الزام گزارش مصرف انرژی برای ماینرهای ارزهای دیجیتال در قزاقستان

الزام گزارش مصرف انرژی برای ماینرهای ارزهای دیجیتال در قزاقستان
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

دولت قزاقستان الزامات گزارش ‌دهی جدیدی را برای اپراتورهای استخراج ارز دیجیتال با بررسی دقیق نحوه تأثیر مصرف انرژی صنعت بر شبکه برق محلی ارائه کرده است. براساس دستوری که وزیر توسعه دیجیتال کشور در اوایل این هفته منتشر کرد، مشاغل استخراج دیجیتال را مجبور می‌ کند 30 روز قبل از شروع فعالیت، اطلاعات جامعی در خصوص عملکرد خود ارائه نمایند.

از آنجایی که کشور قزاقستان تلاش می‌کند در مصرف برق بهینه عمل نماید، شرکت ‌های استخراج ارز دیجیتال ملزم به ارائه اطلاعات جامع از جمله مصرف برق و مشخصات فنی برای اتصال به شبکه برق باید قبل از شروع عملیات خواهند بود. مقدار و نوع تجهیزات ماینینگ مورد استفاده، اظهارنامه های کالای گمرکی برای تجهیزات و هرگونه سرمایه گذاری برنامه ریزی شده برای 12 ماه آینده نیز باید ارائه شود.

افزایش مصرف بی رویه انرژی همزمان با افزایش ماینینگ 

استخراج ارزهای دیجیتال در قزاقستان با هجوم ماینرهای ارزهای دیجیتال پس از ممنوعیت ماینینگ در چین از اواسط سال 2021 افزایش یافته است. افزایش استفاده از دکل‌ های ماینینگ در این کشور، عرضه انرژی را تحت فشار قرار داده و دولت قزاقستان را مجبور کرده تا دست به اقدام بزند. دولت قزاقستان در راستای بهینه سازی مصرف انرژی با ایجاد قوانین سخت گیرانه در دریافت مجوز، برق ماینرهای بدون مجوز را قطع نموده است.

پیشنهادهایی برای افزایش قیمت برق و افزایش مالیات بر ماینرهای ارزهای دیجیتال در ماه فوریه ارائه شد که براساس آن 335 درصد افزایش قیمت برق همراه با حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده بر تجهیزات ماینینگ اعمال خواهد شد و مالیات بر هر قطعه جداگانه اعمال خواهد شد.

هدف از ایجاد مقررات سخت گیرانه ماینینگ ریشه کنی عملیات استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال در این کشور به دلیل افزایش بی رویه انرژی می باشد. در ماه مارس، آژانس نظارت مالی بیش از 67000 قطعه تجهیزات غیرقانونی را شناسایی و توقیف کرد که باعث تعطیلی 106 عملیات استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال شد.

جدیدترین به ‌روزرسانی شاخص مصرف برق بیت ‌کوین کمبریج، CBECI در آگوست 2021 نشان می ‌دهد که قزاقستان بیش از 18 درصد از هش ریت بیت ‌کوین جهان را در خود جای داده است و در رتبه دوم پس از ایالات متحده قرار دارد.

ارائه و بروز رسانی اطلاعات شرکت های ماینینگ ارزهای دیجیتال

طبق الزامات گزارش ‌دهی جدید، ماینرها باید اطلاعات مربوط به شخص حقوقی انجام ‌دهنده عملیات را که باید مقیم جمهوری قزاقستان باشد، به همراه اطلاعات تماس، آدرس ‌های فیزیکی و IP مورد استفاده در فعالیت ‌ها را نیز ارائه نمایند.

براساس این قانون، با ارائه گزارش سه ماهه اجباری اطلاعات موجود باید به ‌روزرسانی شود و شرکت ‌های ماینینگ ارزهای دیجیتال در خصوص زمان آغاز و پایان عملیات ماینینگ نیز گزارشی ارائه نمایند.

قانون اخیر به‌ روزرسانی دستور موجود وزیر دیجیتال قزاقستان در اکتبر 2020 می باشد که در خصوص قوانین ارائه اطلاعات در مورد فعالیت ‌های استخراج دیجیتال بوده است.توکایف رئیس جمهور قزاقستان می گوید: ما دومین ماینر ارز دیجیتال در جهان هستیم و عملاً هیچ بازده مالی بزرگی دریافت نکرده ایم.
 

تگ ها