طرح سولانا برای تقویت انعطاف پذیری شبکه پس از قطعی های بی وقفه

طرح سولانا برای تقویت انعطاف پذیری شبکه پس از قطعی های بی وقفه
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

براساس وبلاگ رسمی سولانا در روز سه ‌شنبه، 3 می، از اواخر روز شنبه تا بامداد روز یکشنبه شبکه بتا قطعی 7 ساعته ای را بعلت حجم عظیمی از تراکنش ‌های ورودی (6 میلیون در ثانیه) را شاهد بوده که ترافیک در گره های جداگانه شبکه را متوقف و از 100 گیگابیت بر ثانیه فراتر رفته است.

از این رو توسعه دهندگان شبکه سولانا طرحی را با هدف بهبود پایداری شبکه ارائه کرده اند. توسعه دهندگان ادعاهای مربوط به حملات سرویس DoS را رد کرده و اظهار داشتند که شواهد نشان می دهد که ربات ها سعی کرده اند با بارگذاری بیش از حد شبکه به طور عملی NFT جدیدی را که با استفاده از برنامه محبوب ماشین کندی ساخته شده را بدست آورند.

براساس گزارش ZyCrypto اتفاق مشابهی نیز در شبکه اتریوم رخ داد، از این رو چندین خریدار سعی کردند NFT های Otherdeeds  موجود در متاورس «Otherside» BAYC را مال خود کنند.

با این حال، به گفته توسعه دهندگان سولانا، دلیل توقف اجماع، به علت تمام شدن حافظه اعتبارسنجی و از کار افتادن آن بوده است. این قطعی باعث شد که قیمت سولانا تقریباً با 13 درصد کاهش به 82 دلار برسد، اگرچه تا زمان نگارش، تا 85.73 دلار بهبود یافته است.

بهبود شبکه اصلی و بتای سولانا

از این رو توسعه دهندگان سولانا با ارائه طرحی سعی در بهبود شبکه داشته اند. هدف از این طرح کاهش بی ثباتی آینده شبکه و تقویت نسخه بتا 1.10 می باشد. همچنین توسعه دهندگان در حال حاضر در حال ساخت یک پروتکل با قابلیت تعامل بیشتر در بالای QUIC هستند، QUIC پروتکلی ست که توسط Google ساخته شده تا جایگزین پروتکل مبتنی بر UDP موجود شود.

پس از ارائه تکمیلی طرح، براساس اظهارات توسعه دهندگان، گزینه های بیشتری برای انطباق و بهینه سازی دریافت داده ها و در عین حال موثرتر کردن تراکنش ها وجود خواهد داشت. همچنین آنها در حال ساخت کیفیت خدمات،QoS  قوی ‌تری می باشند که امکان ارائه بی ‌رویه تراکنش‌ برای کاربران با ارزش سهام بالاتر را فراهم می کنند.

علاوه بر این، با انتشار نسخه 1.11. برخلاف کارمزد‌های اتریوم که بر کل بلاک تأثیر می گذارد، کارمزد سولانا فقط بر وضعیت خاص تأثیرگذار خواهد بود که این امر باعث می‌ شود که براساس اولویت بندی کارمزدهای تراکنش تمایل کاربران برروی کار با سولانا باشد.
آخرین قطعی شبکه سولانا قبل از قطعی اخیر، هفتمین قطعی در سال جاری بوده که براساس گزارشات با حملات سرویس DDOS در سپتامبر 2021 در ارتباط بوده است.
 

تگ ها