توقف 3ساله ارائه مجوز ارزهای دیجیتال در فیلیپین

توقف 3ساله ارائه مجوز ارزهای دیجیتال در فیلیپین
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

طبق اعلامیه رسمی بانک مرکزی فیلیپین، این رگولاتور از ماه آینده پذیرش درخواست های مجوز مجوز جدید ارائه دهنده خدمات دارایی مجازی، VASP را به مدت سه سال متوقف خواهد کرد. بانک مرکزی تنظیم کننده اصلی بخش ارزهای دیجیتال در فیلیپین می باشد.

براساس توضیحات بانک مرکزی؛ هدف از این اقدام ایجاد تعادل بین ارتقای نوآوری در بخش مالی و اطمینان از مدیریت ریسک های مرتبط با دارایی های دیجیتال می باشد. بدین ترتیب از آنجایی که VA یا دارایی های دیجیتال فرصت‌ هایی را برای ارتقای دسترسی بیشتر به خدمات مالی با هزینه‌ های کم را ارائه می ‌دهند، ریسک ها و خطرات مختلفی را نیز به همراه دارند که احتمالا در دراز مدت ثبات مالی را تضعیف خواهند کرد، بنابراین بررسی و تنظیم قوانین مرتبط برای جلوگیری از اثرات ریسک احتمالی ضروری خواهد بود.

بدین منظور برنامه منظم ارائه مجوزهای جدید ارائه دهنده خدمات دارایی مجازی،VASP به مدت سه سال از تاریخ 1 سپتامبر 2022 متوقف خواهد شد، طبق بیانیه بانک مرکزی، از سرگیری مجدد این اقدامات مشروط به ارزیابی مجدد براساس تحولات بازار و تنظیم دقیق مقررات ارزهای دیجیتال خواهد بود.

بانک مرکزی فلیپین همچنین اظهار داشته است که مؤسسات مالی موجود تحت نظارت BSP که مایل به گسترش عملیات با ارائه خدمات ارز دیجیتال، از جمله خدمات نگهبانی می باشند، همچنان می ‌توانند برای دریافت مجوز VASP اقدام نمایند مشروط بر اینکه دارای رتبه ‌بندی ترکیبی چارچوب ارزیابی نظارتی حداقل و پایدار از نظر بانک مرکزی باشند.

ماه گذشته رئیس بانک مرکزی فلیپین، فیلیپه مدالا اظهار داشته است که هدف وی و بانک مرکزی ممنوعیت ارزهای دیجیتال در فلیپین نیست، اما با این حال تنظیم قوانین مربوط تحت نظر کارشناسان ازر جمله اهداف این بانک می باشد. او همچنین به سرمایه گذاران هشدار داده است که پولی را که نمی توانند از دست بدهند در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نکنند.

پذیرش ارزهای دیجیتال در فلیپین

با وجود قوانین پیچیده ارزهای دیجیتال، سطح آگاهی بالایی در خصوص ارزهای دیجیتال در فیلیپین وجود دارد. طبق نظر سنجی اخیر بانک جهانی دیجیتال؛ 53 درصد از فیلیپینی ها به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در آینده ابراز علاقه کرده اند. در عین حال 39 درصد از صاحبان ارزهای دیجیتال فیلیپینی اظهار داشته اند که دارایی های دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت برای خریدهای آنلاین خود استفاده خواهند کرد.

همچنین طبق نظر سنجی Finder در جولای 2022؛ فیلیپین از بین 27 کشور مورد مطالعه در رتبه دهم قرار دارد. براساس این گزارش، نرخ مالکیت ارزهای دیجیتال در فیلیپین 16 درصد است که بالاتر از میانگین جهانی 15 درصدی می باشد.

ارزهای دیجیتال در فلیپن تقریبا قانونی است و صرافی‌ های ارزهای دیجیتال اکنون توسط بانک مرکزی فیلیپین تحت بخشنامه 944 تنظیم می‌ شوند. با این حال بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط این نهاد به عنوان ارز به رسمیت شناخته نمی شوند.
 

تگ ها