لغو موقت محدودیت دسترسی به وب سایت Tor توسط دادگاه تجدیدنظر روسیه

لغو موقت محدودیت دسترسی به وب سایت Tor توسط دادگاه تجدیدنظر روسیه
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

یک دادگاه تجدید نظر در روسیه حکم یک دادگاه منطقه ای را که اجازه مسدود کردن پروژه وب سایتTor در این کشور را داده بود، لغو کرد. با توجه به تخلفات در جریان رسیدگی اولیه، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه بدوی فرستاده شده است.

Roskomsvoboda شرکت حقوقی که به لغو محدودیت پروژه وب سایت Tor در روسیه کمک می کند؛ این هفته اعلام کرد، تخلفات رویه ای، عمدتاً بدلیل عدم احضار مالک، منجر به لغو تصمیم دادگاه منطقه ای برای محدودیت دسترسی به torproject.org شده است. وکلای این سازمان غیردولتی فعال در حمایت از حقوق کاربران اینترنتی در روسیه در این پرونده نقش داشته اند.

دلایل محدودیت وب سایت تور

پروژه وب سایتTor در دسامبر سال گذشته بر اساس تصمیم دادگاه منطقه ساراتوف در 18 دسامبر 2017 مسدود شده است. جلسه دادگاه تجدیدنظر که به صورت آنلاین برگزار شد، با حضور اکاترینا آباشینا از تیم حقوقی Roskomsvoboda برگزار شد. براساس توضیحات وی از آنجایی که حکم دادگاه منطقه لغو شده است، پروژه وب سایت Tor نیز باید رفع انسداد شود.

طبق گفته وکیل پرونده، دو دلیل اصلی برای اعتراض به تصمیم اولیه وجود داشته که اولا عدم حضور نماینده تریبون در جلسات، حقوق و تعهدات مالک را تحت تأثیر قرار داده است. سپس، قانون روسیه در حال حاضر انتشار اطلاعات مربوط به فن آوری ‌های VPN و ناشناس ‌کننده ‌ها را ممنوع نکرده است.

دادستان به شکایت وکلا پاسخ کتبی نداده است؛ همچنین براساس اظهارات وکیل پرونده، ناظر رسانه ‌ای روسیه که این وب ‌سایت را مسدود کرده بود، با ارسال یک پاسخ کتبی مدعی شد که دادگاه دارای اختیارات نامحدودی برای شناسایی اطلاعات می باشد، اما براساس درخواست مقامات روسی دسترسی به وب سایت به دلیل دستورالعمل های مرورگر Tor مبتنی بر حریم خصوصی بزودی دوباره محدود خواهد شد.

طبق گفته وکیل این پرونده؛ دادگاه جدید ظرف یک ماه تشکیل خواهد شد و از آنجایی که انتشار اطلاعات در مورد فن آوری هایی مانند Tor در روسیه ممنوع نیست امیدوار است که دادگاه تجدید نظر این نکته را در نظر بگیرد.

سایت ‌هایی که اطلاعات مفیدی را منتشر می‌ کنند و خدماتی را به جامعه دیجیتال ارائه می کنند، در چند سال گذشته توسط مقامات روسی هدف قرار گرفته ‌اند. ژوئن گذشته، دادگاهی در منطقه پرم روسیه تصمیم گرفت تعدادی از پلتفرم‌ هایی را که نحوه مبادله ارز دیجیتال با پول نقد یا ارز فیات را توضیح می ‌دهند، مسدود نمایند. در دسامبر، Roskomnadzor اقداماتی را برای محدود کردن دسترسی به شش ارائه ‌دهنده VPN برای کمک به روس ‌ها در دستیابی به اطلاعات ممنوعه انجام داده است، برخی از اپراتورها این اقدامات را در دادگاه های روسیه به چالش کشیده اند.
 

تگ ها