گسترش متاورس در صنعت پزشکی 

گسترش متاورس در صنعت پزشکی 
  • 07:10 1402-10-09
  • زمان مطالعه:2 دقیقه

برای اولین بار، یک جراحی سرطان سینه از راه دور انجام شد. یکی از پزشکان، دکتر پدرو گوویا در لیسبون پرتغال، در بخش سینه بیمارستان Champalimaud، همراه بیمار بوده و دکتر روجلیو آندرس لونا اسپانیایی، از دانشگاه ساراگوسا در اسپانیا در 900 کیلومتری بیمار قرار داشته است. به لطف متاورس، عمل به گونه ای انجام شد که گویی این دو جراح در یک اتاق حضور دارند.

دکتر گوویا از عینک واقعیت مختلط (هولو لنز 2) استفاده می‌ کرده که با استفاده از آن می ‌تواند بیمار و اطلاعات بیماری او را در مقابل چشمان خود مشاهده کند. دکتر گوویا که از پیشگامان جراحی متاورس است، مدتی است که از عینک هولو لنز برای انجام جراحی های سرطان سینه استفاده می کند. وی همچنین با استفاده از متاورس و توسعه روش دیجیتال و غیر تهاجمی به جراحان اجازه دسترسی به توموری را می دهد که در دستگاه های پیشرفته فیزیکی اتاق عمل نامرئی است.

دکتر آندرس لونا 900 کیلومتر با محل عملیات فاصله داشت و تنها چیزی که نیاز داشت یک لپ تاپ بوده است. از طریق یک شبکه G5و تاخیر چند میلی ‌ثانیه ای و همچنین با استفاده از نرم افزار آلمانی Gouveia's Hololensبرای بررسی وضعیت بیماری و راهنمایی با وی در ارتباط بوده است. با وجود فاصله بین دو پزشک همه چیز خوب پیش رفته و گویی جراح ناظر در کنار جراح مجری ایستاده است.

براساس نظر کارشناسان نظارت از راه دور می تواند به یکی از ویژگی های اصلی اتاق های عمل آینده  متاورسی تبدیل شود. این جراحی متاورسی توسط چند شرکت اینترنتی و دیجیتال پشتیبانی شده است. شرکت دیجیتال آلتیس پرتغال و بنیاد دیجیتال Champalimaud اسپانیا از جمله این شرکت ها بوده اند.

آموزش جراحی در متاورس

براساس اظهارات دکتر گوویا، در حال حاضر، جراحان جوان پس از فارغ التحصیلی، بدون هیچ نظارتی جراحی خود را انجام می ‌دهند و متعاقبا وجود جراح ناظر و استاد می تواند ریسک عمل های انجام شده را کاهش دهد، همچنین این فن آوری می تواند برای آموزش دانشجویان جراحی نیز مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب دانشجویان جراحی از سراسر دنیا می توانند در جراحی های آموزشی اساتید مختلف شرکت نمایند.

براساس نظر کارشناسان متاورسی، پیشرفت‌ هایی فن آوری ‌های همه جانبه از راه دور عصر جدیدی از نوآوری را بوجود خواهد آورد. متاورس در آموزش پزشکی، با توسعه فضای واقعیت افزوده برای بررسی آناتومی بدن انسان در یک محیط آزمایشگاهی فرصت های بسیاری را برای ایجاد یک محیط آموزشی جدید در اختیار علاقمندان به حوزه فن آوری و پزشکی قرار خواهد داد.

متاورس پزشکی که به عنوان اینترنت اشیاء پزشکی از طریق عینک واقعیت افزوده و یا واقعیت مجازی قبلا ارائه و در دسترس است، نشان ‌دهنده اهمیت فن آوری‌های AR و VR می باشد. قابل ذکر است که AR از تنظیمات دنیای واقعی استفاده می کند در حالی که VR کاملا مجازی است.

کاربران AR می توانند حضور خود را در دنیای واقعی کنترل کنند و کاربران VR توسط سیستم کنترل می شوند. VR به یک دستگاه هدست نیاز دارد، اما AR را می ‌توان با گوشی ‌های هوشمند در دسترس داشت. AR هم دنیای مجازی و هم دنیای واقعی را بهبود می ‌بخشد در حالی که VR فقط یک واقعیت مجازی را تقویت می ‌کند.
 

تگ ها