لایحه محدودیت ارزهای دیجیتال در پارلمان اروپا

لایحه محدودیت ارزهای دیجیتال در پارلمان اروپا
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

مفاد این لایحه بدنبال ایجاد و تنظیم مقرراتی برای وادار کردن ارزهای دیجیتال بر پایه اثبات کار مانند بیت کوین به مکانیسم اجماع اثبات سهام سازگارتر با محیط زیست است که  برای رأی‌گیری پارلمان در روز دوشنبه 14 مارس قرار دارد.

آخرین پیش نویس چارچوب قانونی پیشنهادی اتحادیه اروپا (EU) حاوی مقررات ارزهای مجازی، بازارها در دارایی های دیجیتال، و همچنین شامل مقرراتی است که می تواند استفاده از ارزهای دیجیتال اثبات کار را محدود کند، می باشد.

اثبات کار مکانیزم اجماع انرژی بری است که زیربنای ارزهای رمزپایه محبوبی مانند بیت کوین و اتر است. فرآیند محاسبات به دلیل نگرانی های مربوط به انرژی مورد بررسی قانونگذاران اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

بر اساس این پیش ‌نویس از ژانویه 2025 ممنوعیت خدمات دیجیتال مبتنی بر مکانیسم‌ های اجماع ناپایدار محیط ‌زیست را اعمال خواهد کرد که این ماده بعداً به دنبال واکنش شدید صنعت ارزهای دیجیتال رد شد.

دکتر استفان برگر، نماینده پارلمان اتحادیه اروپا، در آن زمان گفت که بند مورد بحث حذف شده است، اما هنوز تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است.

یکی از نسخه‌ های پیش ‌نویس جدید، که توسط CoinDesk بررسی شده است، دارای مقررات مشابهی است، اگرچه قوانین و مفاد آن به طور قابل ‌توجهی نسبت به نسخه اصلی کاهش یافته است.

در این بیانیه آمده است که دارایی‌ های ارزهای دیجیتال باید تحت حداقل استانداردهای پایداری زیست ‌محیطی با توجه به مکانیسم اجماع مورد استفاده برای اعتبارسنجی تراکنش ‌ها، قبل از صدور، عرضه یا پذیرش برای تجارت در اتحادیه باشند.

نسخه دیگر این پیش ‌نویس دارای قوانین ملایمتری است ولی همچنان بسیاری معتقدند نسخه قبلی سختگیرانه تر حمایت بیشتر نمایندگان اتحادیه را دارد.

همانطور که در بخش دیگری از قانون مشخص شده است، دارایی ‌های ارز دیجیتال انرژی بر که قبلاً در اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می‌ گیرند، قبل از اجرایی شدن این قانون، باید برنامه ‌ای را تنظیم کنند تا از انطباق با چنین الزاماتی اطمینان حاصل شود.

اگرچه برنامه‌ هایی برای انتقال اتریوم از اثبات کار به مکانیزم اجماع کم‌ مصرف به نام اثبات سهام وجود دارد، اما مشخص نیست که بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهانی از نظر حجم معامله، چگونه می‌تواند از اثبات کار تبدیل شود.

بنابراین، در حالی که اخیراً فشار زیادی برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در استخراج بیت کوین وجود دارد، صنعت دیجیتال هنوز هم بسیار به منابع انرژی سنتی وابسته است، بنابراین ارز دیجیتال اثبات کار از جمله بیت کوین یا اتریوم آسیب پذیرتر خواهد شد.

جامعه ارزهای دیجیتال سریعاً واکنش نشان داده است و برخی از شهروندان اتحادیه اروپا از نمایندگان پارلمان خواستند تا اعتراض خود را به نمایندگان پارلمان اعلام کنند.

واکنش جامعه دیجیتال در خصوص لایحه محدودیت ارزهای دیجیتال

بر اساس بیانیه لجر، ارائه ‌دهنده کیف پول سخت ‌افزاری ارزهای دیجیتال: افراد و سازمان ها باید در انتخاب مناسب ترین فن آوری با نیازهای خود آزاد باشند. سیاستگذاران نباید به نفع یک فن آوری خاص تحمیل یا تبعیض قائل شوند. این اقدام نگران کننده و عواقب جدی برای اروپا خواهد داشت.

پیر پرسون، قانونگذار در پاریس و عضو کمیسیون حقوقی، در یک تاپیک گسترده توییتری این پیش نویس جدید اضافه شده را محکوم و بیان کرد: چنین مقرراتی بر رقابت ‌پذیری اروپا در فضای رو به رشد ارزهای دیجیتال موثر خواهد بود. 

پارلمان اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه، 14 مارس در باره آخرین پیش نویس این لایحه رای گیری کند.

تگ ها