گزینه روی میز UnionPay چین  پس از فریز کردن ویزا و مستر کارت در روسیه

گزینه روی میز UnionPay چین  پس از فریز کردن ویزا و مستر کارت در روسیه
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

شرکت ‌های پرداخت آمریکایی ویزا و مسترکارت، و همچنین صادرکننده کارت امریکن اکسپرس، فعالیت ‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده ‌اند و به فهرست شرکت‌ هایی ملحق شده‌اند که روابط تجاری خود را با این کشور قطع می‌ کنند. اما بانک ‌های روسی اعلام کرده اند که ممکن است به دنبال جایگزین ‌های داخلی و چینی برای پلتفرم ‌های غربی باشند.

ویزا و مسترکارت هر دو قصد خود را برای پایان دادن به درخواست ‌های مجوز و تسویه پرداخت در این هفته اعلام کردند، اگرچه مستر کارت توضیح داد که کار برای بازگرداندن عملیات زمانی که توسط قانون مناسب و مجاز باشد، آغاز خواهد شد.

در یک گزارش که در بیانیه امریکن اکسپرس آمده است: کارت‌ های آمریکایی اکسپرس صادر شده در سراسر جهان دیگر در بانک ‌ها و دستگاه‌ های خودپرداز روسی کار نخواهند کرد. این شرکت اضافه کرد که تمام خدمات خود را در بلاروس خاتمه خواهد داد.

اما به نقل از رویترز و اینترفاکس، بانک مرکزی روسیه و بزرگترین بانک تجاری آن Sberbank اعلام کردند که وام دهندگان روسی می خواهند از پلتفرم UnionPay چین استفاده کنند. Tinkoff، یکی دیگر از بانک های بزرگ روسیه، نیز ممکن است اقدام مشابهی انجام دهد که شامل همکاری پلتفرم پرداخت Mir روسیه با UnionPay می باشد.

بانکمرکزی مدعی شد که همه کارت‌ های ویزا و مسترکارت صادر شده توسط بانک‌های روسیه تا تاریخ انقضا به طور معمول در روسیه به فعالیت خود ادامه خواهند داد و اضافه کرد که تراکنش ‌های این کارت ‌ها در داخل سیستم ملی کارت ‌های پرداخت در داخل روسیه پردازش خواهند شد و تحریم‌ بر آن‌ ها تأثیری نخواهد داشت، در حالی که وجوه موجود در حساب‌ های مشتریان مرتبط با چنین کارت ‌هایی به طور کامل حفظ نشده و قابل دسترس خواهد بود.

تعطیلی دیگر شرکت های برزگ جهانی پس از تحریم روسیه

غول های حسابداری PwC و KPMG که در مجموع حدود 5000 کارمند در روسیه استخدام می کنند، همچنین اعلام کرده اند که دفاتر خود در روسیه را تعطیل خواهند کرد.  همزمان کره جنوبی اعلام کرده است که تمام تراکنش های خود با بانک مرکزی روسیه را به دلیل وضعیت اوکراین به حالت تعلیق در خواهد آورد.

ایکیا نیز این هفته اعلام کرده است که تمام 17 فروشگاه و پرداخت های دیجیتال خود را در روسیه را به دلیل درگیری روسیه با اوکراین تعطیل خواهد کرد. خریداران روسی به فروشگاه ها هجوم آوردند تا محصولات خود را تهیه کنند. ایکیا در میان تعدادی از شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی است که فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده است.

رویکرد حل کسری بودجه توسط دولت روسیه

آژانس رسانه ای دولتی روسیه نیز گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرده که به مقامات مجری قانون اجازه می دهد وجوه متعلق به افرادی را که به فساد متهم شده اند را مصادره و از این پول برای تقویت خزانه داری کشور استفاده کنند. همچنین برای ثابت نگه داشتن بودجه عمومی، دولت روسیه مجبور به استفاده از سرمایه های کلان کشوری و افزایش مالیات های شهروندی کرده است.
براساس گزارش تاس، وزارت دارایی روسیه همچنین اعلام کرد که دولت تعهدات خود را برای خدمات رسانی و بازخرید اوراق بهادار دولتی و سایر صدور بدهی های دولتی انجام خواهد داد اگرچه با اجرای تعهدات خریداران خارجی بدهی روسیه ممکن است توسط تحریم های غرب آسیب ببیند.
 

تگ ها