تشدید نظارت بر ارزهای دیجیتال در تایلند

تشدید نظارت بر ارزهای دیجیتال در تایلند
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

طبق گزارش ‌ها، تایلند در حال آماده شدن برای اصلاح قانون دارایی‌ های دیجیتال خود می باشد تا نظارت بر بخش صنعت دیجیتال به ‌ویژه پلتفرم ‌های معاملاتی را تشدید کرده و بانک مرکزی تایلند را برای نظارت موثرتر بر این بخش توانمند نماید. به گفته وزیر دارایی تایلند، در حال حاضر، بانک مرکزی هیچ فضایی برای ورود به چارچوب نظارتی ندارد، مگر اینکه اعلام کند ارزهای دیجیتال ابزار قانونی پرداخت برای کالاها و خدمات نمی باشند.

براساس گزارش بلومبرگ، به گفته وزیر دارایی تایلند، اصلاحات برنامه ریزی شده در مقررات دیجیتال این کشور بانک مرکزی را به بخشی از صنعت تبدیل خواهد کرد. وی افزود که از کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایلند، SEC خواسته شده است تا اصلاحات نظارتی را نیز مدیریت نماید. بر اساس قوانین فعلی تصویب شده در سال 2018، سازمان نظارت بر اوراق بهادار تنها وظیفه نظارت بر صنعت دارایی های دیجیتال را برعهده دارد.

تصمیم برای بازنگری مقررات ارزهای دیجیتال پس از توقف برداشت صرافی ارز دیجیتال Zipmex تایلند صورت گرفته است. صرافی ارز دیجیتال Zipmex مستقر در تایلند اخیرا اجازه برداشت برخی از کوین ‌ها را صادر کرده است، با این حال نمایندگی این شرکت در سنگاپور تمامی خدمات خود را در متوقف کرده است.

لزوم گسترش نظارت بانک مرکزی بر دارایی های دیجیتال

وزیر دارایی تایلند با اشاره به اینکه چارچوب نظارتی فعلی برای دارایی های دیجیتال به اندازه کافی شفاف نیست که صنعت را تنظیم نماید اظهار داشت که در حال حاضر، بانک مرکزی به جز اعلام اینکه ارزهای دیجیتال ابزار قانونی پرداخت کالا و خدمات نیستند، جایی برای ورود به چارچوب نظارتی ندارد.

با این حال، طبق اظهارات وی؛ هدف از قوانین سخت‌ گیرانه ‌تر ارزهای دیجیتال و گسترش نظارت بانک مرکزی و دولت حفاظت بیشتر از سرمایه ‌گذاران است و دولت تایلند قصد ندارد تا با اقدامات اخیر خود راهکارهای نوین فن آوری دیجیتال را در نطفه خفه نماید.

وزیر دارایی تایلند همچنین با مقایسه صرافی های ارز دیجیتال با پلتفرم های مالی سنتی اظهار داشت که اثبات مالکیت در بورس اوراق بهادار آسان است با این حال بازیابی سرمایه دیجیتال بدون داشتن هیچ مدرکی بسیار سخت خواهد بود.

بدین ترتیب دولت تایلند برای حفاظت از سرمایه گذاران تصمیم به تنظیم مجدد قوانین دیجیتال گرفته و دولت و بانک مرکزی ضمن محافظت از سرمایه گذاران، تصمیم دارند بازیگران و ارائه دهندگان خدمات دیجیتال را در شرایط منصفانه حفظ نمایند.

پیش از این نیز رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایلند برنامه ‌های خود برای بازنگری مقررات جاری ارزهای دیجیتال در ماه جولای اعلام کرده است. طبق توضیحات وی؛ این پیشنهادات شامل شرایط سخت‌ گیرانه ‌تری برای مدیریت و صدور مجوز برای متولیان ارز دیجیتال خواهد بود.

او در آن زمان اظهار داشت که نوسان قیمتی دارایی ‌های دیجیتال نیاز فوری به بهبود نظارت را برانگیخته است و تمرکز اصلی رگولاتور حمایت بیشتر از سرمایه گذاران خرد خواهد بود که برخی از آنها تمامی پس انداز خود را در دارایی های دیجیتال صرف می نمایند.
 

تگ ها