کاهش تورم ایالات متحده در ماه جولای و تاثیرات آن بر رالی بیت کوین و اتریوم

کاهش تورم ایالات متحده در ماه جولای و تاثیرات آن بر رالی بیت کوین و اتریوم
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده، CPI در ماه جولای پس از رسیدن به 9.1 درصد در ژوئن، شاهد افزایش سالانه 8.5 درصدی یا کمتر از حد انتظار بوده است که نشان دهنده اوج تورم و کاهش احتمالی آن در ماه های آینده می باشد. طبق بررسی اقتصاددانان بلومبرگ، تورم در جولای امسال با 8.7 درصد افزایش سالانه و 0.2 درصد نسبت به ژوئن افزایش یافته است. همچنین، در ماه جولای شاخص قیمت مصرف کننده به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی مانند ژوئن 5.9 درصد و کمتر از برآورد 6.1 درصدی بوده است.

هر دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم بلافاصله پس از اعلام خبر افزایش یافته اند. قیمت بیت کوین از 23100 دلار افزایش یافته و برای مدت کوتاهی به بالای 24000 دلار رسیده است. بیت کوین سود روزانه خود را به 3 درصد افزایش داده است، همزمان قیمت اتریوم از 1710 دلار به 1820 دلار افزایش یافت و سود روزانه خود را 7 درصد افزایش داده است. بدین ترتیب چندین آلت کوین دیگر نیز صعود کرده اند.

همچنین انتظار می رفت که تورم در ماه جولای با کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده کاهش یابد. با این حال، همچنان نزدیک به بالاترین حد 40 سال گذشته خود باقی مانده است.

پیش بینی های کارشناسان اقتصادی در خصوص وضعیت تورم ایالات متحده

قبل از اعلام این خبر، مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودی آنالیتیکس، اظهار داشت احتمالا خبرهای خوبی در راه است و با نرخ تورم 9.1 درصدی ژوئن احتمالا تورم کاهش خواهد یافت با این حال نوسانات قیمتی بازارهای مالی به قیمت نفت بستگی خواهند داشت.

طبق نظرسنجی ماه جولای فدرال رزرو نیویورک، مصرف کنندگان انتظار داشتند که نرخ تورم در سال آینده به 6.2 درصد و برای سه سال آینده به 3.2 درصد برسد، در مقایسه نظرسنجی ژوئن بترتیب برابر با 6.8 درصد و 3.6 درصد بوده است.

در همین حال، مارکوس سوتیریو، تحلیلگر دارایی دیجیتال GlobalBlock اظهار داشته است که انتظار می رود شاخص قیمت مصرف کننده به 8.7درصد برسد که متعاقبا باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و سهام خواهد شد. به گفته وی؛ همچنین داده های زیر 9.1 درصد امیدوارکننده خواهد بود و سیاست فدرال رزرو احتمالا در نشست ماه سپتامبر کمتر تهاجمی خواهد بود.

پیش بینی حرکت بعدی فدرال رزرو

همزمان سرمایه گذاران به دنبال جمع آوری سرنخ هایی هستند که نشان دهد فدرال رزرو نرخ های بهره را در نشست سپتامبر خود تا چقدر افزایش خواهد داد. به عنوان یک نشانه احتمالی برای سرمایه گذاران، شکاف بین بازدهی خزانه داری دو و ده ساله که به عنوان یک شاخص رکود قابل اعتماد در نظر گرفته می شود، به بزرگترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده است.

همچنین به نظر می‌رسد که بازارهای سهام بر این باورند که فدرال رزرو به زودی سیاست انقباضی خود را کاهش خواهد داد و کاهش نرخ بهره را از آغاز سال 2023 آغاز خواهد کرد. با این حال داده‌ های شاخص قیمت مصرف کننده نشان می‌ دهد که فدرال رزرو به این زودی نرخ بهره را کاهش نخواهد داد و بازارهای سهام ضعیف ‌تر از همیشه عمل خواهند کرد.