پذیرش ارزهای دیجیتال در کوبا

پذیرش ارزهای دیجیتال در کوبا
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

تجارت ارزهای دیجیتال به دلیل تحریم های ایالات متحده که توانایی تجارت بین المللی را محدود می کند، برای کشور کوبا جذاب شده است. بسیاری از کوبایی ‌ها به دلیل محدودیت‌ های اعمال شده توسط تحریم‌ های ایالات متحده در سیستم پرداخت سنتی این کشور، اکنون از ارزهای دیجیتال به عنوان یک ابزار جایگزین برای مبادله استفاده می ‌کنند. طبق گزارش رسانه ان بی سی، اکنون بیش از 100.000 کوبایی از دارایی ‌های دیجیتال استفاده می ‌کنند، که عمدتاً به لطف اینترنت موبایلی ست که فقط سه سال پیش به این کشور رسیده است.

 براساس گزارشNBC News  در مصاحبه با نلسون رودریگز، صاحب کافه کوبایی که اکنون بیت کوین و اتریوم را برای پرداخت می پذیرد، تجارت در بازار آزاد دیجیتال، حق مالکیت، بی مرزی، مقاومت در برابر سانسور و غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال را برای بسیاری جذاب کرده است.

محدودیت راهی بسوی خلاقیت

کشور کوبا توسط یک حزب کمونیست اداره می شود و شهروندان کوبایی به دلیل تحریم های آمریکا نمی توانند از کارت های نقدی و اعتباری پذیرفته شده بین المللی استفاده کنند، پی پل، Revolut و Zelle همگی در کوبا ممنوع می باشند، اما تجارت ارز دیجیتال در کوبا ممنوعیت قانونی ندارد، از این رو بسیاری از کوبایی ها با وجود محدودیت تمایل بسیاری به تجارت دیجیتال دارند.

براساس اعلامیه اخیر بانک مرکزی، صدور مجوز برای ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی از ماه می آغاز شده است، رئیس جمهور کوبا و اعضای دولت از سال گذشته در حال بررسی قوانین پرداخت ارزهای دیجیتال بوده اند و ارائه دهندگان خدمات پرداخت دیگر ممنوعیتی برای پذیرش ارزهای دیجیتال نخواهند داشت.

همچنین با توجه به قوانین تحریم های ایالات متحده بانک های بین المللی می توانند در صورت تجارت خارج از چارچوب قوانین تحریمی دولت کوبا یا شهروندان عادی را صدها میلیون دلار جریمه کنند، از این رو تجارت و پرداخت ارزهای دیجیتال راهی برای دور زدن تحریم های ایالات متحده خواهد بود.
براساس اظهارات دکتر امیلی موریس، اقتصاددان از دانشگاه کالج لندن، جذابیت تجارت ارزهای دیجیتال در کوبا عجیب نیست و معاملات دیجیتال با وجود ویژگی غیرمتمرکز بودن و بدون نیاز به موسسات مالی سنتی علاقمندان بسیاری را جذب کرده است.

NBC همچنین با ارنستو سیسنروس، نوازنده کوبایی که پس از فروپاشی کسب و کارش به دلیل محدودیت‌های همه‌گیر کووید 19، به NFT روی آورد، مصاحبه ای انجام داده است، وی اکنون موسیقی، فیلم و عکس ‌های خود را به صورت زنجیره ‌ای ذخیره و آنها را در ازای پول می فروشد.

نقش ارزهای دیجیتال در دور زدن تحریم ها از زمان تحریم روسیه در فوریه مورد بررسی بسیاری از کارشناسان حوزه دیجیتال قرار گرفته است، براساس تحقیقات کارشناسانChainalysis، بیزینس های کوچک کوبایی احتمالا با استفاده از ارزهای دیجیتال می توانند اثر تحریم ها را کم رنگ و یا محدودیت ‌ها را برطرف کنند، اما این اقدام با وجود قوانین سخت گیرانه تجارت دیجیتال برای دولت‌ های ملی جایگزین مناسبی نخواهد بود.

براساس اظهارات چانگ پنگ ژائو، مدیر عامل بایننس، استفاده از ارزهای دیجیتال برای تحریم ها یک افسانه است. ارزهای دیجیتال قابل ردیابی هستند و همچنین با وجود توسعه روزافزون دولت‌ های سراسر جهان در ردیابی تراکنش‌ های ارزهای دیجیتال بسیار خوب عمل می نمایند.
 

تگ ها