بیت کوین سدی در برابر تورم

بیت کوین سدی در برابر تورم
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:4 دقیقه

با توجه به تورم در اقتصادهای مبتنی بر فیات، کارشناسان و حتی افراد عادی به دنبال سرمایه ‌گذاری یا ابزاری بوده ‌اند که به عنوان سدی در مقابل تورم عمل کند. طلا، سهام و املاک و مستغلات مدت ‌هاست که برای سرمایه‌ گذارانی که از کاهش ارزش خود در اثر تورم می‌ ترسند، بعنوان سدی در برابر تورم عمل کرده اند و این کالاها همیشه محدودیت‌ های خود را به عنوان سدی در برابر تورم داشته ‌اند.

با این حال، اخیراً، شمش ها یا کالاهایی مانند طلا و نقره در افق های سرمایه گذاری کوچک کمتر قابل اعتماد هستند. در سال 2021، شمش جایگاه خود را از دست داد. املاک و مستغلات نقدینگی پایین و هزینه های معاملاتی بالاتری دارند و نیاز به مدیریت و نگهداری مستمر دارند. در مورد سهام، سرمایه‌ گذاران باید مهارت‌ های مالی پیچیده ‌ای داشته باشند و اکثریت افراد عادی فاقد مهارت لازم برای مدیریت کارآمد سهام هستند.

تعریف تورم

تورم زمانی اتفاق می افتد که قدرت خرید پول محلی کاهش یافته باشد. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) یک معیار محبوب برای اندازه گیری تورم می باشد. تورم به افزایش قیمت کالاها و خدمات اشاره دارد که منجر به کاهش قدرت خرید پول محلی می شود. در نتیجه، واحدهای ارزی بیشتری برای خرید یک کالای خاص مورد نیاز است.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) یک معیار محبوب است که برای اندازه گیری تورم استفاده می شود و میانگین وزنی سبدهای قیمتی مختلف کالاها و خدمات را بررسی می کند. معیار CPI بر نرخ بهره، دستمزدها، مزایای ایالتی، کمک هزینه مالیاتی، حقوق بازنشستگی، نگهداری، قراردادها و سایر پرداخت ها تأثیر می گذارد.

راه های مقابله با تورم

قرار دادن پول در سرمایه گذاری هایی مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و ارز دیجیتال به مهار تورم کمک می کند. از آنجایی که پول نقد در طول زمان قدرت خرید خود را از دست می دهد، نگهداری پول نقد منجر به از دست دادن پس انداز افراد می شود. این امر باعث شده است که مردم پول خود را در سرمایه گذاری های با ارزش مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و در حال حاضر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین بعنوان محبوب ترین قرار دهند.

برای اینکه یک دارایی به عنوان نگهدارنده ارزشی در نظر گرفته شود، باید بتواند قدرت خرید خود را در طول زمان حفظ کند. به عبارت دیگر، ارزش آن افزایش یابد یا حداقل ثابت بماند. ویژگی ‌های کلیدی مرتبط با چنین دارایی‌ هایی عبارتند از کمبود، دسترسی و دوام که بیت کوین این دو ویژگی را داراست.

طلا به عنوان محافظ در برابر تورم

براساس داده‌ های مورنینگ استار، طلا در دوره ‌های تورمی گذشته سابقه بدی داشته است. طلا بعنوان محافظ در برابر تورم با افزایش قیمت های مصرف کننده، بالا می رود که حفاظت خود در برابر تورم را نقض می کند. همچنین در زمان شیوع کووید19، مردم علاقه ای به طلا علاقه نشان ندادند. این فلز برای حفظ ارزش در بلندمدت به اندازه کافی خوب است، اما در کوتاه مدت قابل اعتماد نیست.

املاک و مستغلات به عنوان محافظ در برابر تورم

برای مدت طولانی، املاک و مستغلات به عنوان یک محافظ موثر در برابر تورم در نظر گرفته شده است. اما در مارس 2007، فروش و قیمت مسکن در آمریکا دچار افت شدید شد. همانطور که داده های انجمن ملی مشاوران املاک نشان می دهد، فروش املاک از مارس 2006 با 13 درصد کاهش روبرو بوده است.
در سراسر جهان، قیمت املاک و مستغلات با عواملی مانند سیاست دولت، ثبات سیاسی و اقتصادی کشور، جمعیت و اقتصاد محلی، موقعیت جغرافیایی و زیرساخت ها و غیره ارتباط تنگاتنگی دارد.

سهام به عنوان محافظ در برابر تورم

برخی از سهام به محافظت از ارزش سرمایه گذاری شما کمک می کنند، اما باید این را در نظر بگیرید که همه سهام برای محافظت از تورم خوب عمل نمی کنند. شما باید شرکت هایی را بیابید که دارای اصول بنیادی قوی هستند و احتمال سود سهام بیشتری برای سهامداران را داراست. همچنین طبقات دارایی های سهام سنتی توسط مقامات متمرکز کنترل می شود و آنها را در برابر تعصبات و فشارها آسیب پذیر می کنند.

بیت کوین بعنوان محافظ تورم

بیت کوین به لطف عرضه محدود و عدم تمرکز، یک محافظ موثر در برابر تورم است. عرضه بیت کوین از نظر الگوریتمی به 21 میلیون کوین محدود شده است. تا پایان سال 2021، 18.77 میلیون بیت کوین استخراج شده که در چند روز اخیر به 19000000 میلیون واحد رسیده است. مطالعه مقاله بیت کوین چیست در این بخش توصیه می شود.

محدودیت های از پیش تعیین شده برای بیت کوین در گردش به معنای عدم عرضه اضافی ست و تورم را کنترل می کند. علاوه بر این، نرخ سالانه ماینینگ کوین دیجیتال تقریباً هر چهار سال یکبار 50 درصد کاهش می یابد. با در نظر گرفتن زمان‌ بندی عرضه فعلی، نرخ تولید سالانه بیت‌ کوین تقریباً نصف طلا خواهد بود که باعث می ‌شود بیت کوین از فلز کمیاب ‌تر شود و ارزش آن افزایش یابد.

همچنین ساختار غیرمتمرکز بیت کوین آن را از کنترل یک مرجع متمرکز خارج می کند. با وجود هزاران گره در سراسر جهان، این شبکه به طور مطلوب در برابر حملات خارجی در جهت تغییر سیاست پولی آن، مقاوم است، که ممکن است کمبود ذاتی کوین دیجیتال را به خطر بیندازد. وقتی صحبت از سطوح غیرمتمرکز می شود، هیچ ارز دیگری حتی به بیت کوین نزدیک نمی شود. 

آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج جامع ترین و تخصصی ترین مرجع در حوزه آموزش ارز دیجیتال و بلاک چین و کسب در آمد از آن، برگزار کننده دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری و همچنین صفحه تریدینگ ویو رایگان می باشد.

تگ ها