چرا پریمیوم بیت کوین هند از کره جنوبی بالاتر است؟

چرا پریمیوم بیت کوین هند از کره جنوبی بالاتر است؟
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:3 دقیقه

بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار در صرافی های برتر هند با حدود 5.7 درصد پریمیوم در مقایسه با میانگین جهانی معامله می شود. پریمیوم فعلی هند بیش از سه برابر پریمیوم معروف کیمچی کره جنوبی است که در حال حاضر 1.6 درصد است.

بیت کوین در صرافی های هند با حدود 39969 دلار آمریکا یا 2169 دلار بالاتر از میانگین جهانی که در 23 فوریه 2022، 37800 دلار آمریکا معامله می شد.

ساثویک ویشوانات، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال Unocoin به فورکست گفت: قیمت ها در هند بالاتر است زیرا تقاضا برای ارز دیجیتال بیشتر از مقدار عرضه موجود در کشور می باشد. پریمیوم قیمت معمولاً بین 2 تا 5 درصد است که بسته به حجم معاملات خاص بورس، کارایی بازار و احساسات متفاوت است.

هند اخیراً قرار 30 درصدی مالیات بر درآمد ارز دیجیتالی را اعلام کرد که در ابتدا بنظر میرسید با شفاف سازی مقررات تجارت دیجیتال را ممنوع نخواهد کرد. اما بانک مرکزی هند RBI، هنوز لایحه ممنوعیت تجارت دیجیتال را روی میز دارد.

علیرغم تقاضای سرمایه گذاران ارز دیجیتال، Shaktikanta Das، رئیس بانک مرکزی RBIو معاونش، Shri T Rabi Shankar از ارزهای دیجیتال انتقاد کرده و خواستار ممنوعیت کامل آن شده اند که این اقدام موضع ثابت بانک مرکزی از ابتدا تاکنون بوده است. وزیر دارایی تایید کرده است که RBI در راستای شفافسازی مقررات ملی ارزهای دیجیتال مشارکت بیشتری خواهد کرد.

قیمت ها در طول زمان افزایش یافته، زیرا هندی های بیشتری سرمایه گذاری در بیت کوین را آغاز کرده اند. سخنگویCoinSwitch در پاسخ ایمیلی به Forkast گفت: در حالی که تفاوت نرخ خرید و فروش برای همه دارایی های ارز دیجیتال صادق است، ولی بی نظمی در مورد بیت کوین به دلیل تقاضای بالاتر، حجم معاملات گسترده و محبوبیت غیرقابل انکار آن بیشتر است. یکی دیگر از عوامل موثر در پریمیوم، ماهیت روپیه هند، INR است. کارمزد تراکنش های بالاتر و نرخ های مبادله USD-INR بالا نیز محرک قیمت های بالاتر در هند می باشد.
شرکت بلاک چین Chainalysis دریافت که بسیاری از بازارهای نوظهور (مانند هند) برای حفظ پس انداز در مواجهه با کاهش ارزش ارز، ارسال & دریافت حواله و انجام معاملات تجاری به ارزهای دیجیتال روی می آورند.
هند دومین پذیرنده بزرگ رمزارز در جهان است و اکنون از بزرگترین و توسعه یافته ترین اقتصادهای جهان پیشی گرفته است. باگابان بهرا، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Defy، به فورکست گفت: تفاوت قیمت نباید برای سرمایه‌گذاران هندی نگرانی بزرگی ایجاد کند، زیرا خرید پریموم با نرخ بالا، با قیمت متناسبی هم به فروش خواهد رسید.
علاوه بر این، سرمایه‌گذاران هندی که به دنبال خرید ارزدیجیتال با ارز هندی هستند، ممکن است نتوانند در صرافی های بین المللی معامله کنند، زیرا بسیاری روپیه هند را نمی پذیرند، زیرا مکانیسمی برای تبدیل روپیه هند به دارایی دیجیتال ندارند.

برای این منظور باید با بانک ها شراکت کنند که بانکها نیز هم اکنون بدلیل عدم شفافیت مالی مشارکت نمی کنند. بهرا گفت: به همین دلیل، صرافی‌های بین‌المللی به دلیل نداشتن شرکای بانکی از این اقدام صرف نظر می کنند.
در مقایسه با صرافی های بین المللی، قیمت بیت کوین همیشه در صرافی های هند بالاتر نیست و بسته به تقاضا و عرضه داخلی برای ارز دیجیتال به روپیه هند تغییر می کند. قیمت همچنین به موج بازار یک کشور نیز بستگی دارد، تا جایی که یک نگرش منفی کلی نسبت به رمزارز باعث می شود قیمت بیت کوین کمتر از همتایان بین المللی خود باشد.

اگر تقاضا برای بیت کوین در سطح محلی و جهانی افزایش یابد و اگر هند بتواند ادغام با فعالین بازار جهانی را گسترش دهد، ممکن است اختلاف قیمت ها کاهش یابد.
صرافی‌های هندی همچنین امیدوارند که به محض شفافیت مقررات ارز دیجیتال سرمایه گذاران شروع به سرمایه گذاری کنند و بدین ترتیب صرافی ها می‌توانند کارمزد خود را کاهش دهند و بدنبال آن هزینه های معاملاتی کل کاهش می یابد و محیط مساعد تری برای تجارت ارز دیجیتال ایجاد خواهد شد.
 

تگ ها