دستگیری متهم به کلاهبرداری 160 میلیون دلاری ارز دیجیتال در هند

دستگیری متهم به کلاهبرداری 160 میلیون دلاری ارز دیجیتال در هند
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

در 28 مارس، اداره اجرا،ED ، فردی به نام عبدالغفور، یکی از متهمان پرونده کلاهبرداری موریس کوین را که در ژانویه 2022 در صنعت دیجیتال هند رخ داد، دستگیر کرد. اداره اجراED ، شاخه اطلاعات اقتصادی وزارت دارایی است و جرایم اقتصادی با ارزش بالا را ردیابی می کند.

غفور مدیر شرکت دیجیتالی به نام Stox Global Brokers Private Limited است و پول سرمایه گذاران را به سایر نهادهای اجرایی منتقل می کند. براساس گزارشات رسانه های هندی، غفور بر اساس قانون نقض پولشویی (PMLA) دستگیر شده و در بازداشت قضایی قرار گرفته است و اداره اجرا احتمالاً از دادگاه درخواست بازجویی از غفور را خواهد کرد.

پیشینه پرونده

پرونده کلاهبرداری موریس کوین در سپتامبر 2020 پس از شکایت یکی از قربانیان به پلیس محلی در استان کرالای هند باز شده است. شکایت مربوط به طرح سرمایه گذاری 300 روزه کوین موریس بوده است که فردی بنام نیشاد، شاه کلید کلاهبرداری دستگیر شد که بعدا با وثیقه آزاد و کشور را ترک کرد.

در نوامبر 2021، پلیس پس از تکمیل تحقیقات خود، هفت نفر را دستگیر و متوجه شد که نیشاد 31 ساله حداقل 900 سرمایه گذار را به مبلغ 160 میلیون دلار فریب داده است. پلیس در آن زمان نتوانست به بزرگی کل کلاهبرداری پی ببرد، اداره اجرا در تلاش برای ردیابی او، هم اکنون املاک او را در هند توقیف کرده است.

پلیس متوجه شد که پول جمع ‌آوری شده ظاهراً به عنوان سرمایه ‌گذاری در ICO موریس کوین، یک کوین دیجیتال غیرقابل استفاده، به شرکت‌ های دیجیتال منتقل و در املاک و مستغلات، از جمله دارایی ‌های غیرمنقول دیگر سرمایه ‌گذاری شده است.

تحقیقات اداره اجرا تاکنون نشان داده است که از سرمایه گذاران خواسته شده است که 15000 روپیه تقریباً 190 دلار برای 10 کوین موریس سرمایه گذاری کنند، که یک دوره قفل 300 روزه خواهد داشت که در این مدت، سرمایه گذاران بازدهی 3 درصدی در ماه را دریافت کرده اند.
براساس وعده نمایندگان موریس کوین به سرمایه گذاران، هنگامی که موریس کوین در صرافی ها فهرست می شود، قیمت آن مانند بیت کوین رونق خواهد گرفت. برای داشتن اطلاعات بیشتر می توانید مقاله 7 راه امنیت ارز های دیجیتال را مطالعه کنید.

موارد بیشتر کلاهبرداری ارزهای دیجیتال در هند

در 15 روز گذشته، این سومین مورد کلاهبرداری دیجیتالی است که در رسانه های هند گزارش شده است. براساس گزارش کریپتو پوتتو در 27 مارس، پلیس هند در استان گجرات چهار نفر از جمله یک زن و شوهر را به دلیل فریب یک تاجر برای سرمایه گذاری در بیت کوین دستگیر کرده است.
در نمونه ای دیگر، یک مقام ارشد سابق پلیس و یک کارشناس فنی در استان ماهاراشترا به دلیل سرقت کوین های دیجیتال در جریان تحقیقات پرونده در حال بررسی، دستگیر شده است. 

آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج جامع ترین و تخصصی ترین مرجع در حوزه آموزش ارز دیجیتال و بلاک چین و کسب در آمد از آن، برگزار کننده دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری و همچنین صفحه تریدینگ ویو رایگان می باشد.

تگ ها