پیشی گرفتن حجم تراکنش های زنجیره ای DEX از CEX 

پیشی گرفتن حجم تراکنش های زنجیره ای DEX از CEX 
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

رشد DeFi نقش عمده ‌ای در حجم تراکنش ‌های زنجیره ‌ای صرافی ‌های غیرمتمرکز ایفا کرده است و آنها توانسته اند که بر صرافی ‌های متمرکز غلبه کرده و از آن پیشی بگیرند. براساس گزارش جدیدChainalysis ، صرافی های غیرمتمرکز، DEX از سال 2020 حجم تراکنش های زنجیره ای بالاتری نسبت به صرافی های متمرکز،CEX داشته اند.

پیش ‌نمایش گزارش وضعیت وب3 نشان می ‌دهد که بین آوریل 2021 و آوریل 2022 در واقع در یک سال، حجم معاملات زنجیره‌ ای DEXها 224 میلیارد دلار بوده است که بسیار بیشتر از 175 میلیارد دلار برای CEXها می باشد. طبق این گزارش، دلیل اصلی برتری DEX ها نسبت به CEX ها، رشد دیفای در چند سال گذشته بوده است.

به طور کلی، حجم معاملات در صرافی ‌های متمرکز و غیرمتمرکز، منعکس کننده عملکرد بازار صنعت ارزهای دیجیتال است. بنابراین معمولاً در طول یک بازار صعودی بالا است و در بازار نزولی کاهش می یابد. طبق توضیحات گزارش ارائه شده، اولین باری که حجم معاملات DEX ،صرافی های غیرمتمرکز ازCEX، صرافی های متمرکز پیشی گرفت در سپتامبر 2020 بود که حجم معاملات زنجیره ای صرافی های متمرکز 50 درصد کاهش یافت.

در ژوئن 2021 حجم معاملات DEX به اوج خود رسید و 80 درصد از حجم معاملات زنجیره ای در آن ماه را ازآن خود کرد. با این حال، این رقم اکنون به 55 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده تسلط جزئی بر حجم معاملات است.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که بیشتر تراکنش‌ های صرافی متمرکز خارج از زنجیره از طریق دفترهای سفارش انجام می ‌شوند، ثبت کامل معاملات غیرممکن است. بنابراین گزارش فقط براساس دارایی های ارسال شده به صرافی های متمرکز در زنجیره متمرکز بوده است.

دلایل برتری صرافی های غیرمتمرکز، DEXها

بر اساس این گزارش، بیشتر حجم معاملات در صرافی های غیرمتمرکزDEX ، از پنج صرافی برتر یونی سواپ، سوشی سواپ، کرو فایننس، dYdX و پروتکل زیروایکس می باشد که از حدود 85 درصد از کل حجم معاملات صرافی های غیرمتمرکز پشتیبانی می کنند. از سوی دیگر، پنج صرافی متمرکز، CEX برتر از جمله بایننس، اوکی ایکس، کوین بیس، جمینی و FTX تنها حدود 50 درصد از تمام تراکنش ‌های صرافی متمرکز روی زنجیره را پشتیبانی می‌ نمایند.

طبق گزارش یکی از دلایل احتمالی تسلط این چند صرافی غیرمتمرکز رشد اخیر بخش دیفای است، همچنین بیشتر صرافی های غیرمتمرکز هنوز پایگاه کاربری قوی خود را ایجاد نکرده اند که با انجام آن رشد بیشتری خواهند یافت.

علاوه بر این، صرافی های غیرمتمرکز،DEX ها به نقدینگی متکی هستند و پنج صرافی برتر بیشترین نقدینگی را دارند که باعث خواهد شد، آنها کاربران بیشتری را جذب نمایند. در واقع نقدینگی بالاتر ثبات قیمتی بیشتری را برای معامله گران تضمین می کند.

همچنین، امکان تسلط صرافی ‌های غیرمتمرکز بر صرافی ‌های متمرکز می ‌تواند به ارائه کارمزدهای معاملاتی ارزان ‌تر و در عین حال دور زدن موانع نظارتی که صرافی ‌های متمرکز با آن مواجه هستند، را فراهم نماید.

تگ ها