نتایج افزایش نرخ بهره در رکود اقتصادی پیش بینی شده ایالات متحده

نتایج افزایش نرخ بهره در رکود اقتصادی پیش بینی شده ایالات متحده
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

با افزایش تورم به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر در ایالات متحده، فدرال رزرو در 4 می نرخ بهره را نیم درصد افزایش داده است و این دومین مورد از هفت افزایش برنامه ریزی شده نرخ بهره در سال 2022 می باشد که پس از افزایش یک چهارم واحدی در ماه مارس رخ داده است. هدف فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره کاهش تقاضای مصرف کننده و کاهش رشد نرخ قیمت هاست.

فدرال رزرو امیدوار است با افزایش نرخ های بهره، به یک نرخ ثابت برای اقتصاد ایالات متحده دست یابد، که در آن بتواند تورم سریع را بدون افزایش بیکاری یا ایجاد رکود کنترل نماید. براساس تخمین کارشناسان مالی فدرال رزرو، تورم  پس از افزایش های امسال به زیر 3 درصد کاهش می ‌یابد و بیکاری در سال 2023 زیر 4 درصد خواهد رسید.

با این حال، تحقیقات اخیر نشان می ‌دهد که رسیدن به سطح نرخ ثابت غیرممکن خواهد بود و احتمال رکود اقتصادی در آینده ‌ای نه چندان دور وجود خواهد داشت. تورم بالا و بیکاری هر دو جزء تخمین های قوی رکودهای آینده هستند. در واقع، از دهه 1950، هر بار که تورم از 4 درصد فراتر رفته و بیکاری کمتر از 5 درصد بوده است، اقتصاد ایالات متحده در عرض دو سال وارد رکود شده است. براساس داده های کارشناسان اقتصاد، امروز تورم 8.5 درصد و بیکاری 3.6 درصد است که نشان می دهد جلوگیری از رکود بسیار سخت خواهد بود.

اقدامات فدرال رزرو در خصوص کنترل تورم

تورم اساساً ناشی از پول زیاد و عرضه کم کالا رخ می دهد. در کوتاه مدت، عرضه کالا در اقتصاد کم و بیش ثابت بوده است اما سیاست مالی یا پولی نمی تواند آن را تغییر دهد، بنابراین وظیفه فدرال رزرو مدیریت کل تقاضا در اقتصاد است تا با عرضه موجود متعادل شود. وقتی تقاضا خیلی بیشتر از عرضه باشد، اقتصاد شروع به تقاضا کرده و قیمت ها به شدت افزایش می یابد. با ارزیابی کارشناسان، رشد شدید تقاضا همزمان با کاهش موجودی انبارها و افزایش دستمزدها همانند سال 2021 خواهد بود.

اقدامات فدرال رزرو در خصوص مقابله با رکود ایجاد چارچوب عملیاتی جدید در آگوست 2020 بوده که فدرال رزرو را از اقدام تا زمان تورم پایدار منع می کرد، در نتیجه، فدرال رزرو امروز در واکنش به رشد تقاضا از منحنی تورم عقب تر است. برای کاهش تورم، فدرال رزرو اکنون تلاش خواهد کرد تا نرخ های بهره را برای مهار تقاضای مصرف کننده افزایش دهد. همچنین هر بار که فدرال رزرو به اندازه کافی برای کاهش تورم به روشی معنادار ترمز کرده، اقتصاد وارد رکود شده است.

ارتباط بازار کار با تورم

تقاضا برای کارگران بسیار بیشتر از عرضه موجود می باشد که این یکی از چالش های فدرال رزرو است و اکنون شرکت ها برای جذب کارگران جدید باید دستمزدها را افزایش دهند. معمولاً از نرخ بیکاری به عنوان شاخصی برای تنگنای بازار کار استفاده می شود. نرخ بیکاری امروز بسیار پایین است و فدرال رزرو انتظار دارد که این نرخ حتی کمتر شود. اما داده های کارشناسان نشان می دهد که فشار برای افزایش دستمزدها بیشتر از آن چیزی است که نرخ بیکاری نشان می دهد.

به یک معنا، دستمزدها معیار نهایی تورم اصلی است. بنابراین افزایش دستمزدها فشار صعودی قابل توجهی بر تورم وارد می کند. رشد دستمزدها امروز با نرخ تاریخی 6.6 درصد در حال افزایش می باشد. با افزایش سریع دستمزدها، تورم می تواند تا محدوده 2 درصدی که هدف فدرال رزرو است، کاهش یابد.
 

تگ ها