تغییر سیستم های سازمانی با DAOدر 2022

تغییر سیستم های سازمانی با DAOدر 2022
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:3 دقیقه

غوغای بلاک چین و ارزهای دیجیتال به این زودی ها به پایان نمی رسد. همانطور که افراد بیشتری با فناوری ‌در فضای دیجیتال آشنا می‌شوند، پیشرفت ‌های نوین بر روی این فناوری ‌ها نیز ارائه می‌شود.

در چند سال گذشته، صنایع DeFi و NFT رشد بسیاری کرده‌اند و اکنون، متاورس و Web3 فناوری ‌هایی هستند که در مسیر رشد قرار گرفته اند.

 DAO یکی از اختراعات مهمی است که سیستم های فعلی حاکمیت را به چالش می کشد. NFT، DAO ها دیدگاه ما را در مورد نحوه اداره سازمان ها و سیستم ها تغییر می دهند.

آیا چیزی وجود دارد که اگر به شما فرصت داده شود، در سازمان فعلی خود در پی تغییر آن خواهید بود؟ اگر سازمان فعلی شما بتواند به شما کمک کند تا با کاهش اختلاف بین مدیران و کارکنان احساس کنید که عضوی معتبرتر از تیم هستید چه؟ یا بهتراست بگوییم: اگر بخشی از حاکمیت سازمان خود باشید چه؟ موضوعی که DAO درباره آن بحث خواهد کرد.

درک DAO ها

 DAO سازمانی است که بر یک مأموریت خاص متمرکز است و اعضای آن با هماهنگی و بر اساس مجموعه قوانین مشترک کدگذاری شده بر روی یک بلاک چین کار می کنند. هدف اصلی سازمان غیرمتمرکز کمک به ریشه کن کردن مشکلات سازمان هاست.

چند معیار وجود دارد که یک شرکت قبل از اینکه بتواند به عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز در نظر گرفته شود باید رعایت کند.

قوانین و سیاست ‌های حاکم باید به‌عنوان یک قرارداد هوشمند روی یک بلاک چین تنظیم شوند این امر به رفع نیاز یک مرجع مرکزی کمک می‌کند و خزانه سازمان باید فقط با رضایت کل گروه یا حداقل درصد از پیش تعریف شده قابل دسترسی باشد.

مزایای استفاده از DAO

ساختار مستقل DAO ها مفهوم تمرکززدایی و قرارداد هوشمند است و همچنبن هر تراکنش بطور تغییرناپذیری در بلاک چین ثبت می‌شوند. با DAO ها اعضا نیازی به عبور از سلسله مراتب مختلف ندارند.

هرکسی می‌تواند پیشنهاد بدهد و ارائه این پیشنهادات با هزینه خواهد بود که باعث می شود ایده‌های تحقیق شده شانس بیشتری از ایده های تصادفی داشته باشند. هیچ بازی قدرتی در DAOها وجود ندارد زیرا تمام اعضا خود را به یک اندازه مسئول پیشرفت سازمان می دانند و اگر قرار است تغییری در مسیر ایجاد شود، باید با رضایت همه افراد حاضر در سازمان اعمال شود.

معایب استفاده از DAO

عیب اصلی DAO این است که نیاز به مشارکت همه دارد. زمانی که باگی در قراردادهای هوشمند پیدا میشود همه اعضا باید با تغییر آن موافقت کنند و اصلاح باگ یک فرآیند زمان بر است و با دانستن این موضوع هکرها با صرف زمان کافی کارآمدتر عمل می کنند.

زمینه قانونی برای DAO ها هنوز تابع چارچوب های نظارتی کشورهای مختلف است. از آنجایی که DAO به خودی خود محدود به مرزها نیست، احتمال زیادی برای مواجهه با پرونده های قضایی متعدد جاهای مختلف دارد.

نمونه ها و موارد استفاده از DAO

Faith Tribe یک پلتفرم طراحی منبع باز است تا نظرات خلاقان مد در دنیای متاورس و فیزیکی را ثبت کند. اولین پلتفرم کاملا غیر متمرکز برای خلاقان مد است. Faith Tribeبه دنبال تغییر روایت طراحی مد با کمک به رشد Web3 است و همچنین یک اکوسیستم اقتصادی مقرون به صرفه ست.

یکی دیگر از موارد استفاده Gains Associates است. Gains Associates یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز است که از یک DAO برای سرمایه گذاری در رمزارز و پروژه‌ بلاک چین استفاده می‌کند. سازمان این کار را با به اشتراک گذاشتن اخبار با جامعه همفکری انجام می دهد که هدف اصلی آن توسعه دانش در رابطه با سرمایه گذاری است.
یک نمونه فوق العاده از DAO که به عنوان سکوی راه اندازی پروژه استفاده می شود،Paragen میباشد. پاراژن سازمانی ست که بر کمک به پروژه‌ ها در مراحل مقدماتی قبل از راه ‌اندازی تمرکز دارد. از بازاریابی گرفته تا استراتژی، تا توسعه فنی عمیق، پاراژن پشتیبانی مشاوره ای جامع را در طول چرخه پروژه ارائه می دهد.
Tangible نمونه جالبی از مشکلاتی ست که می توان با استفاده از مدل DAO حل کرد. دارایی‌ های دنیای واقعی مثل طلا و املاک و مستغلات را حفظ می‌کند و NFTهایی را که نمایانگر دارایی فیزیکی هستند، ضبط می‌کند.

بازی و DAO

در سال 2021، بازی های بلاک چین با نرخ بالای پذیرش جهان را غافلگیر کرد. اینکه بتوانید یک گیم را انجام دهید و از آن در بلاکچین کسب درآمد کنید عالیست ، در گیمینگ از مزایای DAO برای جامعه استفاده میشود. یکی از این پلتفرم‌ ها برای ارائه این بازی‌ ها Nest Arcade است. Nest Arcade یک برنامه بازی برای کسب درآمد در بلاک چین است. هدف این پروژه تسریع گسترده پذیرش فناوری بلاک چین از طریق کمک یک برنامه کاربردی ساده است.

تگ ها