رشد، تکامل و ایجاد تأثیر مثبت در آینده با NFT

رشد، تکامل و ایجاد تأثیر مثبت در آینده با NFT
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:3 دقیقه

به همان اندازه که فناوریNFT و پتانسیلی که با خود دارد هیجان انگیز است، بهمان اندازه نیز دارای چالشهای فراوانی است. هنرمندان بسیاری شروع به خلق و فروش آثار دیجیتال خود بعنوان NFT کرده اند.

NFT این پتانسیل را دارد تا به عنوان یک تجارت برجسته فعالیت کند. زمانی که خبر فروش 69 میلیون دلاری NFT بیپل در حراج معروف کریستیز منتشر شد، دیدگاه جهان نسبت به NFT تغییر کرد. دنیای هنر دیجیتال توسعه یافته امروزی بین سال‌های 2018 و 2020 ده برابر شده است و همچنان درحال رشد است و با ایجاد فرصتهای جدید برای هنرمندان مسیر تازه ای را برای تولید و خرید آثار هنری نیز می گشاید.

وضعیت هنرNFT امروز

با وجود جذابیت فناوری جدیدNFT، ورود به بازار NFT برای بسیاری بدلیل آشنا نبودن با فن آوری بسیار سخت است. هنرمندان و مجموعه داران اغلب نمی دانند از کجا شروع کنند. بر اساس داده های اخیر در مورد معاملات دیجیتال یک هنرمند، از هر سه هنرمند، یک نفر نمی‌داند NFT چیست و برای کسانی که می‌دانند، بزرگترین مانع برای شروع، درک این فناوری است.

برای افرادی که به دنبال خرید آثار هنری به شکل NFT هستند، تعداد محدودی پلتفرم با تمرکز بر کیفیت و مدیریت وجود دارد و برخی از این پلتفرم های پیشرو، مانند Super Rare، Foundation، و Art Blocks، دارای آثار هنری هستند که دارای قیمتهای معقول تری ست. در سوی دیگر این طیف، بازارهای باز مانند OpenSea و Rarible به هنرمند اجازه می‌دهد تا آثار خود بعنوان NFT ایجاد و اضافه کند.

از آنجایی که هنرمندان بسیاری حجم بالایی از آثار بی کیفیت و کم کیفیت را برای رسیدن به پول بیشتر تولید میکنند بنظر میرسد NFT ها با سرعت بیشتری به اشباع خواهند رسید. گاهی افرادی که در فضای NFT هستند از بالابودن الکی قیمتها در این فناوری جدید شوکه میشوند.

علاوه بر این، وجود تعداد کمی از نام های بزرگ در فضای هنر ارز دیجیتال به معنای تقاضای بیشتر و قیمت های بالاتر نیز میباشد. همچنین قیمت ارز دیجیتال در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است، بنابراین کسانی که برای مدتی ارز دیجیتال نگهداری می‌کنند، معمولاً کسانی هستند که بالاترین دلار را برای NFT می‌پردازند.

دسترسی آسان تر به هنر

دیجیتالی شدن هنر به این معنی است که آثار یک نفر را می توان در همه جا در سراسر اینترنت توزیع کرد. این پدیده امکان دیده شدن آثار هنری در سراسر جهان را بشدت افزایش میدهد. یک کاربر اینترنت براحتی میتواند با یک هدست در یک گالری هنری مجازی قدم بزند و هر کسی در هر کجای دنیا می‌تواند یک قطعه از هنر دیجیتال خریداری کند. بدین ترتیب با دور زدن روشهای سنتی به طرفداران اجازه میدهندمستقیما از هنرمند حمایت کنند.

آزادی هنری بیشتر

از آنجایی که فناوری بلاک چین و NFT پرداخت های یک به یک را تسهیل می‌کنند، هنرمندان دیگر نیازی ندارند به مشتریان یا برندهای خاصی وابسته باشند. توانایی هنرمندان برای برقراری ارتباط مستقیم با طرفداران خود و دریافت پول از آنها، آزادی بیشتری در ترویج هنر بدون واسطه بوجود خواهد آورد. با این حال هنوز جایی برای مؤسسات آینده اندیش و دلالان هنر وجود خواهد داشت تا آثار هنری را به شیوه های متقاعدکننده به عموم مردم ارائه دهند، و هنرمندان در این تعامل یک به یک در خلق آثار هنری خویش آزادتر خواهند بود.

هنر NFT امروز و فردا

با اطمینان می توان گفت که هنر معنای معمول خویش را بتدریج از دست خواهد داد و هنر تنها روی بوم یا دیوار موزه یا مجسمه ای در موزه ای معروف نخواهد بود. با ظهور فن آوری های جدید معنا و اشکال هنر نیز تغییر خواهد کرد. فن آوری های بدیع و امروزی می‌توانند طرز نگاه بشر را به هنر چه بصورت هنر دیجیتال و چه بصورت متاورس تغییر دهند. و تجربه بشر از هنر را بکل عوض کنند.

با ارائه هنر دیجیتال جدید، و افزایش کلکسیون جوامع، دنیای هنر دیجیتال معنای ساخت و مصرف هنر را به چالش خواهد کشید. مهمتر از همه، در منظر جهانی هنر در مسیر دموکراتیک بودن قرار خواهد گرفت.
 

تگ ها