هند در حال بررسی استفاده های تجاری از ارز دیجیتال بانک مرکزی

هند در حال بررسی استفاده های تجاری از ارز دیجیتال بانک مرکزی
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

دولت هند در حال بررسی اهداف تجاری ارزهای دیجیتال برای بانک مرکزی خود می باشد. نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، این هفته در یک میزگرد تجاری با موضوع سرمایه گذاری در انقلاب دیجیتال هند در سانفرانسیسکو اظهار داشت که هدف دولت هند، حمایت از روپیه دیجیتال بانک مرکزی هند، RBIو راه اندازی آن  تا سال 2023 می باشد.

این نشست توسط مجمع مشارکت استراتژیک ایالات متحده و هند،USISPF برنامه ریزی و اجرا شده است. همچنین این میزگرد با حمایت وزارت بازرگانی و صنعت هند FICCI،  در سانفرانسیکو برگزار شد.

وزیر دارایی توضیح داد: دولت و بانک مرکزی هند  با اهدف شمول مالی (فراگیری مالی)  و چندین هدف استفاده تجاری از روپیه دیجیتال  می باشند. او خاطرنشان کرد که شمول مالی تا حد زیادی از طریق سه گانه جم (Jan Dhan-Aadhaar-Mobile) به دست آمده است.

JAM trinity به ابتکار دولت هند برای پیوند حساب های Jan Dhan، شماره تلفن همراه و کارت های Aadhaar هندی ها در راستای اتصال حسابهای بانکی و اپلیکیشن های موبایل و کارت های پرداخت جهانی است.

ادامه روند سخت گیرانه دولت هند در خصوص ارزهای دیجیتال

وزیر دارایی هند تأکید کرد که دولت هند سیاست های سخت گیرانه خود در خصوص صنعت ارزهای دیجیتال ادامه خواهد داد و همچنین درآمد حاصل از ارز دیجیتال بانک مرکزی، بانک ها و شرکت های دیجیتال دارای مجوز و دانشگاه های دیجیتال در بودجه پارلمان ارائه شده و درآمد های حاصل از مالیات دیجیتال نیز به حساب دولت واریز خواهد شد.

وزیر دارایی در سخنرانی خود در خصوص بودجه توضیح داد که معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی باعث رونق اقتصاد دیجیتال کشور خواهد شد و اعلام کرد که روپیه دیجیتال منجر به ایجاد سیستم مدیریت ارز کارآمدتر و ارزان تر خواهد شد.

در همین حال، دولت هند در حال کار بر روی سیاست ارزهای دیجیتال این کشور است. وزیر دارایی این هفته گفت که در این تصمیم عجله نخواهند کرد. T. Rabi Sankar معاون رئیس بانک مرکزی گفت که بانک مرکزی به دنبال راه اندازی یک روپیه دیجیتال به شیوه ای بسیار مدرج و درجه بندی شده و ارزیابی تاثیر در طول دوران آزمایشی و راه اندازی خواهد بود.

روپیه دیجیتال

ارز دیجیتال ملی هند یا روپیه دیجیتال یک شکل الکترونیکی پول است که می تواند در تراکنش های دیجیتال استفاده شود. وزیر دارایی، نیرمالا سیتارامان، با ارائه بودجه سال 2022 پارلمان اعلام کرد که بانک مرکزی هند،RBI  ارز دیجیتال خود را به زودی عرضه خواهد کرد. ارز دیجیتال بانک مرکزیCBDC، ارز دیجیتال بانک مرکزی هند قرار است در سال 2023 راه اندازی شود.

روپیه دیجیتال نسخه دیجیتال پول نقد فیزیکی خواهد بود که توسط بانک مرکزی هند صادر می شود و بنابراین از حمایت دولت برخوردار خواهد بود. میهیر گاندی، شریک و رهبر تحول پرداخت ها، PwC هند، اظهار داشت: از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال توسط دولت و بانک مرکزی پشتیبانی نمی شوند و می توانند یک طبقه دارایی یا مکانیزم پرداخت باشند.

روپیه دیجیتال با بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای رمزپایه متفاوت خواهد بود به این معنا که توسط دولت پشتیبانی می شود. ثانیاً، با داشتن ارزش ذاتی به دلیل حمایت دولت، روپیه دیجیتال معادل نگهداری از یک معادل روپیه فیزیکی خواهد بود. به طور خلاصه، CBDCفقط شکل دیجیتالی ارز قانونی مورد استفاده در کشور است و یک ارز خصوصی نخواهد بود.

تگ ها