سنگاپور ، مرکز ارزهای دیجیتال آسیا

سنگاپور ، مرکز ارزهای دیجیتال آسیا
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

سنگاپور که به عنوان یکی از اقتصادهای باز جهانی با رویکردهای آزاد در تجارت بین ‌الملل شناخته می‌ شود، در حال تغییر شکل تصویر خود به عنوان یک مرکز ارزهای دیجیتال است.

سنگاپور زمانی مقصد اصلی شرکت‌ های ارزهای دیجیتال خارج شده از چین بوده که از سال 2017 به دلیل تشدید سرکوب‌ های چین بیرون رانده شدند. با توجه به هدف تبدیل شدن به مرکز ارزهای دیجیتال، فعالیت‌ های خرده ‌فروشی نیز افزایش یافت و همین اقدام مقامات پولی سنگاپور (MAS) را مجبور به تنظیم قوانین مربوط کرده است.

سخنگوی بانک مرکزیMAS به فورکست گفت: به طور مداوم به مردم هشدار داده است که سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال ریسک بسیاری دارد و برای عموم مردم مناسب نیست و همچنین سنگاپور در این دیدگاه تنها نمی باشد و برخی از حوزه های قضایی در دنیا نیز اقداماتی را در رابطه با تنظیم قوانین شرکت های ارز دیجیتال را انجام داده اند.

اقدامات MASدر خصوص ارزهای دیجیتال

MAS دستورالعمل ‌هایی را در ژانویه صادر کرد تا ارائه ‌دهندگان خدمات ارزهای دیجیتال را از بازاریابی یا تبلیغ خدمات خود برای عموم محدود کند. سنگاپور اکنون رویکرد بسیار گزینشی در حرکت به سمت تنظیم دارایی های دیجیتال دارد.

اندرو ام بیلی، دانشیار کالج Yale-NUS در سنگاپور و یکی از همکاران موسسه سیاست بیت کوین، به فورکست گفت: تنظیم‌کننده ‌های سنگاپور به طور فزاینده‌ای بین فعالیت خرده ‌فروشی و فعالیت مؤسسه ‌ای تمایز قائل می ‌شوند و قوانین موجود فعالیت های موسسه ای بسیار مساعد تر از قوانین فعالیت های خرده فروشی است.

یکی از دلایل این تفاوت ممکن است عدم اطمینان در مورد نخست وزیر بعدی سنگاپور باشد و اکنون تنظیم‌کننده ‌ها محتاطانه و محافظه‌ کارانه رفتار می کنند و منتظر جهت‌ گیری بیشتر در دولت هستند.

هم اکنون مقامات پولی سنگاپور مایل به تعامل با ارزهای دیجیتال بوده، اما لزوماً آنها را قبول نکرده اند. زمانی که چین تجارت و ماینیگ ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد، سنگاپور تبدیل به یک قطب ارزی در آسیا شد. همچنین تمایل سنگاپور برای مشارکت و تعیین قوانین عمومی ارزهای دیجیتال افزایش یافته است.

فعالیت شرکت های معاملات دیجیتال در سنگاپور

پلتفرم معاملات دیجیتالTokenize Xchange، در سنگاپور، در حال حاضر تحت معافیت از MAS فعالیت می کند و برای مجوز رمز پرداخت دیجیتال درخواست داده است. این معافیت تا زمانی که درخواست توسط MAS تایید یا رد شود یا توسط متقاضی پس گرفته شود معتبر خواهد بود.

در سنگاپور، صرافی ‌های ارزهای دیجیتال باید تحت مجوز و نظارت بر اساس قانون خدمات پرداخت دولت/شهر (PSA)، عمدتاً برای جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم، باشند. از زمان شروع قانون خدمات پرداخت که در ژانویه 2020 اجرایی شد، حدود 170 متقاضی برای ارائه خدمات DPT درخواست داده اند. اما به نقل از سایت  MAS، تاکنون تنها به چهار موسسه مالی مجوز داده شده است.

هونگ چی یو، مدیر عامل و بنیانگذار Tokenize، به فورکست گفت که این شرکت حدود 2 سال است که منتظر مجوز خود می باشد و دلیل زمان طولانی انتظار لیست طولانی متقاضیان است.

Tokenize ، امسال با وجود محدودیت‌ های بازاریابی MAS، تمرکز خود را به سرمایه ‌گذاران نهادی، مشاغل خانوادگی و افراد با سرمایه گذاری های بالا معطوف کرده است. از سال گذشته، حدود 80 درصد از سرمایه گذاران Tokenize از بخش خرده فروشی بودند در حالی که 20درصد باقی مانده نهادی بوده اند.

هونگ چی یو، مدیر عامل و بنیانگذار Tokenize،  انتظار دارد در 18 ماه آینده این تقسیم بندی 50-50 باشد زیرا نوسانات بالای قیمت در ارزهای دیجیتال باعث کند شدن فعالیت های خرده فروشی خواهند بود.

بن کاسلین، رئیس تحقیقات و استراتژی در صرافی ارزهای دیجیتال، گفت: از دیدگاه تجاری و سرمایه گذاری نهادی، سنگاپور هنوز می تواند به عنوان یک مرکز ارزهای دیجیتال با اهمیت در آسیا در نظر گرفته شود. با این حال، از دیدگاه پذیرش خرده ‌فروشی، فیلیپین برای مشارکت جامعه در DeFi، یا هنگ ‌کنگ به عنوان مرکز محصولات NFT رشد بسیاری کرده اند.
 

تگ ها