کاهش ارزش بیت کوین با سقوط سهام شانگهای چین

کاهش ارزش بیت کوین با سقوط سهام شانگهای چین
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

بیت کوین در ساعات معاملاتی شانگهای همزمان با نمودار نزولی سهام چین برای مدت کوتاهی به زیر 42000 دلار سقوط کرد. شاخص ترکیبی شانگهای در یک مقطع بیش از 2 درصد کاهش را تجربه کرده است، همچنین شاخص مؤلفه شنژن بیش از 3 درصد کاهش یافته و شاخصChiNext، شرکت تابعه به سبک نزدک ایالات متحده در بورس شنژن چین نیز نزدیک به 4 درصد کاهش پیدا کرده است.

افزایش بیش از حد انتظار تورم تولیدکننده در ماه مارس احتمالا یکی از دلایل اصلی این نمودار نزولی است، تورم سالانه 8.3 درصد افزایش یافته است که بالاتر از انتظارات 7.9 درصدی آن می باشد و تورم مصرف کننده نیز نسبتاً پایین و برابر با 1.5 درصد است، اگرچه این مقدار نیز بالاتر از انتظارات 1.2 درصدی آن می باشد.

این تفاوت بزرگ بین تورم مصرف ‌کننده و تورم تولیدکننده نشان دهنده افزایش تورم مصرف کننده در چین، یا افزایش هزینه تولید توسط تولیدکنندگان است که باعث کاهش و تفاوت فاحش سود شده است.

براساس اظهارات رامیز چلات، مدیر پورتفولیوی مدیریت داراییVontobel، شکاف بزرگی بین CPIیا شاخص قیمت مصرف‌کننده و PPIیا شاخص قیمت تولیدکننده وجود دارد که نشان دهنده ضعف قدرت قیمت گذاری در بین اکثر شرکت های چینی است که باعث کاهش مابه التفاوت سود می شود.

نمودار تمام بازارهای مالی در چین

رامیز چلات، مدیر پورتفولیوی مدیریت داراییVontobel افزود: بازگشت قرنطینه در دومین اقتصاد بزرگ جهان، چین، تمام بازارهای مالی چین را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که چین به دلیل سیاست کووید صفر از ابتدای پندمی مورد انتقاد شدید جامعه جهانی قرار گرفته است.

با ادامه روند قرنطینه مارکت املاک، سهام املاک و مستغلات بیشترین نمودار نزولی را تجربه کرده اند. همزمان، بازدهی خزانه ‌داری ایالات متحده همچنان در حال افزایش است، در شرایطی که چین شاهد بزرگترین افت از سال 2015 در خروج سرمایه ‌گذاران خارجی از بازار اوراق قرضه خود بوده است.

بیت کوین در بعدازظهر یکشنبه در آمریکا افزایش یافته و به 43400 دلار رسیده است. بزرگترین افت آن با باز شدن معاملات فیوچرس یا آتی در اواخر روز به 42000 دلار رسید که در طول معاملات شانگهای به زیر سطح حمایت سقوط و سپس بهبود نسبی یافته است. برای اطلاع از قیمت لحظه ای بیت کوین به سایت ارز سنج مراجعه کنید.

قیمت بیت کوین صبح روز دوشنبه، 11 آوريل دوباره کمی افزایش یافته است که نشان می دهد چین شاید واقعاً تأثیر زیادی بر بیت کوین ندارد. با این حال سهام ایالات متحده گاهی اوقات با معاملات شانگهای همبستگی معکوس دارند. قیمت ‌های آتی یا فیوچرس آمریکا نیز در حال حاضر نزولی هستند، اما با باز شدن قیمت نفت برنت به زیر 100 دلار، این وضعیت تغییر خواهد کرد.