ممنوعیت مشارکت در فعالیت ‌های ارزهای دیجیتال در نپال

ممنوعیت مشارکت در فعالیت ‌های ارزهای دیجیتال در نپال
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

رگولاتور بخش فن آوری نپال، اداره ارتباطات نپالNTA، روز دوشنبه، 25 آوریل با صدور اطلاعیه ‌ای به مردم در خصوص فعالیت ‌های غیرقانونی در راستای مبادلات ارزهای دیجیتال، به ویژه نام‌ گذاری ارزهای دیجیتال، بیت ‌کوین و قمار آنلاین هشدار داده است.

اداره ارتباطات نپال NTA، با اشاره به اینکه تراکنش ‌های فن آوری ‌های دیجیتال، مانند تراکنش و سیستم پرداخت ارزهای دیجیتال، در نپال رو به افزایش است، تاکید کرد که وب‌ سایت‌ ها، اپلیکیشن ‌ها و شبکه‌ های آنلاین مرتبط با معاملات ارزهای دیجیتال برای استفاده، اداره یا مدیریت در داخل کشور ممنوع خواهند بود.

براساس اظهارات رگولاتور، فعالیت ‌های مربوط به ارزهای دیجیتال، از جمله بیت کوین، غیرقانونی و مجرمانه هستند و در صورتی که مشخص شود فردی چنین فعالیتی را انجام داده است، طبق قانون جاری جریمه پرداخت خواهد کرد.

در ماه مارس، به درخواست وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات کشور، اداره ارتباطات نپالNTA، به ارائه‌ دهندگان خدمات اینترنتی،ISP دستور داده تا تمام وب ‌سایت ‌ها و اپلیکیشن های تجارت ارزهای دیجیتال را تعطیل کنند. براساس تاکید رگولاتور، وب سایت های دیجیتال و اپلیکیشن های دیجیتال اکنون از کار افتاده و در لیست سیاه وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات کشور می باشند.

بنا بر گزارش ها، این وزارتخانه به اداره ارتباطات نپال، گفته است که تجارت ارزهای رمزپایه، از جمله بیت کوین، جرایم اقتصادی را در این کشور افزایش داده است. به نقل از معاون اداره ارتباطات نپال، دولت به اداره اطلاعات دستور داده است که پس از انجام تحقیقات، تمام اپلیکیشن های مرتبط با ارزهای دیجیتال را متوقف کنند. اداره تحقیقات مرکزی،CIB  پلیس نپال نیز برخی از افرادی را که تجارت ارزهای دیجیتال را انجام داده اند را دستگیر و اقدامات لازم را انجام داده است.

بانک نپال رسترا، بانک مرکزی این کشور، اوایل سال جاری دستورالعملی را صادر کرد که بر اساس آن همه اتباع نپالی و غیر اتباع ساکن در این کشور از خرید و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال منع شدند. بانک مرکزی افزایش ریسک تقلب و خروج غیرقانونی سرمایه داخلی را از دلایل اصلی این قانون ذکر کرده است.

راه اندازی ارز دیجیتال ملی توسط بانک مرکزی نپال

در میان گزارش ‌هایی مبنی بر دست داشتن نپالی‌ ها در معاملات غیرقانونی ارزهای دیجیتال، دولت در حال آماده شدن برای راه ‌اندازی ارز دیجیتال ملی است. بانک نپال رسترا ، بانک مرکزی این کشور می گوید که مطالعات اولیه را برای راه اندازی ارز دیجیتال آغاز کرده است.

گوناکار باتا، سخنگوی بانک مرکزی می‌ گوید بانک کمیته ‌ای به رهبری مدیر بخش مدیریت ارز ملی بانک مرکزی تشکیل داده است. به گفته وی، هنگامی که کمیته گزارش خود را ارائه کرد، دولت در مورد گام های بعدی در راستای آن تصمیم گیری خواهد کرد.
به کمیته بررسی از ماه فوریه تا کنون فرصت داده شده تا مطالعات اولیه را انجام دهند. نپال برای آماده شدن ارز ملی تحت فشار است زیرا همسایه اش هند در اعلامیه بودجه سالانه اخیر خود قول داده است که روپیه دیجیتال خود را ظرف یک سال آینده راه اندازی نماید.

تگ ها