افزایش قیمت طلا به 2000 دلار در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین

افزایش قیمت طلا به 2000 دلار در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

جنگ روسیه و اوکراین از ۱۲ روز پیش ادامه دارد و با وجود مذاکرات، درگیری ها ادامه دارد. این آشفتگی باعث شد که قیمت طلا برای اولین بار در ماه ‌های گذشته افزایش یابد و حتی به بالای 2000 دلار برسد.

در 24 فوریه، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که کشورش عملیات نظامی را در اوکراین انجام خواهد داد که به گفته کل جهان غرب، یک جنگ تمام عیار خواهد بود.

این حرکت، تمام بازارهای مالی از جمله بازار سهام سنتی و ارزهای دیجیتال را به ورطه نابودی کشانده است، زیرا بخشی از ارزش خود را از دست دادند. هر چند یک روز بعد، بهبودی عظیمی رخ داد، اما به نظر می رسد که جهش اکنون به پایان خود نزدیک شده است.

در هر صورت، در میان همه اینها، قیمت طلا در حال افزایش بوده است و بار دیگر شایستگی و ثبات خود را ثابت کرده است. در روز دوشنبه، 07 مارس 2022 طلا اندکی زیر 2000 دلار معامله می شود، اما ساعاتی پیش در حدود 2001.06 دلار به اوج خود رسید و  آخرین باری که طلا با بالاترین قیمت خود معامله کرد، در آگوست 2020 بوده است.

سقوط بیت کوین و سهام

در حالی که قیمت طلا سر به فلک کشیده است، دارایی های ریسک پذیر دیجیتال در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. بیت کوین در شش روز گذشته حدود 13.5 درصد کاهش یافته است و هم اکنون در زمان نگارش در حدود 38000 دلار معامله می شود.  

بازارهای سهام نیز وضعیت بسیار بدی دارند. معاملات آتی DOW در ساعات قبل از بازار در روز دوشنبه، 07 مارس 2022 1 درصد کاهش یافته است که این امر برای S&P 500 و Nasdaq نیز صادق است.

قوانین فدرال رزرو ایالات متحده پس از باز شدن وال استریت

در سال 2022 انتظار می رود فدرال رزرو برای مبارزه با تورم، نرخ های بهره را افزایش دهد. به گفته تحلیلگران، این تغییرات سیاست باعث می شود سرمایه گذاران، مشاغل و مصرف کنندگان رفتار متفاوتی داشته باشند و اقدامات آنها در نهایت هوای بازار سهام را از بین می برد.

به طور کلی، بانک مرکزی قصد دارد تورم سالانه را در حدود 2 درصد نگه دارد، معیاری که قبل از همه گیری کمتر بود اما اکنون باید به آن توجه کند. فدرال رزرو در صورت لزوم از نرخ های بهره به عنوان محرک اقتصاد استفاده کرد. ابزار اصلی فدرال رزرو که می تواند برای مبارزه با تورم از آن استفاده کند، نرخ بهره است.

وال استریت سال 2022 را سالی پر چالش می داند، در یادداشت اخیر، تحلیلگران J.P. Morgan گفتند که آنها انتظار داشتند تورم در ماه های آینده عادی شود و بعید است که افزایش نوع Omicron از ویروس کرونا باعث کاهش رشد اقتصادی شود.
 

تگ ها