چقدر زمان تا رشد دوباره بیت کوین مانده است؟

چقدر زمان تا رشد دوباره بیت کوین مانده است؟
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

آخرین بالاترین قیمت بیت کوین در نوامبر 2021 69000 دلار بود. از سپتامبر 2023، 22 ماه از آن اوج گذشته است. در حالی که تخمین قیمت بیت کوین در مرحله بعدی می تواند بسیار مفید باشد، تخمین اینکه چه زمانی ممکن است یک اوج جدید رخ دهد نیز مهم است. تاریخ نشان می‌دهد که ممکن است هنوز مدتی باقی بماند، زیرا تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که اوج بعدی بیت کوین ممکن است در اواخر سال 2025 رخ دهد.

چرخه های قبلی:

به نظر می رسد یک الگوی خاص هنگام نگاه کردن به بالا و پایین قبلی رخ می دهد. سه قعر قبلی، ژانویه 2015، دسامبر 2018، و نوامبر 2022، دقیقاً 47 ماه از هم فاصله داشتند. به طور مشابه، سه تاپ قبلی، نوامبر 2013، دسامبر 2017، و نوامبر 2021، 49 یا 47 ماه از هم فاصله دارند. در صورت تداوم این الگو، فعالان بازار می توانند اوج بعدی بیت کوین را در حدود اکتبر تا دسامبر 2025 پیش بینی کنند. پایین بعدی ممکن است در حدود اکتبر 2026 رخ دهد. این پدیده که بالا و پایین به صورت چرخه ای شکل می گیرد، یک باور عمومی در سرمایه گذاری است. اعتقاد بر این است که هم بازارهای سهام و هم اقتصادها دوره‌هایی از توسعه را تجربه می‌کنند که با افزایش فعالیت اقتصادی و افزایش قیمت‌های بازار سهام و انقباض مشخص می‌شود که طی آن قیمت‌های بازار سهام کاهش می‌یابد و رشد اقتصادی کند می‌شود. آنچه در مورد بیت کوین جالب است، الگوی ثابت آن است که تقریباً هر چهار سال یک بار بالا و پایین‌های خود را تشکیل می‌دهد. «نظریه نصف شدن» توضیحی رایج برای این الگوی مشاهده شده است.

نظریه نصف شدن:

تقریباً هر چهار سال یک بار، بیت‌کوین یک رویداد «نیمه‌سازی» را پشت سر می‌گذارد که طی آن پاداش استخراج بلاک‌های جدید (یعنی عرضه جدید بیت‌کوین) به نصف کاهش می‌یابد. این مکانیسم کمبود بیت کوین را تضمین می کند که حداکثر عرضه آن 21 میلیون سکه است. یک اصل اقتصادی ساده نشان می دهد که قیمت ها زمانی افزایش می یابد که عرضه کاهش می یابد در حالی که تقاضا ثابت می ماند یا رشد می کند. از نظر تاریخی، بیت کوین یک سال پس از هر نصف شدن به اوج جدیدی رسیده است. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود نصف شدن بعدی در آوریل 2024 باشد، با نمودار بالا مطابقت دارد و اوج بعدی بیت کوین را در اواخر سال 2025 نشان می‌دهد.

پیک بعدی بیت کوین  آیا این بار متفاوت خواهد بود؟

در حالی که داده‌های تاریخی بینش‌های ارزشمندی را در مورد عملکرد بالقوه آینده یک دارایی ارائه می‌دهند، مهم است که درک کنیم که تاریخ همیشه دقیقاً تکرار نمی‌شود - اغلب قافیه می‌شود. این نشان می دهد که اگرچه الگوهای خاصی از گذشته ممکن است دوباره ظهور کنند، اما لزوماً به یک شکل عمل نمی کنند. عوامل مختلفی مانند پیشرفت های تکنولوژیکی، شرایط کلان اقتصادی و تغییرات نظارتی می توانند تفاوت هایی را ایجاد کنند. در سناریوی بازار فعلی، بیت کوین برای اولین بار در محیطی با تورم و نرخ بهره بالا حرکت می کند. این شرایط می تواند نقدینگی بازار را کاهش دهد زیرا سرمایه گذاران ممکن است سرمایه موجود برای سرمایه گذاری را کاهش دهند. علاوه بر این، در مواجهه با چنین فضایی، بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌توانند به پس‌انداز یا اوراق قرضه روی بیاورند که ممکن است نسبت به سایر دارایی‌ها بازدهی جذاب‌تر و پایدارتری داشته باشند.