افزایش ماینینگ در روسیه و ایران برای کسب درآمد از انرژی در دوران تحریم

افزایش ماینینگ در روسیه و ایران برای کسب درآمد از انرژی در دوران تحریم
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

براساس اظهارات صندوق بین ‌المللی پول کشورهایی مانند روسیه و ایران احتمالا از استخراج ارزهای دیجیتال برای کسب درآمد از منابع انرژی خود و دور زدن تحریم ‌ها استفاده می کنند. براساس گزارش ارائه شده صندوق بین ‌المللی پول، جنگ و تحریم ها منجر به گسترش بیشتر دارایی های دیجیتال شده است. صندوق بین ‌المللی پول می گوید، پیامدهای جنگ در اوکراین همچنان در سطح جهانی بازتاب یافته و ارزهای دیجیتال یکی از اثرات مثبت آن است.

صندوق بین ‌المللی پول در گزارش ثبات مالی جهانی خود هشدار داد که پیامدهای درگیری نظامی جاری در اوکراین، انعطاف ‌پذیری سیستم مالی جهانی را تغییر خواهد داد و احتمالا بر نقش جهانی دلار آمریکا تأثیر خواهد گذاشت و منجر به ایجاد بلاک‌ هایی از ارزهای دیجیتال در بانک های مرکزی خواهد شد.

گسترش تجارت ارزهای دیجیتال و تاثیرات محدویت مالی همزمان با تحریم ها

کریپتویزاسیون سریع، به معنای استفاده گسترده ‌تر از دارایی ‌های دیجیتال در بازارهای نوظهور، مسئله دیگری است که سیاست‌ گذاران باید در سال‌ های آینده به تنظیم آن بپردازند. به عنوان شاهدی بر این روند، صندوق بین ‌المللی پول به افزایش حجم معاملات دیجیتال پس از اعمال تحریم ‌ها و جریمه ‌های مالی، علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین اشاره کرده است.

صندوق بین المللی پول اظهار داشت که محدودیت سرمایه در هر دو کشور به افزایش معاملات ارزهای دیجیتال کمک کرده است. بدین معنی که نقدینگی در جفت های معاملاتی روبل و گریونا (واحد پول روسیه و اوکراین) در صرافی های متمرکز محدود است و حتی اخیراً در مورد روبل کاهش یافته است. به نظر صندوق بین المللی پول، این امر نقل و انتقالات بزرگ از طریق مبادلات دیجیتال را غیرعملی می کند.

با این حال، صندوق بین ‌المللی پول اذعان داشت که اکوسیستم ارزهای دیجیتال به کاربران اجازه می ‌دهد از برخی اقدامات محدود کننده مانند الزامات سخت‌ گیرانه تأیید هویت اجتناب کنند. براساس اظهارات سازمان بین ‌المللی، در نتیجه مسدود شدن دارایی ‌های دیجیتال و مسدود شدن سپرده‌ های جدید روبلی در روسیه بخشی از تراکنش ‌ها احتمالا به پلتفرم‌ های کمتر شفاف یا ارائه ‌دهندگان خدمات دیجیتال ناسازگار منتقل خواهند شد.

یکپارچگی مالی در استخراج ارزهای دیجیتال

کارشناسان صندوق بین ‌المللی پول معتقدند کشورهایی مانند روسیه و جمهوری اسلامی ایران می ‌توانند از استخراج ارز دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ ها استفاده کنند. براساس اظهارات آنها داشتن انرژی غنی برای ماینینگ ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین می تواند به این کشورها اجازه دهد تا از منابع انرژی خود خارج از سیستم مالی سنتی درآمدزایی کنند.

براساس داده های صندوق بین‌ المللی پول، سهم استخراج معادن در کشورهای تحت تحریم و اندازه کلی درآمدهای ماینینگ نشان می ‌دهد که حجم چنین جریان ‌هایی نسبتاً مهار شده است، اگرچه خطرات یکپارچگی مالی همچنان وجود دارد.

بر اساس برآوردهای ذکر شده در این گزارش، ماینرهای روسی نزدیک به 11 درصد از درآمد استخراج بیت کوین در سال گذشته را ازآن خود کرده اند که میانگین آن حدود 1.4 میلیارد دلار در ماه بوده است و فارم های ماینینگ ایران در مقایسه تنها حدود 3 درصد از طریق ماینینگ ارزهای دیجیتال به دست آورده اند.
 

تگ ها