حمایت دلار آمریکا از استیبل کوین ها

حمایت دلار آمریکا از استیبل کوین ها
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:3 دقیقه

در دنیایی که بیت کوین تبدیل به یک کلمه کلیدی برای ارزهای دیجیتال شده است، استیبل کوین ها، توکن هایی که توسط دارایی های دنیای واقعی مانند دلار آمریکا پشتیبانی می شوند، خود را به عنوان محور اصلی اقتصاد غیرمتمرکز معرفی کرده اند. در سال 2021، ارزش بازار استیبل کوین ها تقریباً پنج برابر و به 140 میلیارد دلار رسید. این بازار تا ماه مارس امسال 40 میلیارد دلار رشد کرده است.

در حال حاضر ده ها استیبل کوین در گردش که به دلار آمریکا متصل هستند، از جمله این استیبل کوین ها، تتر، یو اس دی کوین،  دلار بایننس ، Terra USD و ارز دای همگی برای ارائه قیمت ‌های ثابت برای توکن ‌های خود به دلار متکی می باشند. طبق داده ‌های CoinGecko، استیبل ‌کوین‌ های دلار آمریکا حدود 98 درصد از کل حجم استیبل‌ کوین ها را تشکیل می‌ دهند. برای مطالعه بیشتر در مورد استیبل کوین ها می تونین به مقاله ای با همین نام در سایت ارز سنج مراجعه کنید.

دلار پول واحد جهانی

بانک‌ ها و مؤسسات مالی مرکزی در سراسر جهان ترجیح می‌ دهند با دلار آمریکا تجارت کنند. به گفته مقامات فدرال رزرو، دلار آمریکا بر ذخایر ارز رسمی، حجم مبادلات ارزی، ابزارهای بدهی ارزی خارجی، سپرده های فرامرزی و وام های فرامرزی غالب می باشد.

مایکل سوبودا، مدیر اجرایی Liquity، پروتکل استقراض غیرمتمرکز، می‌گوید: استیبل کوین‌ های دلار آمریکا جایگزین ‌های مناسبی برای محصولات مالی سنتی ارائه می ‌کنند و یکی از محرک ‌های اصلی پذیرش نهادی ارزهای دیجیتال می باشند.

براساس داده های اخیر CoinShares، سرمایه های جهانی دیجیتال در سال 2021 شاهد ورود خالص 9.3 میلیارد دلار آمریکا بوده اند که افزایش 36 درصدی نسبت به سال 2020 را نشان می دهد که نماد افزایش پذیرش سازمانی برای دارایی های دیجیتال است.

استیبل کوین ‌ها دارایی ‌های دیجیتالی هستند که هدفشان ردیابی قیمت ارزهای فیات پرکاربرد است و به دلیل نوسانات کم مستعد افزایش قیمت می باشند و همچنین بازارهای مشتقه به استیبل کوین ها به عنوان نوعی ارز تسویه بیش از هر توکن دیگری متکی هستند.

بزرگترین جذابیت برای استیبل کوین ‌های متصل به دلار آمریکا، کاربرد آنها در بازار پررونق DeFiاست. نرخ ‌های بهره بالا دارندگان استیبل کوین را به سمت پروژه‌ های مالی غیرمتمرکز مانند AAVE و Uniswap سوق می ‌دهد که محرک نقدینگی بازار گسترده ‌تر می‌ باشد.

موانع نظارتی

یکی دیگر از دلایلی که سرمایه گذاران دلار را به ارزهای رقیب ترجیح می دهند به قوانین مربوط می شود. براساس استدلال الکساندر بچتل، مدرس و محقق در دانشگاه سنت گالن، استیبل کوین ها در اروپا تحت چارچوب MiCA اتحادیه اروپا تنظیم می شوند، که استیبل کوین ها را به عنوان توکن های پول الکترونیکی طبقه بندی می کند و از صادرکنندگان می خواهد که مجوز پول الکترونیکی داشته باشند. علاوه بر این، ناشران استیبل کوین ملزم به نگهداری وجه نقد یا معادل آن در قالب اوراق قرضه دولتی یا ابزارهای مالی مشابه هستند.

او میگوید: برای سومین ارز بزرگ فیات، یورو، مقررات و نرخ ‌های بهره منفی موانع سرمایه گذاری هستند و همچنین اکثر دارایی های یورو دارای بازدهی منفی می باشند که با افزودن هزینه پشتوانه یک استیبل کوین با آن در یک بازار رقابتی بصرفه نیستند.

آرمین اشمید، رئیس اولین کارگزاری ارز دیجیتال سوئیس و صادرکننده استیبل کوین تحت حمایت فرانک سوئیس، XCHF، ضمن موافقت با الکساندر بچتل می‌گوید: هزینه ‌های ثابت مرتبط با استیبل کوین تحت حمایت فرانک سوئیس  بدلیل تنظیم نظارتی صحیح آن است و او می ‌افزاید: نرخ ‌های بهره منفی دارایی ‌های فرانک سوئیس نیز به شدت بر استیبل کوین تأثیر می ‌گذارد و اگر قرار بود از نو شروع کند، به سراغ استیبل کوینی با پشتوانه دلار و تنظیم نظارتی کمتر می رفت.

آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج جامع ترین و تخصصی ترین مرجع در حوزه آموزش ارز دیجیتال و بلاک چین و کسب در آمد از آن، برگزار کننده دوره های آموزشی حضوری در ارومیه و همچنین ارائه سیگنال ارز دیجیتال در همیار تریدر ارز سنج می باشد.

تگ ها