انقلاب در سیستم آموزشی دنیا در بستر بلاک چین

انقلاب در سیستم آموزشی دنیا در بستر بلاک چین
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

Mehmet Fırat، محقق دانشگاه Anadolu در ترکیه، اخیراً تحقیقی را منتشر کرده است که در آن راه حلی متشکل از چند نوع فناوری برای حل مشکلات سیستم آموزشی سنتی با نام "اکوسیستم آموزش باز هوشمند" (SOEE) را ارائه داده است. این تحقیق زنجیره بلوکی، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، تجزیه و تحلیل یادگیری چندوجهی و هوش مصنوعی (AI) را برای تشکیل یک اکوسیستم آموزشی مستقل و جدید ترکیب کرده است. طبق یک مقاله تحقیقاتی که توسط Fırat تالیف شده و در 25 جولای منتشر شده است، "برابری، فرصت های منصفانه و دسترسی به منابع را از مهم ترین نقص های سیستم آموزش در دنیای امروز در نظر گرفته است." Fırat یک سیستم "آموزش باز" را پیشنهاد می کند که بهره گیری از امکانات و ویژگی های بلاک چین و به کار گیری سیستم های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT یا موارد مشابه برای ارتباط با دانش آموزان و شخصی سازی تجربیات یادگیری استفاده می کند. درس ها، منابع یادگیری و تمام مدارک تحصیلی به عنوان NFT ساخته می شوند و کل فرآیند توسط یک DAOاداره می شود. به گفته فیرات، هدف نهایی آموزش آزاد فقط دموکراتیک کردن یادگیری و قابل دسترس کردن آموزش نیست، بلکه ارائه تجربیات یادگیری شخصی برای همه است. طبق مقاله پژوهشی:

در حالی که تحقیقات Fırat اولین تلاش برای کشف آموزش باز در بلاک چین نیست، اما یکی از جاه طلبانه ترین آنها است. طبق این مقاله، "همگرایی این فناوری ها می تواند راه را برای ایجاد یک انقلاب در سیستم آموزشی هموار و سیستم آموزش غعلی را به کلی دستخوش تغییرات کند." فیرات اضافه می کند که "این می تواند اولین سازمان اجتماعی بشریت باشد که به تکینگی می رسد." در مفهوم تکنولوژیکی، تکینگی پارادایمی است که در آن فناوری از ظرفیت سازندگانش برای کنترل تکاملش فراتر می رود. یک تکینگی آموزشی مبتنی بر همگرایی فناوری، از لحاظ نظری، نقطه ای است که آموزش به صورت مادام العمر و جهانی رایگان می شود. فیرات می نویسد: "اگر طرحی که فرات ارائه داده وارد فاز اجرایی شود، میتوان مزایا زیر را برای این سیستم آموزشی متذکر شد:

این مزایا شامل دسترسی، شخصی‌سازی، کیفیت آموزش، امنیت و شفافیت، حکمرانی دموکراتیک، مالکیت معنوی و ارزش محتوا، همکاری و یکپارچگی جهانی، برابری و فرصت‌های برابر، قابلیت استفاده مجدد از منابع آموزشی، حفظ و ارتقای تنوع فرهنگی و زبانی، نوآوری و تجربی است. یادگیری در آموزش، و حمایت از موفقیت دانش آموزان و برنامه ریزی شغلی. به گفته فیرات، مزایای بالقوه SOEE مستلزم بررسی بیشتر توسط ذینفعان آموزشی و سیاست گذاران است.
 

تگ ها