شباهت بیت کوین با آمازون

شباهت بیت کوین با آمازون
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

بیت کوین (BTC)، ارز دیجیتال پیشرو در بازار، از اواسط ماه اوت کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است که منجر به رکود قیمت در محدوده جدید شده است. این کاهش در شرایطی رخ داده است که بسیاری معتقدند بازار نزولی گسترده در ارزهای دیجیتال است و باعث نگرانی در مورد آینده چرخه های صعودی بیت کوین شده است. مایک مک گلون، استراتژیست ارشد کلان بلومبرگ، توجه را به شباهت های کنونی بین مسیر بیت کوین و سقوط بدنام آمازون در دهه 2000 جلب کرده است. تحلیل مک‌گلون بر اهمیت یادگیری از تاریخ تاکید می‌کند و خطرات بالقوه را در صورت هجوم سرمایه‌گذاران خرد به بازار، که باعث خرید بیش از حد بیت‌کوین می‌شود، برجسته می‌کند.

شباهت بیت کوین به سقوط آمازون:

پتانسیل رشد قابل توجه بیت کوین با سفر آن از معامله 1 دلار در سال 2011 به ارزش فعلی آن، که نشان دهنده افزایش 26000 برابری است، نمونه است. در مقایسه، آمازون، یک غول فناوری برجسته، در یک دوره مشابه به افزایش 130 برابری دست یافت، اما تقریباً 25 سال طول کشید. برای نشان دادن بیشتر تشابهات بین آمازون و بیت کوین، در دهه 90 و اوایل دهه 2000، آمازون از رشد مشتری و جذب سرمایه ماهرانه برای گسترش محصولات خود بهره برده. با شروع به‌عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین، به سرعت به یک خرده‌فروش آنلاین گسترده تبدیل شد و مشتریان را با طیف متنوعی از محصولات مرتبط می‌کرد. ارزش آمازون در این دوره افزایش یافت و به بیش از 50 برابر ارزش عرضه اولیه (IPO) خود در دسامبر 1999 رسید. با این حال، شور و نشاط در بازار کوتاه مدت بود. ترکیدن حباب دات کام منجر به کاهش شدید شاخص نزدک کامپوزیت شد که به شدت تحت تاثیر شرکت های فناوری بود، از اوج آن در مارس 2000. با آشکار شدن سقوط «دات کام»، شرکت‌های متعددی برای حفظ مدل‌های کسب‌وکار خود یا تأمین بودجه کافی تلاش کردند و در نتیجه بسته شدند. حتی استارت آپ های برجسته ای مانند Pets.com و Kozmo که آمازون در آنها سرمایه گذاری کرده بود، تسلیم رکود شدند. در نتیجه، سهام آمازون کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و بیش از 90 درصد از ارزش خود را طی دو سال از دست داد.


درس های آموخته شده از ظهور آمازون و سقوط متعاقب آن به عنوان یک داستان هشدار دهنده برای بیت کوین عمل می کند. مک گلون هشدار می دهد که ورود سرمایه گذاران خرد به بازار، خطر خرید بیش از حد و اشباع بازار را افزایش می دهد. هنگامی که یک دارایی بیش از حد تبلیغاتی می شود، قیمت ها می توانند از ارزش پایه خود جدا شوند و زمینه را برای اصلاح بالقوه فراهم کنند. سرمایه‌گذاران خرد، که تحت تأثیر ترس از دست دادن (FOMO) قرار دارند، ممکن است اصول را نادیده بگیرند و کورکورانه حرکت قیمت را تعقیب کنند و خطر رکود را بیشتر تشدید کنند. علاوه بر این، این کارشناس خاطرنشان کرد که همبستگی فزاینده بیت کوین با قیمت سهام نگرانی ها را افزایش می دهد. همبستگی بالای فعلی بین بیت کوین و سهام نشان دهنده وابستگی متقابل فزاینده بین ارزهای دیجیتال و بازارهای سنتی است. همانطور که بیت کوین به سرعت به سمت جریان اصلی حرکت می کند، در برابر نیروهای بازار گسترده تر آسیب پذیرتر می شود. این همبستگی تقویت‌شده می‌تواند تأثیر روی قیمت بیت‌کوین را در رکود بازار افزایش دهد. علیرغم ارزش فعلی بیت کوین 26000 دلار، مک گلون در مورد احتمال کاهش قیمت به 10000 دلار هشدار می دهد که می تواند عواقب قابل توجهی داشته باشد. این می تواند باعث تغییر در احساسات بازار شود و منجر به زیان قابل توجهی برای کسانی که دیر وارد شده اند شود. بیت کوین (BTC) با قیمت 26000 دلار معامله می شود که نشان دهنده کاهش 0.3 درصدی در 24 ساعت گذشته و بازه زمانی هفت روزه است.