بحران لیر دلیل رونق بیت کوین در ترکیه

بحران لیر دلیل رونق بیت کوین در ترکیه
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:3 دقیقه

کاهش اخیر ارزش لیر ترکیه در اخبار جهانی ارزهای دیجیتال به عنوان محرکی برای ارزهای دیجیتال برای ساکنان ترکیه مطرح شده است. بازار ارزهای دیجیتال در سال 2017 در ترکیه شروع به رشد کرد و ریشه های خود را در طول سال 2020 از طریق عوامل بسیاری از جمله همه گیری COVID-19 تثبیت کرد. 

از آن زمان، ساکنان ترکیه سرمایه گذاری های خود را در فضای تجارت دیجیتال به طور تصاعدی افزایش داده اند. عدم اعتماد به ارزهای رسمی منجر به افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال با وجود نوسانات بازار دیجیتال و مخالفت دولت شده است. 

آلت کوین تورک و دیدگاه سرمایه گذاران 

 Altcointurk، یک مرکز ارزهای دیجیتال که در یک خیابان فرعی در محله شلوغ Kadıköy استانبول قرار دارد، دو تلویزیون دیواری ارزش زنده بیت کوین و اتریوم را نشان می ‌دادند که اکنون هر دو نمودار به سمت پایین متمایل شده اند.
سرمایه گذاران ترکی معتقدند در دنیای پر هرج و مرج ارزهای دیجیتال، ثروت آنها به زودی تغییر خواهد کرد و نمودار نزولی بزودی صعودی خواهد شد. هدف بسیاری از سرمایه گذاران ثروتمند شدن است.

برخی دیگر برای یادگیری فنی ارز دیجیتال به این دفتر مراجعه و پس از یادگیری شروع به تجارت می کنند. Altcointurk برای آموزش به شهروندان ترکیه در مورد نحوه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، که جایگزین دیجیتال و غیرمتمرکز برای سیستم مالی اصلی ست، تأسیس شده است.

در طول یک بحران مالی که تورم به بالاترین رقم دو دهه اخیر یعنی به بالای 30 درصد رسید و ارزش لیر را به نصف کاهش داد و محبوبیت تجارت ارزهای دیجیتال در ترکیه رونق گرفت. هم اکنون بیشتر شهروندان ترکیه ای به دنبال اجتناب از کاهش ارزش پس انداز خود به لیر هستند و تمایل به سرمایه گذاری در دلار یا طلا دارند.

این امر خشم دولت، به ویژه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را برانگیخته است که اعلام کرد ما در جنگ علیه بیت کوین هستیم و اخیراً برنامه ای را برای تشویق شهروندان ترکیه به تغییر پس اندازهای خود به لیر و ذخیره وجوه نقد در بانک ها رونمایی کرده است.

برای معتقدان به ارزهای دیجیتال، عدم اعتماد فزاینده به راه‌ حل‌های دولتی دلیلی بر این است که ارزهای دیجیتال بهترین جایگزین برای لیر ترکیه هستند. در همین حال با هجوم سرمایه گذاران ناآگاه فرصت های کلاهبرادی نیز افزایش یافته است.

چشم انداز ارزهای دیجیتال در ترکیه

شارک، یکی از سرمایه گذاران ارز دیجیتال آلت کوین تورک گفت: مردم در معاملات ارزهای دیجیتال در شرایط بحران کنونی قمار می کنند. شارک از افشای میزان پولی که از طریق سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به دست آورده است، خودداری کرد و دلیل آن این بود که دولت ممکن است ناگهان وارد عمل شده و بر درآمد او مالیات بگیرد.
اعضایAltcointurk   با توجه به اینکه آنها در یک محیط نظارتی نامطمئن کار می کنند، بسیار مراقب هستند و صرفاً به آموزش نحوه تجارت می پردازند نه اینکه مستقیماً در مورد مزایای یک ارز کمک یا بحث کنند.

قوانین دولتی در خصوص ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در یک منطقه خاکستری قانونی در ترکیه قرار دارد. دولت استفاده از آنرا برای پرداخت خدمات در آوریل سال گذشته ممنوع کرد، در حالی که تجارت آنها همچنان مجاز است. چندین صرافی، که در آن شهروندان می ‌توانند لیر یا معمولاً دلار آمریکا را برای ارزهای دیجیتال معامله کنند، در ماه‌ های اخیر در میان سردرگمی در مورد وضعیت قانونی تجارت بسته شده‌ اند.

یکی از سرمایه گذاران دیجیتال که خواست تنها با حروفBG شناسایی شود، گفت: نوسانات عظیم و خبرهای سود های کلان مردم را برای سرمایه کذاری تشویق می کند. BGصاحب یک آژانس رسانه ‌های دیجیتال است و در سال 2017 شروع به سرمایه ‌گذاری روی ارزهای دیجیتال کرده است. بگفته وی ریسک خود سرمایه گذاری نیست، ریسک اصلی مبادلات غیرقانونی بدون هیچ گونه حمایتی از سوی دولت می باشد.
تخمین اندازه واقعی بازار ارزهای دیجیتال در ترکیه دشوار است.  Bitcoin.com، یک سایت خبری مرتبط با این ارز دیجیتال، در ماه دسامبر2021 اعلام کرد که ترکیه از مرز یک میلیون تراکنش در روز گذشته است.

به گفته سیاستمدارانی که به دنبال تنظیم مقررات هستند، در حال حاضر حدود 7 میلیون نفر در ترکیه دارای حساب های معاملاتی ارزهای دیجیتال هستند. یک متخصص ارزهای دیجیتال گفت: جذابیت ارزهای دیجیتال در کشورهایی مانند ترکیه یا ونزوئلا بدلیل تورم بالا است.

 وی افزود: سرمایه گذاران استیبل کوین که ارزش آن به عوامل خارجی مانند دلار وابسته است، بیشتر سود می برند. در کنار تلاش دولت برای سرمایه‌ گذاری‌های لیر، پارلمان ترکیه در حال تهیه پیش ‌نویس قانونی برای تنظیم بازار دیجیتال است.
 

تگ ها