عدم پذیرش کمک ‌های مالی دیجیتال توسط ویکیپدیا پس از 8 سال

عدم پذیرش کمک ‌های مالی دیجیتال توسط ویکیپدیا پس از 8 سال
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

سازمان مادر ویکیپدیا، بنیاد ویکی‌مدیا، دیگر هیچ کمک مالی در بیت‌ کوین، بیت ‌کوین کش یا اتریوم نخواهد پذیرفت، برخی از اعضای انجمن اخیرا درباره مزایا و معایب ارزهای دیجیتال نظرات متفاوتی داشته اند. بنیاد ویکی‌مدیا قبلاً بیت‌ کوین، اتریوم و بیت ‌کوین کش را از طریق بیت ‌پی پذیرفته بود.

به نظر می رسد این تصمیم با نتایج نظر سنجی اخیر ویکی مدیا ارتباط داشته است، براساس نظر سنجی بنیاد بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان خواستار توقف کمک ‌های ارزهای دیجیتال بوده اند. بنیاد ویکی ‌مدیا در بیانیه ‌ای اعلام کرد که تصمیم بنیاد عدم پذیرش مستقیم ارزهای دیجیتال به‌ عنوان وسیله ‌ای برای اهداست و این تصمیم بر اساس بازخورد اخیر جامعه داوطلبان و اهداکنندگان گرفته شده است.

روند پذیرش بیت کوین و ارزهای دیجیتال

بنیاد ویکی مدیا در سال 2014 پذیرش بیت‌ کوین را آغاز کرد. براساس استدلال کارشناسان در آن زمان، افزودن بیت‌ کوین به ‌عنوان یک گزینه اهدایی به کمک به بنیاد ویکی‌ مدیا کمک کننده خواهد بود. ویکی ‌پدیا از لحاظ تاریخی تاکید زیادی بر یک پلتفرم جهانی بودن داشته و در حال حاضر نیز از 326 زبان مختلف پشتیبانی می کند.

این بنیاد قبل از بیت پی با کوین بیس برای پذیرش کمک های بیت کوین برای تسهیل کمک های مالی در ارزهای دیجیتال اضافی همکاری کرده است. در سال 2021، بنیاد ویکی مدیا ارزهای دیجیتال را از 347 اهداکننده مختلف دریافت کرده است. جولیا برونگس، متخصص روابط اجتماعی بنیاد ویکی ‌مدیا، اظهار داشت که کمک ‌های ارز دیجیتال تنها 0.08 درصد از درآمد این بنیاد در سال گذشته را شامل می شود.

در سال مالی گذشته بیشترین استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین بوده است. متخصص روابط اجتماعی بنیاد در ژانویه امسال اعلام کرد که ویکی مدیا هرگز ارزهای دیجیتال را نگه نداشته و کمک های مالی روزانه را به دلار تبدیل کرده، که تأثیر زیست محیطی قابل توجهی ندارد.

دلایل عدم پذیرش ارزهای دیجیتال در ویکی مدیا

زمانی که بحث بر سر کمک های ارزهای دیجیتال در ژانویه آغاز شد، سردبیر ویکی پدیا، مولی وایت خاطرنشان کرد که تنها 400 عضو ویکی مدیا در این بحث مشارکت داشته اند، اما براساس گزارش اعضاء بسیاری از اکانت های شرکت کننده، اکانت ‌های تک منظوره ایجاد شده برای مشارکت بوده اند که در راستای متقاعد کردن بنیاد علیه ارزهای دیجیتال ایجاد شده اند.

بر اساس این گزارش، بحث اصلی انتقاد علیه ارزهای دیجیتال مسائل زیست محیطی بوده است. با این حال موافقان اظهار داشتند که تعدادی بلاک چین با صرفه جویی در مصرف انرژی که از استخراج اثبات کار استفاده نمی کنند، مانند آوالانچ، تزوس، سولانا و کاردانو از جمله این بلاک چین ها می باشند.

براساس نظر موافقان طرح کمک ارزهای دیجیتال، در کشورهایی که ویکی‌ پدیا در آنها غیرقانونی یا سانسور شده است، ضروری است. همچنین از آنجایی که بیت کوین در السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی پول قانونی است، این بنیاد باید به مردم اجازه دهد تا به ارزهای رسمی کشورشان کمک مالی نمایند.
 

تگ ها