هواداران باشگاه بارسلونا به دنبال ایجاد یک ارز دیجیتال مستقل

هواداران باشگاه بارسلونا به دنبال ایجاد یک ارز دیجیتال مستقل
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

بارسلونا همکاری احتمالی با شرکت ‌های ارز دیجیتال مانند Polkadot و Binance را رد کرد زیرا می‌خواست دارایی دیجیتال خود را ایجاد کند. باشگاه بارسلونا برنامه های خود را برای توسعه یک ارز دیجیتال جدید برای تقویت مالی خود فاش کرده است. رئیس جمهور، جوآن لاپورتا، این را در کنگره جهانی موبایل 2022 که در کاتالان برگزار شد، اعلام کرد.

بارسلونا می خواهد رمز ارز خود را ایجاد کند

به گفته رئیس جمهور جوآن لاپورتا، این توکن راهی است که بارسا برای تامین بودجه و رقابت با سایر باشگاه‌ های متعلق به سرمایه گذاران خارجی و سازمان های شرکتی انجام خواهد داد.

در حالی که ایده طرفداران ایجاد توکن جدید نیست، بارسا ممکن است اولین باشگاه فوتبالی باشد که ارز دیجیتال خود را دارد. اما باشگاه قصد ندارد به این موضوع بسنده کند. رئیس جمهور همچنین امکان توسعه متاورس و NFT آنرا نیز پیشنهاد کرده است.

لاپورتا، رئیس جمهور توضیح داد که جاه‌ طلبی ‌های رمز ارز باشگاه به این دلیل است که از حمایت شرکت ‌های ارز دیجیتال خودداری کرده است. این موضوع به تصمیم بارسلونا برای رد پیشنهادهای اسپانسر پولکادوت و بایننس اشاره دارد. در عوض بارسا تصمیم گرفت با غول استریمینگ Spotify همکاری کند.

کاهش ارزش بازار توکن های طرفداران ارز دیجیتال

در حالی که بارسلونا در حال گسترش ایده توکن مستقل  خود می باشد، چندین باشگاه فوتبال دیگر در سراسر اروپا قبلاً توکن ‌های هواداران را با مشارکت شبکه ‌های بلاک چین ایجاد کرده ‌اند.

داده های موجود نشان می دهد که توکن های طرفداری در حال حاضر رایج ترین شکل پذیرش ارز دیجیتال در ورزش هستند.

چندین باشگاه فوتبال مانند یوونتوس، پاریس سن ژرمن، لاتزیو، گالاتاساری، منچستر سیتی و غیره توکن های هوادار خود را راه اندازی کرده اند. حتی بارسلونا در حال حاضر یک توکن به نام BAR با ارزش بازار 29 میلیون دلاری دارد که آن را به سومین توکن هوادار با ارزش تبدیل کرده است.

دو تیم برتر دیگر پاری سن ژرمن و منچستر هستند که به ترتیب 51 و 38 میلیون دلار ارزش دارند. این دو توکن توسط Socios  صادر شده و بر روی بلاک چین Chiliz ساخته شده اند.

با این حال، ارزش کل بازار برای توکن های طرفداری از سال گذشته کاهش یافته که در حال حاضر 354 میلیون دلار می باشد و حدود 15 درصد از ارزش بازار 417 میلیون دلاری در پایان سال گذشته کاهش داشته است.

این کاهش عملکرد کلی توکن‌ های طرفداری را منعکس می‌کند، که ارزش آن در طول زمان کاهش یافته است. براساس مشاهدات احتمالاً به دلیل اینکه دلالان به جای طرفداران واقعی ورزش بر فضا تسلط دارند ارزش توکن های طرفدار کاهش یافته است. 

همچنین، بیشتر توکن ‌های طرفداری هیچ امتیاز خاصی ندارند و طرفداران اصلی را جذب نمی ‌کند. برای اینکه این توکن ها ارزش واقعی خود را حفظ کنند و طرفداران را جذب کنند، دارندگان باید از مزایایی مانند حق رای، جوایز، کالاها و سایر مزایایی که آنها را به باشگاه متصل می کند، بهره مند شوند. با توجه به آشنایی بارسلونا با بازار، ارز دیجیتال جدید آن ممکن است فرصتی برای جذب طرفداران بیشتری باشد.

تگ ها