حذف بانک های روسی از شبکه فرامرزی سوئیفت توسط اتحادیه اروپا

حذف بانک های روسی از شبکه فرامرزی سوئیفت توسط اتحادیه اروپا
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

کمیسیون اروپا اعلام کرد که تعدادی از بانک‌ های روسی را از سیستم پیام‌ رسانی جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، SWIFT با هدف ممانعت از ظرفیت روسیه برای انجام پرداخت‌های فرامرزی را محدود و اقداماتی را برای منزوی کردن روسیه از سیستم مالی بین المللی انجام خواهد داد.

در بیانیه مشترک منتشر شده توسط کمیسیون اروپا، رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده بر منافع مشترک خود در دفاع از اوکراین در برابر جنگ علیه روسیه تاکید کرده و اعلام کردند: ما روسیه را مورد بازخواست قرار خواهیم داد و به طور جمعی تضمین خواهیم کرد که این جنگ یک شکست استراتژیک برای پوتین خواهد بود.

کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن اقدام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای محاصره سراسر اوکراین، متعهد شد که مجموعه ای تحریم های مالی شدید را بر علیه روسیه انجام دهد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، پنج اقدام پیشگیرانه را علیه مقامات روسیه اعلام کرد که با حذف تعداد نامعلومی از بانک های روسی از سیستم پیام رسانی سوئیفت آغاز شد. وی بیان کرد: در ابتدا ما متعهد و مطمئن خواهیم شد که تعداد معینی از بانک های روسیه از سوئیفت حذف شده اند. این امر آنها را از فعالیت در سراسر جهان باز خواهد داشت و به طور موثر صادرات و واردات روسیه را مسدود خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در 26فوریه 2022 اعلام کرد: کمیسیون اتحادیه اروپا علاوه بر قطع روابط روسیه با سوئیفت، در دومین اقدام موثر خود دارایی ‌های بانک مرکزی روسیه را فلج و مانع مالی دیگری برای بانک مرکزی روسیه برای انحلال دارایی‌ ها ایجاد خواهد کرد.

در مورد اقدام سوم، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما متعهد به اتخاذ تدابیری برای محدود کردن فروش شهروندی یا به اصطلاح پاسپورت‌های طلایی هستیم که به روس‌های ثروتمند مرتبط با دولت روسیه اجازه می‌دهد شهروند کشورهای ما شوند و به سیستم‌های مالی ما دسترسی پیدا کنند.

در اقدام بعدی کمیسیون اتحادیه اروپا به زودی یک کارگروه فراآتلانتیک را راه اندازی خواهد کرد تا از اجرای موثر همه تحریم ها اطمینان حاصل کند که هدف اصلی آن مسدود کردن دارایی های مقامات روسیه در خارج از کشور، نخبگان و اعضای خانواده آنها است. 

در حالی که بازارهای جهانی به اعمال محدودیت های مالی جدید بر روسیه ادامه می دهند، گزارش کوین تلگراف از 24 فوریه نشان می دهد که چگونه میلیاردرهای روسی می توانند به طور بالقوه هرگونه تحریمی را که توسط رهبران جهان با استفاده از ارزهای دیجیتال دور بزنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که آیا این تحریم ‌ها شامل ممانعت روسیه از سیستم پیام‌رسانی سوئیفت می‌شود.
متی گرینسپن، بنیانگذار و مدیرعامل کوانتوم اکونومیکس گفت: اگر فردی ثروتمند نگران مسدود شدن حساب‌هایش به دلیل تحریم‌ها باشد، می‌تواند ثروت خود را در بیت کوین نگه دارد تا از چنین اقداماتی در امان بماند. اکنون که بانک ‌های روسی در خطر محرومیت از شبکه مالی بین‌المللی سوئیفت هستند، رمزارز ممکن است کلیدی برای فرار افراد ثروتمند از تحریم‌ ها باشد.

تگ ها