اهدا 15 میلیون یوان دیجیتال به شهروندان توسط دولت چین

اهدا 15 میلیون یوان دیجیتال به شهروندان توسط دولت چین
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

بانک مرکزی چینPBOC، در مرحله آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی خودCBDC ، 15میلیون یوان دیجیتال به شهروندان خود اهدا خواهد نمود. بر اساس گزارش گلوبال تایمز، دولت منطقه Futian شنژن اعلام کرده است که 15 میلیون یوان برابر با 2.27 میلیون دلار یوان دیجیتال (e-CNY) در روز جمعه، 29 آوریل، بین شهروندان محلی توزیع کرده است.

یوان دیجیتال شکلی از ارز دیجیتال بانک مرکزی،CBDC است که بسیاری از بانک ‌های مرکزی دیگر در سراسر جهان نیز روی آن کار می‌کنند، اگرچه بانک مرکزی چین بسیار جلوتر از همتایان جهانی خود می باشد. رشد اقتصادی چین در سال های اخیر، یوان را به ارز جذابی برای سرمایه گذاران تبدیل کرده است.

به طور خاص، در مجموع 130.000 بسته اهدایی آزمایشی از طریق قرعه کشی با استفاده از پرداخت Wechat توزیع شده است. شهروندان اکنون می توانند بسته های اهدایی آزمایشی را در 5000 فروشگاه چینی بدون نیاز به حداقل خرید خرج کنند.

طبق گزارش نشریه گلوبال تایمز، این اولین باریست که یوان دیجیتال توسط هر هشت بانک آزمایش کننده و همچنین بخش ‌های مختلف مانند رستوران ‌ها و سوپرمارکت ‌ها همزمان صادر می‌ شود.

ارائه CBDC در شنزن

شنژن، سومین شهر پرجمعیت چین، یکی از شهرهای آزمایش کننده اولیه برای e-CNY است و در حال حاضر چندین بار شاهد توزیع یوان دیجیتال توسط دولت چین بوده است. ساکنان شنژن در اکتبر 2020 در زمان معرفی یوان دیجیتال در مجموع 10 میلیون یوان دیجیتال از دولت دریافت کرده اند. بسته های اهدایی آزمایشی تنها در 3389 موسسه تعیین شده ویژه در منطقه لوهو قابل بازخرید می باشند.

بانک مرکزی چین در اوایل ماه آوریل اعلام کرد که تعداد شهرهایی آزمایش کننده یوان دیجیتال را افزایش خواهد داد. یوان دیجیتال همچنین در شهرهای دیگر از جمله شانگهای، سوژو، شیونگ آن، چنگدو، هاینان، چانگشا، شیان، چینگدائو، دالیان، تیانجین، چونگ کینگ، گوانگژو و شیامن در حال آزمایش می باشند.

مطابق با جدیدترین آمار بانک مرکزی چین، تا پایان سال 2021، 261 میلیون کاربر منحصر به فرد یوان دیجیتال وجود داشته است. علاوه بر این، یوان دیجیتال،e-CNY برای تکمیل تراکنش ‌هایی به ارزش بیش از 87.5 میلیارد یوان برابر با 13.8 میلیارد دلار استفاده شده است.

دارندگان یوان دیجیتال می توانند یوان دیجیتال یا یوان خود را در هر زمانی که بخواهند با طلا مبادله کنند که در ابتدا، به عنوان یوان دیجیتال به جای سبدی از ارزهای دیجیتال استفاده و در چین در دسترس خواهد بود که با پشتوانه طلا عملاً پشتیبانی می شود.

هم اکنون یوان دیجیتال برای شهروندان غیر چینی در دسترس نمی باشد و سرمایه گذاران قادر به خرید یا معامله مستقیم ارز دیجیتال نیستند. از آنجایی که یوان دیجیتال صرفاً نسخه دیجیتالی شده یوان فیزیکی است، راه‌ غیرمستقیمی برای سرمایه‌ گذاران در ارز دیجیتال چین می باشد.

تگ ها