبری منتشر مبنی بر اینکه گوگل یک بخش جدیدی مبتنی بر بلاک چین را تشکیل داده است. گوگل تاکنون با ایده ارزهای دیجیتال مخالف بوده و در یک زمانی در آغاز نجارت دیجیتال تمام تبلیغات مرتبط با ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده بود. این ممنوعیت شامل عرضه اولیه کوین، مبادلات، کیف پول و مشاوره معاملاتی بوده است.
اکنون گوگل ممنوعیت خود نسبت به تبلیغ ارزهای دیجیتال را کاهش داده و با Coinbase و Bitpay، دو صرافی ارزهای دیجیتال، قراردادهایی امضا کرده است. اکنون، کاربران گوگل می توانند ارزهای دیجیتال را در کارت های دیجیتالی که این شرکت با آنها قرارداد دارد، ذخیره کنند. همچنین گوگل هنوز تراکنش های ارز دیجیتال را نمی پذیرد.
بیل ریدی، رئیس بازرگانی گوگل، در ژانویه گفت بخاطر تقاضای کاربران و سرمایه گذاران در زمینه ارز دیجیتال ، رمزارز موضوعی است که نسبت به تکامل فن آوری آن در گوگل تلاش خواهیم کرد و همانطور که تقاضای کاربران تکامل می یابد، ما نیز با آن تکامل خواهیم یافت.
 

تگ ها