کاهش قیمت بیت کوین و اتریوم پس از سرکوب ماینینگ توسط پکن

کاهش قیمت بیت کوین و اتریوم پس از سرکوب ماینینگ توسط پکن
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:3 دقیقه

چین تمامی تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال حتی تراکنش هایی که از طریق صرافی های ارزهای دیجیتال مستقر در خارج از چین انجام می‌شوند، را ممنوع کرده است. چین در نظر دارد سرکوب بیشتری در خصوص تجارت دیجیتال که نظم اقتصادی و مالی چین را تا حدودی را مختل کرده است، تشدید کند.

بانک خلق چین (PBOC)، به همراه چند مقام سیاسی دیگر، در اطلاعیه ای به تاریخ 15 سپتامبر2021 که در 23 فوریه 2022 منتشر شد، اعلام کرد که ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتر و تتر از وضعیت قانونی مشابه با پول فیات (ارز رایج) برخوردار نیستند و نباید به عنوان ارز در گردش باشد.

شایان ذکر است بانک مرکزی چین اعلام کرده که ارائه خدمات به کاربران داخلی توسط صرافی های ارز دیجیتال در خارج از کشور غیرقانونی است، که یکی از رویکردهای سرمایه گذاران داخلی برای تجارت کریپتو با ویژگی‌های تجارت مصرف‌کننده به مصرف‌کننده (C2C)صرافی ها بوده است.

در اصل C2C، مدل کسب و کاری است که تجارت بین افراد خصوصی بدون نیاز به نظارت دولتی را تسهیل می کند. چه برای کالاها و چه خدمات، این دسته از تجارت الکترونیک افراد را به انجام تجارت با یکدیگر متصل می کند.PBOC هشدار داد سرمایه گذاران داخلی که برای صرافی های ارزهای دیجیتال در خارج از کشور کار می‌کنند نیز مسئولیت های قانونی خواهند داشت.
لحن جدی بانک مرکزی نشان دهنده موضع خشن پکن در مورد تجارت ارز دیجیتال است. PBOC در بیانیه دیگری در 23 فوریه 2022 تکرار کرد: این سازمان مکررا از ماهیت ارزهای دیجیتال انتقاد کرده و افزود: ادامه روند تجارت دیجیتال به فعالیت های مجرمانه از جمله پولشویی، جمع آوری غیرقانونی کمک های مالی، کلاهبرداری و طرح های هرمی منجر خواهد شد. خبر تشدید سرکوب‌ها باعث ایجاد ترس در بازار ارزهای دیجیتال شده است.

همچنینPBOC در حال توسعه ارز دیجیتال خود بنام e-CNY  است و انتظار می‌رود تا زمان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پکن در اواخر ماه فوریه، گسترده تر شود. در ماه جولای، PBOC متعهد میشود به سرکوب معاملات ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از برنامه کاری خود برای نیمه دوم سال2022 ادامه دهد. در آن زمان اعلام کرد که حرکت رو به جلو، فشار سنگینی را بر تجارت ارز مجازی اعمال خواهد کرد.

افزایش فشار مداوم بر سرمایه گذاران ارز دیجیتال

 بر اساس داده های مرکز ملی مبارزه با کلاهبرداری چین، در نیمه اول سال جاری، مقامات بیش از 380 گروه متخلف در خصوص تبلیغ تجارت دیجیتال و پولشویی ارز مجازی شرکت داشتند را شناسایی و دستگیر کردند.

همچنین در ماه جولای سال 2021 یک شرکت در پکن که مظنون به ارائه خدمات نرم افزاری برای تجارت دیجیتال بود دستور داده شد تا وب سایت خود را تعطیل و غیرفعال کند. در ماه ژوئن2021، PBOC برخی از بانک های بزرگ کشور را به همراه غول پرداخت دیجیتال Alipay احضار کرد و درخواست کرد منابع مالی را برای تراکنش های ارزهای دیجیتال را قطع کنند.

Huobi، OKEx و Binance - برخی از بزرگترین صرافی های ارزهای دیجیتال جهان که در چین راه اندازی شدند در ماه ژوئن توسط محبوب‌ترین موتورهای جستجوی اینترنتی و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این کشور مسدود شدند. در ماه مارس 2021 حساب‌های رسمی Weibo Huobi، OKEx و Binance به حالت تعلیق درآمد.

حذف تدریجی ماینینگ ارز دیجیتال

در همین حال، پکن از هیچ تلاشی برای حذف تدریجی استخراج ارز دیجیتال دریغ نخواهد کرد. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC)، همراه با چند مقام دیگر، امروز، 23 فوریه 2022 اعلامیه ای منتشر کرد و گفت که نظارت مسئولان برق را برای شناسایی پروژه های ماینینگ افزایش خواهند داد.

چین با استخدام یک پیمانکار برای نظارت و کنترل عملیات استخراج در منطقه مغولستان داخلی که زمانی جزء مراکز پررونق استخراج ارزهای دیجیتال بود سرکوب خود را تشدید کرده است.

هفته گذشته، مقامات استان هبی(Hebei) در شمال چین نیز اطلاعیه‌ای برای سرکوب فعالیت های ماینینگ و تجارت ارزهای دیجیتال صادر کرده و اعلام کردند که استخراج ارز دیجیتال مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند و استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال می‌تواند بر توسعه اقتصاد و جامعه تأثیر جدی بگذارد و مستقیماً امنیت ملی را تهدید می کند.

بر اساس گزارشی از گروه رسانه‌ای Yinda، نشریه‌ای که توسط یکی از واحدهای State Grid اداره می‌شود، در اوایل ماه فوریه 2022 مقامات لانژو، مرکز استان گانسو شمال‌غربی چین، با شعبه محلی State Grid برای بررسی فعالیت های ماینینگ برخورد جدی کردند.

در حالی که چین به سرکوب استخراج ارز دیجیتال ادامه می‌دهد، بسیاری از ماینرها از چین به مکان های دیگری که سازگارتر با مقررات هستند و برق ارزان‌تری ارائه می‌دهند، مهاجرت کرده اند. برخی از مقاصد برتر برای ماینرهای آواره چینی آمریکای شمالی، قزاقستان و شمال اروپا است.
 

تگ ها