دنیای ارز دیجیتال، بلاک چین و کودکان

دنیای ارز دیجیتال، بلاک چین و کودکان
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:3 دقیقه

ارز دیجیتال در حال تبدیل شدن به جریان اصلی تجارت است. طبق پیش بینی اخیر صرافی کریپتو دات کام کاربران ارز دیجیتال در سراسر جهان تا پایان سال 2022 به 1 میلیارد نفر خواهند رسید. یافته ‌ها نشان می‌دهد افراد بین 26 تا 41 سال برای تولید ثروت به سرمایه ‌گذاری دیجیتال روی آورده ‌اند. 

بر اساس مطالعه ‌ای که در سال 2021 توسط شرکت Stilt انجام شد، بیش از 94 درصد از افرادی که دارای رمزارز هستند بین 18 تا 40 سال سن دارند. در کنار افزایش علاقه مندی به ارزهای دیجیتال، نگرانی‌ هایی در مورد نحوه تعامل افراد زیر 18 سال با دارایی‌ های دیجیتال نیز افزایش یافته است.

در گزارش اخیر یونیسف با عنوان آینده کودکان در سال 2022 تأثیر روندهای جهانی بر کودکان، از جمله نگرانی ‌ها در مورد پذیرش جریان اصلی ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کند.

ملوین برتون گوئررو، کارشناس سیاست دفتر بینش و سیاست جهانی یونیسف، به کوین تلگراف گفت: ما باید اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب به کودکان انجام دهیم و کودکان زیر 18 سال را برای آینده ای آماده کنیم که در آن ارزهای دیجیتال و برنامه های بلاک چین همانند اینترنت بخشی از زندگی روزمره آنان خواهند بود.

گوئررو می گوید: با توجه به ناشناس بودن تراکنش ‌های ارزهای دیجیتال هر کسی می‌تواند یک کیف پول رمزنگاری را راه‌ اندازی و به آن دسترسی داشته باشد.

همچنین برخی از صرافی های آنلاین ارزهای دیجیتال سن کاربران خود را نمی پرسند. وی افزود: تأیید سن و آموزش باید برای کودکان زیر 18سالی که در فضای دیجیتال فعالیت می کنند، اجباری باشد.

از طرف دیگر از نظر فنی هیچ محدودیت سنی در مورد ارز دیجیتال وجود ندارد، اکثر صرافی ‌های دیجیتال برای اطمینان از اینکه کاربران 18 سال یا بالاتر هستند، الزامات KYCرا دارند. به عنوان مثال، وب سایت Coinbase برخلاف جمینی به صراحت بیان می کند که کاربران برای دسترسی به خدمات آن باید 18 سال یا بیشتر داشته باشند.

متأسفانه، هنگامی که کودکان به ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا می کنند، چالش هایی نیز ایجاد می شود. به عنوان مثال، سال 2021 شاهد افزایش کلاهبرداری های دیجیتال بودیم و این کلاهبرداری ها بویژه برای کودکان خطرناکتر است. همانطور که می دانیم کلاهبرداران آنلاین در جستجوی افراد بی تجربه و بهره برداری از آنها متخصص هستند. 

بلاک چین، شمشیر دو لبه

علاوه بر نگرانی ‌ها در مورد ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین ممکن است عواقب ناخواسته‌ ای برای کودکان نیز داشته باشد. به عنوان مثال، گوئررو توضیح داد که بلاک چین می تواند برای کودکان مضر باشد زیرا اطلاعات ثبت شده دائمی و غیرقابل تغییر هستند و این تغییر ناپذیری می تواند با مقررات فعلی حفاظت از هویت کودکان در تضاد باشد.

با توجه به خطرات مرتبط با ارز دیجیتال و بلاک چین در مورد کودکان، گوئررو خاطرنشان کرد که این وظیفه جامعه بلاک چین و رمزارز است تا از حقوق کودکان حمایت کند.

در اصل برنامه های بلاک چین باید الزامات KYC داخلی داشته باشند. گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، زیرا گوئررو معتقد است که KYCتنها یک سوال برای کیف پول ها و صرافی های ارز دیجیتال باقی مانده و هیچ گونه اقدامی در جهت بهبود آن انجام نگرفته است.

گوئررو خاطرنشان کرد که داشتن ابزارهای آموزشی بیشتر به آگاهی کودکان سرمایه گذار ارز دیجیتال و بلاک چین کمک کننده خواهد بود.

در سال 2021 جمینی با  Learn & Earnبرنامه ای که به دانش آموزان در مورد سواد مالی و دریافت جوایز فیات آموزش می دهد همکاری کرد.

علاوه بر ابتکارات صرافی ‌ها، برخی از دولت ‌ها نیز به جوانان در مورد ارزهای دیجیتال آموزش می دهند. سال گذشته کلمبیا از چند اپ آموزشی موبایلی و چند کتاب آموزش تجارت دیجیتال در زمینه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بازار سهام حمایت مالی کرد.

سازمان های دیگر نیز در حال توسعه پروژه های آموزشی خود هستند. آرون کاهلر، بنیانگذار و مدیر عامل ATII، به کوین تلگراف گفت که ATII میزبان جلسات منظم آموزشی امنیت کودکان و سخنرانی هایی در مورد چگونگی ایمن نگه داشتن کودکان در زمان سرمایه گذاری با دارایی های دیجیتال و برنامه های بلاک چین است.
 

تگ ها