تسریع مقررات ارزهای دیجیتال بدلیل فروپاشی Terra

تسریع مقررات ارزهای دیجیتال بدلیل فروپاشی Terra
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

چند هفته پیش،Terra UST قبل از دست دادن پیوند خود با دلار، سومین استیبل کوین بزرگ در بازار بوده است، براساس اظهارات جرمی آلر ، مدیر عاملCircle، در مصاحبه اخیر خود با Yahoo Finance، فروپاشی Terra می تواند مقررات ارزهای دیجیتال توسط قانونگذاران در نقاط مختلف جهان را تسریع بخشد.

 پروتکل Anchor پروژه اصلی مالی غیرمتمرکز (DeFi) در بلاک چین Terra بوده است و به گفته جرمی آلر، نرخ‌ های بهره بالا که توسط Anchor به سپرده ‌گذاران ارائه شد، نشان ‌دهنده عدم پایداری اکوسیستم ترا در بلندمدت بوده است.

فضای امور مالی غیرمتمرکز (Defi) رشد قابل توجهی داشته اما پذیرش عمومی دیفای به دلایل نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، پیچیدگی پروتکل ‌های دیفای و درصد سودهای سالیانه پایین صورت نگرفته است از این رو پروتکلAnchor مسیر پذیرش را آسانتر کرده است. Anchor یک پروتکل Savings مبتنی بر بلاک چین تراست که به کاربران سود کم ‌نوسان20 درصدی ارائه می‌ دهد.

براساس اظهارات جرمی آلر ، مدیر عاملCircle، آنچه در مورد این استیبل کوین های ناپایدار، مانند UST رخ داده است، کاملا قابل پیش بینی بوده استو طبق تحلیل کارشناسان پایه‌ اکوسیستم وابسته به این سود بوده و افراد برای کسب سود 20 درصدی این توکن‌های UST را ایجاد می‌کرده اند که به نوعی نقطه ضعف اکوسیستم بوده است.

اظهارات آلر چند روز پس از بیانیه جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، در خصوص مقررات جدید ارزهای دیجیتال بوده است.به گفته وی، ارزهای رمزپایه در این مقیاس بزرگتر به عنوان یک تهدید واقعی برای ثبات مالی کشورهاست و با رشد سریع آنها خطراتی برای سیستم مالی ایجاد خواهد کرد از این رو تنظیم قوانین استیبل کوین ها از ریسک های احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

لونا، سکه بومی اکوسیستم ترا، جایگاه خود را در بین 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار از دست داده است. اکنون جایگاه 211 را در بازار ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است.

قانونگذاران ایالات متحده در مسیر تنظیم مقررات استیبل کوین ها

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، SEC پس از افت شدید اکوسیستم ترا، مقررات پیرامون استیبل کوین ها را مورد بررسی مجدد قرار داده و خواستار تسریع تنظیم مقررات استیبل کوین ها در ایالات متحده شده است. همچنین جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده در هفته گذشته، در خصوص ایجاد مقررات نظارتی به دلیل سقوط ناگهانی استیبل کوین USTپشنهاداتی به سنا ارائه نموده است.

رئیس جمهور جو بایدن نیز در ماه مارس دستوری صادر کرده که براساس آن دولت  موظف است تا تمام جوانب ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهد و پیشنهادات خود را به سنا برای بررسی مجدد و تصویب ارائه نماید. اشلی آلدر، رئیس صندوق بین ‌المللی پول،IMF نیز ایجاد قوانین ارز دیجیتال را ضروری دانسته و پشنهاداتی برا تعیین چارچوب مقرراتی مشخص به سنا ارائه داده اند.