سقوط قزاقستان به رتبه پایین تر در به روز رسانی توزیع هش ریت بیت کوین

سقوط قزاقستان به رتبه پایین تر در به روز رسانی توزیع هش ریت بیت کوین
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

به گفته کارشناسان صنعت، قزاقستان، یکی از برترین مکان ‌های استخراج بیت کوین در جهان، احتمالاً رهبری سهم نرخ هش بیت کوین خود را در به‌ روزرسانی بعدی توزیع نرخ هش از دست خواهد داد.

چندین غول استخراج رمز ارز چینی مانند BIT Mining برخی از برنامه های توسعه خود در قزاقستان را کنار گذاشته اند.
بر اساس شاخص مصرف برق کمبریج بیت کوین، قزاقستان تا اوت 2021 بیش از 18 درصد از نرخ هش بیت کوین جهان را در اختیار داشت و تنها پس از ایالات متحده آمریکا قرار داشت.

افزایش قدرت ماینینگ بیت کوین قزاقستان تا حدودی به دلیل خروج گسترده ماینرهای چینی ناشی از سرکوب ارزهای دیجیتال چین بود. قبل از اینکه تا اوت 2021 به صفر برسد، قدرت نرخ هش BTC چین در سال 2019 بیش از 75 درصد بود.

اما علیرغم اینکه بسیاری از غول های استخراج بیت کوین چینی مانند Canaan و BTC.com در سال 2021 عملیات خود را به قزاقستان منتقل می کنند، طبق گفته چندین مدیر صنعتی، این کشور در نهایت به دلایل زیادی سهم نرخ هش خود را از دست خواهد داد.

این احتمالاً منجر به خروج قزاقستان از سه کشور برتر استخراج BTC در به‌ روزرسانی بعدی CBECI (شاخص مصرف برق کمبریج بیت کوین) شود که انتظار می‌رود در ماه مارس منتشر شود.

توزیع جهانی نرخ هش استخراج بیت کوین براساس منبع CBECI

همانطور که فیلیپ نگ، معاون توسعه در شرکت مرکز داده Soluna Computing انتظار داشت، استخراج بیت کوین در نهایت در قزاقستان عمدتاً به دلیل یارانه های ناپایدار انرژی کاهش یابد.

فلیپ نگ می گوید: ما انتظار داریم که استخراج هرچند اندک در قزاقستان ادامه یابد، اما پیش بینی نمی کنیم که در آینده بیش از 10 تا 15 درصد نرخ هش جهانی را داشته باشد و دلیل عمده آن ناپایداری یارانه های برق در قزاقستان است و اکنون مقامات قزاقستان در حال بررسی حذف یارانه های برق برای تثبیت وضعیت مالی کشور هستند.

به گفته جاش فریزر، یکی از بنیانگذاران پروتکل Origin، یکی دیگر از دلایلی که قزاقستان به طور بالقوه رهبری ماینینگ بیت کوین خود را از دست می دهد اینست که اتکای این کشور تنها به صنعت نفت و گاز است.

فریزر با اشاره به تنش ‌های جاری و تأثیر آن بر قیمت نفت و گاز، به کوین تلگراف گفت: کشورهایی که به شدت به منابع انرژی برای استخراج ارز دیجیتال متکی هستند، ممکن است به دلیل افزایش قیمت ‌ها یا مداخله دولت ها، نرخ هش را کاهش دهند.

وی افزود: من انتظار دارم ایالات متحده، کانادا و آلمان تا حدودی سهم خود را از نرخ هش جهانی به دلیل در دسترس بودن بالای انرژی های تجدیدپذیر و رشد بسیار بالای اخیر در نرخ هش افزایش دهند. همچنین روسیه، قزاقستان و ایران کمی سقوط کنند.

مشکلات داخلی قزاقستان

همانطور که قبلاً گزارش شده بود، قزاقستان به دلیل ناآرامی های سیاسی در اوایل ژانویه2022 با استعفای کابینه ریاست این کشور و قطع اینترنت برای چند روز توسط دولت، با بی ثباتی قابل توجهی در نرخ هش مواجه شد.

به گفته دیوید لسپرانس، شریک مدیریت و مشاور مالیاتی Lesperance & Associates، ناآرامی ‌های سیاسی، در کنار افزایش بالقوه قیمت انرژی و مالیات‌ های جدید استخراج ارز دیجیتال، قطعا قزاقستان را به حوزه قضایی نامساعدتری برای ماینرها تبدیل خواهد کرد.

لسپرانس به کوین تلگراف گفت: ماینرهای رمزارز باید صلاحیتی بیابند که معیارهای متعددی را برای موفقیت بلندمدت، القای منابع انرژی سبز پایدار با قیمت‌گذاری بلندمدت قابل پیش‌بینی، حاکمیت قانون برای محافظت از عملیات، صلاحیت قضایی با ثبات سیاسی و موارد دیگر، برآورده کند.
 

تگ ها