خطر گستردش استفاده از ارزهای رمزپایه کنترل نشده در اسپانیا

خطر گستردش استفاده از ارزهای رمزپایه کنترل نشده در اسپانیا
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

مارگاریتا دلگادو، معاون رئیس بانک مرکزی اسپانیا، نظر خود را در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال و تأثیر آنها بر اقتصاد کشور را در یک سخنرانی در رویدادی به میزبانی شبکه خدمات حرفه ای چند ملیتی PWC، به نام "اقلیم تغییر" ارائه کرده است که تمرکز آن بر ماهیت در حال تغییر دنیای مالی است.

وی اظهار داشت که استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال یک سری خطرات را برای سیستم مالی به همراه خواهند داشت، از جمله این خطرات عدم آگاهی عمومی افرادی از دارایی ها دیجیتال و ابهامات مرتبط با بخش مالی غیرمتمرکز آن، که می ‌تواند باعث ایجاد مشکلات پرداخت در سیستم مالی سنتی شود.

دلگادو همچنین در مورد تأثیراتی که صنعت دیجیتال ممکن است در سایر بازارها ایجاد کند، توضیحاتی ارائه کرد: نوسانات بالای مارکت دیجیتال به دلیل وحشت و واکنش بیش از حد سرمایه گذاران، می تواند تأثیر مسری و منفی بر سایر بازارها بگذارد. برای مطالعه بیشتر مقاله ارز دیجیتال چیستتوصیه می شود.

هشدارها و برآوردهای بیشتر

دلگادو همچنین به تأثیری که سرمایه‌ گذاری و نگهداری دارایی‌ های دیجیتال ممکن است بر بانکداری سنتی داشته باشد، اشاره و اظهار داشت که قانونی کردن این دارایی ها باعث افزایش ریسک پذیری و ایجاد سیستم غیرمتمرکز مالی خواهد شد.

بانک اسپانیا قبلاً در مورد ارائه خدمات مبتنی بر ارز دیجیتال به مشتریان توسط بانک های سنتی هشدار داده است. رئیس بانک اسپانیا اظهار داشت که تغییر سیستم مالی سنتی به سیستم مالی دیجیتال خطرات جدیدی را برای بانک ها ایجاد خواهد کرد.

براساس تخمین دولت اسپانیا هم اکنون 12 درصد از شهروندان اسپانیایی دارای نوعی دارایی دیجیتال هستند، بنابراین دولت در تلاش است تا قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال را هر چه زودتر تنظیم کنند.

اقدامات قانونی در خصوص ارزهای دیجیتال در اسپانیا

در فوریه 2018، کمیسیون اوراق بهادار ملی و بانک مرکزی اسپانیا، در بیانیه ‌ای اعلام کردند که ارزهای دیجیتال در این کشور تاکنون توسط هیچ آژانس قانونی‌ تایید نشده است. بنابراین مبادلات ارزهای دیجیتال در اسپانیا تحت هیچ شرایطی پشتیبانی نخواهند شد. براساس اظهارات مقامات دولتی، هدف از انتشار این بیانیه، هشدار به سرمایه ‌گذاران برای آگاهی از ریسک ‌ها و کلاهبرداری ‌های مرتبط با تراکنش ‌های دیجیتال می باشد.

البته دولت اسپانیا قصد ممنوعیت تجارت دیجیتال را ندارد و در پی ایجاد یک قانون‌ گذاری مناسب و رفتار مساعد با تکنولوژی است و در حال حاضر هیچ گونه قانون‌ گذاری مشخصی در خصوص ارزهای دیجیتال در اسپانیا تنظیم نشده است، به جز این که ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی رسمی و قانونی شناخته نمی ‌شوند. همچنین در صورت هرگونه پولشویی و تراکنش‌های دیجیتال به منظور تروریسم اقتصادی، دولت اسپانیا مجازات بسیار سنگینی را برای اشخاص متخلف در نظر گرفته است.
آکادمی ارز سنج سایت رسمی آموزش ارز دیجیتال و برگزار کننده دوره های حضوری آموزش ارز دیجیتال در ارومیه می باشد. 

تگ ها