طرح آزمایشی استرالیا برای ارزیابی CBDC بانک مرکزی

طرح آزمایشی استرالیا برای ارزیابی CBDC بانک مرکزی
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

بانک مرکزی استرالیا، RBA برنامه تحقیقاتی یک ساله خود در خصوص بررسی مزایا و معایب ارز دیجیتال بانک مرکزی، CBDC را معرفی کرده است. بانک مرکزی استرالیا با مرکز تحقیقات مالی دیجیتال، DFCRC برای ارزیابی و راه ‌اندازی CBDC بانک مرکزی همکاری خواهند نمود.

برای دستیابی به این هدف، این برنامه تحقیقاتی با همکاری این دو نهاد به مدت 12 ماه بصورت آزمایشی اجرا خواهد شد. این تلاش مشترک با در نظر گرفتن تمامی جنبه ‌های منفی احتمالی، بر روی مزایای اقتصادی راه ‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی تمرکز خواهد کرد.

براساس اظهارات میشل بولاک، معاون بانک مرکزی استرالیا؛ این پروژه گام مهمی در بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی خواهد بود و بانک مرکزی مشتاقانه منتظر تعامل با طیف گسترده ای از شرکت کنندگان صنعت دیجیتال است تا مزایا و معایب احتمالی CBDCبانک مرکزی را ارزیابی نمایند.

بررسی موارد استفاده CBDC بانک مرکزی

کارشناسان بانک مرکزی استرالیا در طول دوره ارزیابی ارز دیجیتال بانک مرکزی موارد مورد استفاده آنرا نیز بررسی خواهند نمود. در طول یک دوره آزمایشی یکساله، تمامی نهادهای صنعتی علاقه‌ مند می ‌توانند موارد استفاده پیشنهادی خود از جمله ارائه خدمات پرداخت، تسویه آنی و نحوه ارائه ارزش افزوده را توسعه دهند.

بانک مرکزی استرالیا و مرکز تحقیقات مالی دیجیتال این اختیار را خواهند داشت که موارد استفاده آزمایشی را قبول یا رد نمایند. وزارت خزانه داری استرالیا نیز با توجه به تحقیقات اخیر خود در خصوص توسعه و ایجاد CBDC، به عنوان عضوی از کمیته ارزیابی ارز دیجیتال بانک مرکزی ایفای نقش خواهد نمود.

به گفته آندریاس فورش، مدیر عامل مرکز تحقیقات مالی دیجیتال، در راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی دیگر بحث امکان‌ سنجی نیست، مزایای اقتصادی ارز دیجیتال بانک مرکزی و به حداکثر رساندن این مزایا جزء اولویت این کمیته خواهد بود.

گسترش استفاده از CBDC بانک مرکزی

بانک های مرکزی سراسر جهان به سرعت در حال توسعه نسخه دیجیتالی ارزهای خود می باشند. براساس آخرین داده ها، بیش از 100 کشور گام های مهمی برای ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی خود برداشته اند و نیجریه و باهاما جزو کشورهای پیشگام در توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود بوده اند.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، IMF؛ از جمله دلایل ایجاد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، تقویت شمول مالی جهانی و امکان معاملات ارزان تر بوده است. با این حال بانک های مرکزی متعهد به تضمین تداوم ایمنی و در دسترس بودن پول نقد بوده و CBDC را به عنوان وسیله ای برای گسترش گزینه های پرداخت ایمن، نه کاهش یا جایگزینی آنها در نظر خواهند گرفت.

از سوی دیگر، نگرانی ‌ها در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی برخی از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را تحت تأثیر قرار داده است و چین مجبور به صدور بیانیه ای مبنی بر حفاظت یوان دیجیتال چین از حریم خصوصی کاربران شده است با این حال هیچ تضمینی برای عمل به تعهدات خود ارائه نکرده است.

تگ ها