سقوط 30 درصدی سهام روسیه در تهاجم کامل به اوکراین

سقوط 30 درصدی سهام روسیه در تهاجم کامل به اوکراین
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:1 دقیقه

دو شاخص اصلی سهام روسیه، RTS و Moex، هر دو امروز 30 درصد سقوط کردند و از اکتبر تا کنون نزدیک به 60 درصد کاهش یافته اند. شاخص RTS از نزدیک به 2000 به 800 سقوط کرده و تا 600 نیز سقوط خواهد کرد. این کمترین میزانی است که از سال 2009 تاکنون دیده است و این کاهش بیش از یک دهه سود را از بین برد. نفت (WTI) با 7.5 درصد افزایش به 100 دلار، گاز نزدیک به 7 درصد به 4.91 دلار، طلا با 3.5 درصد افزایش به 1970 دلار رسیده است. سهام اروپا 3.9 درصد کاهش یافت و DAX آلمان و CAC فرانسه هر دو حدود 4 درصد سقوط کردند. بیت کوین به 34300 دلار سقوط کرد و به 35000 دلار رسید در حالی که اتریوم بیش از 10 درصد از 2700 دلار به 2350 دلار سقوط کرده است.
این تغییرات کاهشی بازار به دنبال حرکت مهاجم یک شبه روسیه به سمت اوکراین انجام شده است. ادعاهایی از سوی اوکراین وجود دارد که اوکراین حدود 5 جت روسی را سرنگون کرده اند که البته روسیه آن را رد می کند. صدای انفجارها در کی اِف شنیده شد، اما شهر تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است و ترافیک موجود، حاص فرار ساکنان کی اف میباشد. رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی علناً اعلام کرده است که هر شهروندی که بخواهد بجنگد مسلح خواهد بود. اورسولا فون دی لایون، رئیس کمیسیون اروپا، پیش از این گفت: ما بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه را با مسدود کردن دسترسی آنها به فناوری‌ها و بازارهایی که برای روسیه کلیدی هستند، هدف قرار خواهیم داد.
رئیس جمهور، ولودیمیر زلنسکی افزود: ما پایگاه اقتصادی روسیه و ظرفیت مدرن سازی روسیه را تضعیف خواهیم کرد. علاوه بر آن، دارایی های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود خواهیم کرد و دسترسی بانک های روسی به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد. روسیه پس از انکار طرح تهاجم، اکنون آنچه را که آنها عملیات نظامی می نامند را انجام داده است. طبق پیش بینی ها این اتک یک حمله رعد اسا نخواهد بود و هنوز هیچ گزارشی مبنی بر سقوط هیچ شهری وجود ندارد.
بوریس جانسون در بریتانیا در حال برگزاری یک جلسه اضطراری با اولاف شولز، صدراعظم آلمان است تا جهان را برای جنگ علیه یک ملت آزاد و دموکراتیک بیدار کند.
 

تگ ها