ایجاد ناظران متمرکز بر پولشویی AML بر رمزارزها تا 2024

ایجاد ناظران متمرکز بر پولشویی AML بر رمزارزها تا 2024
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

طبق گزارش روز سه ‌شنبه، 24 فوریه 2022 بلومبرگ، گروهی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از جمله هلند، اسپانیا، اتریش، ایتالیا و لوکزامبورگ به رهبری آلمان قصد دارند شرکت ‌های ارز دیجیتال را زیر نظر گروه متمرکز بر ضد پولشویی که ظاهراً اروپایی نیز هستند را ایجاد کنند.

تشکیل سازمان مبارزه با پولشویی برای اولین بار در ژوئیه 2021 پیشنهاد شد. پولشویی یا Money Laundering فرآیند غیرقانونی به دست آوردن مقادیر زیادی پول است که توسط یک فعالیت مجرمانه، مانند قاچاق مواد مخدر یا تامین مالی تروریسم بدست می آید ولی در ظاهر به نظر می رسد که از یک منبع قانونی به دست آمده است.

پول حاصل از فعالیت مجرمانه کثیف تلقی می شود و این فرآیند آن را شست و شو می کند تا تمیز به نظر برسد. پولشویی یک جرم مالی جدی است که توسط تمام مجرمان بکار گرفته می شود.

تقریبا تمام شرکت‌ های مالی سیاست‌ های ضد پولشویی (AML) برای شناسایی و جلوگیری از پولشویی را قبول دارند. براساس گزارشات این گروه متمرکز بر ضد پولشویی در سال 2024 شروع به کار خواهد کرد و تا سال 2026 کاملاً فعال خواهد بود.

طبق گزارش ها، یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت گنجاندن شرکت های رمزارز در دستور کار ناظر AML با هدف ارائه پوشش صریح تر تراکنش های ارز دیجیتال تحت مقررات اتحادیه اروپا در مورد خدمات مالی می باشد.

این رسانه خبری گزارش داد که این مقام ناشناس می‌خواهد این گروه بر روی تراکنش ‌های فرامرزی پرخطر که توسط ارائه‌ دهندگان خدمات ارز دیجیتال علاوه بر بانک ‌ها و سایر مؤسسات مالی تسهیل می‌شود، تمرکز کند. با این حال، چارچوب پیشنهادی توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.

لوئیس گاریکانو، یکی از اعضای پارلمان اروپا، گفت: یکی از انواع رایج پولشویی، اسمورفینگ نامیده می شود (همچنین به نام ساختارسازی نیز شناخته می شود) جایی که مجرم تکه ‌های بزرگ پول نقد را به سپرده‌ های کوچک متعددی تقسیم می‌کند و اغلب آنها را در حساب‌های مختلف پخش می‌کند تا از مانع شناسایی شود.

پولشویی  از طریق استفاده از صرافی ‌ها و حواله ‌های بانکی

پولشویی همچنین می‌تواند از طریق استفاده از صرافی ‌ها، حواله ‌های بانکی، و قاچاقچیان پول نقد که مقادیر زیادی پول نقد را از مرزها می‌گذرانند و به حساب‌ های خارجی واریز می‌کنند، انجام شود، از این رو نظارت برا شرکتهای ارز دیجیتال زمینه مستعد پولشویی را کاهش میدهد.

در صورت تصویب، ناظر AML یکی از اولین نهادهای نظارتی با اختیار نظارت بر پولشویی در سراسر مناطق بزرگ اروپا خواهد بود. گزارش Chainalysis در ژانویه نشان داد که افراد در سال 2021 به ارزش 8.6 میلیارد دلار ارزهای دیجیتال را شستشو داده اند که نشان دهنده افزایش 25 درصدی پولشویی نسبت به سال 2020 است.

نظارت بر پولشویی در ایالات متحده

در ایالات متحده، معاون دادستان کل ایالات متحده، لیزا موناکو، در 17 فوریه اعلام کرد که اداره تحقیقات فدرال یک تیم تخصصی اختصاص داده شده به ارزهای دیجیتال به نام واحد بهره برداری دارایی مجازی تشکیل خواهد داد تا به طور بالقوه دارایی های استفاده شده غیرقانونی را ردیابی و ضبط کند.

ایجاد این تیم بیش از چهار ماه پس از راه‌اندازی تیم ملی اجرای ارزهای دیجیتال وزارت دادگستری، به سرپرستی معاون سابق دادستان کل، مشاور ارشد یون یانگ چوی صورت گرفت.
 

تگ ها