گرجستان، کانون استخراج ارز دیجیتال

گرجستان، کانون استخراج ارز دیجیتال
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

اقتصاد ماینینگ ارز دیجیتال گرجستان را در سال‌های اخیر به یک رهبر جهانی تبدیل کرده است، عمدتاً به دلیل مالیات پایین و نرخ برق مقرون به صرفه و همچنین یک محیط نظارتی آزاد، ماینیگ در این منطقه بشدت افزایش یافته است.

بر اساس مطالعه ای که توسط Arcane Research انجام شده است، گرجستان علیرغم جمعیت کمی که دارد، نزدیک به ۱ درصد از کل هش ریت صنعت را به خود اختصاص داده است. گرجستان بجز ماینینگ دارای صنعت رو به رشدی نیز هست، این کشور دارای انرژی آبی فراوانی ست و در رتبه هفتم جهانی در شاخص سهولت انجام تجارت جهانی، بالاتر از بریتانیا و آلمان قرار دارد.

گرجستان با وجود وسعت و جمعیت محدود کشور، تعداد زیادی ماینر بیت کوین دارد. مساحت این کشور 69700 کیلومتر مربع و 3.7 میلیون نفر جمعیت بدون احتساب سرزمین های اشغالی توسط روسیه است. پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان، تفلیس، حدود 25 درصد از جمعیت آن را در خود جای داده است.

پس از گذراندن شش ماه در جمهوری شوروی سابق تحلیلگر مجله تحقیقاتی Arcane Research مقاله ای در مورد تجارت استخراج بیت کوین در این کشور نوشت. بر اساس این گزارش، تجارت ماینینگ ارز دیجیتال در گرجستان 125 مگاوات مصرف می کند که 100 مگاوات آن به استخراج بیت کوین اختصاص دارد.

گسترش ماینینگ از آغاز 2022

دستگاه های ماینینگ  بسیاری در ماه های اخیر در سراسر کشور شروع بکار کرده اند. گسترش و توسعه ماینینگ از خانواده های ساده روستایی گرفته تا مراکز بزرگ دیتا توسط Bitfury اداره می‌شوند. Bitfuryیک شرکت جهانی است که دارای یک مرکز دیتای گسترده در منطقه آزاد تفلیس می باشد. همچنین یک منطقه صنعتی بدون مالیات 17 هکتاری نیز در دسامبر 2015 در حومه گلدانی راه اندازی و در اختیار این شرکت قرار گرفته است.

فرآیند استخراج ارز دیجیتال مانند استخراج پول واقعی است، با این تفاوت که هرکسی با تجهیزات و سیستم عامل مناسب می تواند این کار را با شرکت در یک رقابت مجازی انجام دهد که در نهایت به یک مسابقه مجازی عظیم تبدیل خواهد شد. 

115 هزار گرجی صاحب رمزارز هستند

بر اساس برآوردهای رسمی، اکنون حدود 115.000 نفر در گرجستان یا بیش از 3 درصد از کل جمعیت این کشور مالک ارزهای دیجیتال هستند. از سال 2017، گرجستان به دلیل افزایش مصرف محلی و کمبود ظرفیت تولید جدید، به یک واردکننده خالص انرژی تبدیل شده است. در حال حاضر، گرجستان دومین کشور بزرگ استخراج بیت کوین در جهان است که از نظر قدرت هش پس از چین قرار دارد. اخیرا یک حزب سیاسی گرجستان شروع به استفاده از رایانه های حامیان خود برای استخراج ارزهای دیجیتال کرده است.
 

تگ ها